Oldenhaller
Veteran
Jag har funderat lite över vad det är som driver personer framåt i livet, och hur detta används i rollspel. Alla personer har några sorters drivkrafter, en del krafter är starkare än andra.
Exempel på vad som driver en person är pengar, makt, hämnd, hedercodex, någon sorts lojalitet till någon, meningsfullhet, kunskap och insikt, sanningen osv. Listan kan göras väldigt lång.
Problemet är att jag inte har sett något specifikt användande av denna faktor i rollspel. Jag tror att det skulle underlätta för spelare och spelledaren om denne hade något hum om vad som driver rollpersonen. Kanske kunde man slå fram en faktor som huvuddrivkraften, och sedan kan spelaren utveckla mindre, kanske tillfälliga drivkrafter. Att inkludera drivkrafter av spelledarpersoner i äventyr kan också underlätta.
Vad tror ni? Används detta direkt i något rollspel? Tankar, ideér? Feedback!
Exempel på vad som driver en person är pengar, makt, hämnd, hedercodex, någon sorts lojalitet till någon, meningsfullhet, kunskap och insikt, sanningen osv. Listan kan göras väldigt lång.
Problemet är att jag inte har sett något specifikt användande av denna faktor i rollspel. Jag tror att det skulle underlätta för spelare och spelledaren om denne hade något hum om vad som driver rollpersonen. Kanske kunde man slå fram en faktor som huvuddrivkraften, och sedan kan spelaren utveckla mindre, kanske tillfälliga drivkrafter. Att inkludera drivkrafter av spelledarpersoner i äventyr kan också underlätta.
Vad tror ni? Används detta direkt i något rollspel? Tankar, ideér? Feedback!