Nekromanti Vad, exakt, är en metaplot?

Nightowl

Champion
Jo, jag har själv använt uttrycket. Men när är något en metaplot?

Här är ett försök till definition från www.rpg.net :
NOTES TOWARDS A DEFINITION OF METAPLOT

Long ago, on another thread, I proposed the following definition of metaplot:

An event that changes a game-world in such a way that all future writing (supplements, adventures, etc.) about the game-world have to take that event into account.

I find this useful to distinguish metaplots from mere adventures or campaign setting information.

A typical adventure is rarely a metaplot event. When TSR published S3 EXPEDITION TO THE BARRIER PEAKS, it didn't affect all future modules and Greyhawk products. Players and DMs could play it, conquer it, ignore it, whatever - nothing that happened in that module fed back into the game-world of Greyhawk or the publishing plans of TSR.

Sometimes adventures have to take previous adventures into account. Again, this is not metaplot - module I5 follows on I4 and I3 and more-or-less requires you to have them and understand them for I5 to make sense - but the events and consequences of the module don't feed back into the game-world. Not a metaplot - just an adventure spread out over 3 modules. You could publish reams of perfectly-legitimate AD&D modules without ever referencing or even knowing about I3/I4/I5 (altough it would be your loss - I3/I4/I5 were pretty good modules IIRC).

MASKS OF NYARLATHOTEP does not constitute a metaplot event, even though the events described in the module were potentially epic and worldshaking (or worldending), because those events were specific to the campaign being run. None of the events in MoN fed back into the CALL OF CTHULHU line and there were no repercussions that affected subsequent CoC modules and scenarios.

The appearance of the Space Gods and Tharkold in TORG was a metaplot event. Every module and sourcebook afterwards had to account for the fact that there were 2 new "realities" that had established themselves on Earth. Every new gizmo or power or bit of equipment published after SPACE GODS and THARKOLD had to describe how they interracted with the two new realities.

The destruction of the Trememe Antitribu in VAMPIRE REVISED is an example of a metaplot event. All future publications in the VAMPIRE line have to account for the fact that the Tremere Antitribu are no more.

The Virus destroying the Imperium of MEGATRAVELLER and ushering in TRAVELLER: THE NEW ERA was a metaplot event. So was the revelation of the Secret of the Ancients back in classic TRAVELLER.

OK
:gremconfused:

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag svänger mig med...

...ord som "Story Arc", och "Övergripande berättelse", eller möjligen "Metaplot", för att beskriva det som egentligen i mina ögon är det som spelförfattarna påstår händer i spelvärlden utan att jag kan påverka det som spelare.

Vad som händer i min egen version av spelvärlden har oftast lite att göra med spelförfattarnas metaplot. Jag är kluven uruvida jag gillar det eller inte. Oftast struntar jag ju i vad de säger ska hända.

Magnus

Rising

Vila i frid
Att meta plott, och att meta strömming...

Jag går lite mer på Magnus' linje, och tycker att metaplotten är något som händer redan i spelvärlden som kan ge omskakande konsekvenser, snarare än något som måste ske i tilläggsböckerna.

Det vanliga är ju att rollspelsvärldar befinner sig i ett orörligt stasis. Om det står att "alverna och orcherna i landet X krigar mot varandra", så är det förvisso en konflikt som man kan bygga äventyr kring, men man kan samtidigt bygga hur många äventyr som helst på det. Konflikten kan ju bölja fram och tillbaka, och oavsett hur många äventyr rollpersonerna klarar för att motverka orchernas framfart så kan spelledaren kalla in nya orcher och utmaningar till nästa och nästnästa spelsession i all evighet.

Demiurgens försvinnande i Kult är däremot något av en metaplot. Så fort man lirat ett äventyr som säger att Demiurgen är död så har man förändrat hela världen för alltid.

Jag tycker således att ett rollspel kan ha en metaplot innan det kommit några extraböcker. Det viktiga är om huruvida rollspelet inspirerar till viktiga, omskakande händelser i äventyren eller inte, oavsett om det sedan kommer ske i officiella äventyr eller sådana som spelledaren själv hittar på.

---

Så använder jag ordet iaf, fast jag måste erkänna att rpg.net's version var tydligare och mindre luddig.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler
Go metaplots!

Jag gillar metaplots, de får världen att kännas mer levande imho, och får rollspersonerna att inse att de inte är världens centrum. Däremot kör jag lika gärna med egna som världsförfattarnas metaplots, jag brukar arbeta in de jag gillar i princip.

Rosen

Myrmidon
Re: Att meta plott, och att meta strömming...

Jag tycker således att ett rollspel kan ha en metaplot innan det kommit några extraböcker.

Historien om tvillingarna i Gemini är väl ett bra svenskt exempel - fast för att vara en metaplot kräver det väl också att den (som den i Gemini) är något som sedan har möjlighet att utvecklas vidare. Om det inte händer mer på den fronten sedan är demiurgens försvinnande (eller civilisationens undergång i Wastelands eller whatever) bara en av spelets bakgrundsförutsättningar.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Fy fy fy!

Jag är intresserad av FLER svar! En diskussion!
Inte fasen är det här en fråga i stil med 'och vad måste man ha för STY för att lyfta en trubbelyxa i Brakar&Begonior', en sådan som har ett exakt svar! :gremlaugh:

Ämnet är helt klart on-topic för forumet, så man kan väl spinna vidare om man vill. Att jag personligen inte är särskilt intresserad av den biten just nu (som sagt, vad ÄR en metaplot? kan man då bestämma sig för om man vill ha en?) är antagligen bredvid punkten...

Erik

Storuggla

Champion
Skorpionklanens kupp!

Vad är en metaplott? Jo en iriiter.. f'låt, skulle inte tala om de var bra elle rinte.
Jag hänvisar till Legend of the Five Rings och 7th Sea. Om man inte köpte Otusan Uchi boxed set så hade man noll koll på vad som hade hänt och alla framtida äventyr eller supplement var i starkt behov av klippochklistrande.
Allt byggde på att Skorpionerna hade gjort en kupp och gjort den gamle kejsaren ett huvud kortare, blivit bannlysta och halva jefla Lejonklanen blivit ronins. Det är ganska jobbit, speciellt för oss som inte spelat ignom kuppen ännu... >:/

Storuggla, "Where is your makeup, Geishaboy?"

Storuggla

Champion
Re: va?

"Jag har inte spelat endera... elaborera, tack!"

Jag elaborerar. I Legenden om de Fem Ringarna finns en kasse klaner samurajklaner. Hela bygget styrs av Kejsaren. Tummen upp, alla kan spela.
Helt plötsligt, okej vi hade en susning om vad som komma skulle, släpper de en modul som behandlar huvudstaden "Otusan Uchi" (stavningen kan vara blahablaha) och likaså "Scorpion Clan Coup" där Skorpionerna nackar Kejsaren och försöker ta makten själva.
Inga av de andra klanerna vill dock ha en Skorpion som boss och de våldar lite på varandra. Skorpionerna förlorar och bannlyses av den nya kejsaren (en ung parvel), det utgår en ukas om att alla Skorpioner som påträffas skall halshuggas om de inte väljer att bli ronins istället. Skorpionerna ses plötsligt inte som farliga utpressare och spymasters utan som leprasmittade slemsäckar. Som inte detta var nog så går hela Akodofamiljen och blir ronins, vilket decimerar Lejonklanen styrka något.

Allt detta är otroligt kul att läsa, det är välskrivet och en fröjd att se hur de förberett det hela med hints ända sedan det första äventyret de släppte. Men... om Mats spelade en Akodosamuraj då? Blev han ronin nu?
Martin då? Han gillar att spela Skorpion. Nu är han plötsligt paria eller död.
Och alla supplement som släpps efter denna "kupp" utgår från att det hänt, spelledaren har inget val om han vill använda senare material. Vist, nu kan man ordna och grejja så att man kan använda nyare böcker och så, men då har du också kastat ut hela metaplotten eftersom Akodoätten och Skorpionernas öden inte kan ersättas med några andra familjer/klaner då de är så specifika. Urrrrrk! >:/

Synd på ett i övrigt lysande spel som vi njutigt starkt av.

7th Sea är ett kul spel, reglerna är intressanta och så, men.. hela metaplotten går ut på at tspela ut den Franska Revolutionen. Visst, det kan vi väl leva med. Men det som stör i detta fall är att det finns SLP beskrivna, med stats och allt, och sedan en brasklapp som säger att "Använd inte denna SLP, han är viktig för den framtida revolutionen och får under inga omständigheter riskeras, ty då faller hela våra framtidsplaner med spelvärlden". God morgon, varför beskrevs han då? Han är inte ens mäktig, han är en sketen menig i armén, men här får man en tydlig varning om att hålla fingrarna borta från konstruktörernas vision.

Metaplotten I L5R kan jag leva med, mest för att den inte hänger så mycket på personer och den innehåller gott om svängrum trots allt.
Den i 7th Sea får mig bara att lägga av med spelet, om jag vill spela ut ett förskrivet drama så går jag till amatörteatern.

Storuggla, "Ha! Jag är samuraj, jag fruktar inga bönde- AJ!"

DanielSchenström

Swashbuckler
Okejdå

Men det har ju ett exakt svar.

Det är händelser, en berättelse, styrd av företaget eller spelledaren och som kommer att ske och som inte rollpersonerna kan göra något åt.

Så, kan jag få gå OT nu? :gremsmile:

Nightowl

Champion
Re: Okejdå

Det är händelser, en berättelse, styrd av företaget eller spelledaren och som kommer att ske och som inte rollpersonerna kan göra något åt.
Rosen håller inte med dig. Och jag tror jag håller med honom. :gremwink:

Men jag vet inte riktigt. Let's see: för mig är en plot något aktivt. För att det skall räknas som metaplot för mig måste situationen utvecklas i supplement eller dylikt. Annars är det vanlig bakgrund.

Och jag undrar om rollpersonerna inte KAN påverka metaplotten, i vissa fall. Det beror på hur dessa händelser är uppbyggda. :gremlaugh: Och saker som rollpersonerna inte kan påverka (varför slocknar solarna i Fading Suns? Ascension War är över i Mage 3 ed, etc) men som inte direkt utvecklas ser jag definitivt inte som metaplot.

Sedan skulle jag skilja spelets metaplot från spelledarens metaplot.

Lessee...
Ett exempel: Säg att vi ger ut en modul till spelet Brakar&Begonior där Tulpanistan invaderar Begonien, om inte rollpersonerna slår tillbaka angreppet genom att stjäla Stortulpanens lökar (klassisk quest-plot).

All moduler som kommer ut efter Tulpanistan-kriget förutsätter att A, rollpersonerna lyckades stjäla lökarna och B, såsom de hedervärda begonior de är lämnade de tillbaka dem. Dessa moduler förutsätter att Tulpanistan måste betala ett fett krigsskadestånd till Begonien och att Stortulpanen lever och frodas.

Men massor av spelgrupper där ute har antingen misslyckats, eller använde sig av lökarna för att kontrollera Stortulpanen mer. I dessa världar finns en tydlig brytpunkt mot den 'officiella' världen.

Var snäll och skit i om detta är bra eller dåligt ett ögonblick.

Är ett sådant scenario en 'metaplot' eller del av den?

Erik

Staffan

Myrmidon
Dark Sun (spoiler för Verdant Passage o Freedom!)

Ett annat exempel på "påtvingad" metaplot var i TSRs gamla Dark Sun (spelvärld till AD&D). I grundboxen beskrevs givetvis världen, som till exempel staden Tyr som var bland de mer dekadenta i världen, där det fanns två slavar per fri medborgare, och där kungen höll på att låta uppföra en skum trappstegspyramid och var så till den milda grad intresserad av detta att han till och med försummat stadens stora ekonomiska resurs, järngruvorna (järn och andra metaller är riktigt sällsynta i Dark Sun och därför riktigt värdefullt).

I den första Dark Sun-romanen som släpptes, The Verdant Passage, ställs allt detta på huvudet. Det visar sig att trappstegspyramiden är en komponent i kungens ritual för att förvandla sig till drake, och en annan komponent är att suga livet ur hela stadens befolkning för att få energi till förvandlingen. Det hela slutar med att en liten grupp hjältar stoppar kungens onda plan och dödar kungen. Sedan utropar en av dem sig till ny kung, och förklarar alla slavar fria och att staden framöver ska styras av ett demokratiskt valt råd. Det första Dark Sun-äventyret, Freedom!, utspelar sig parallellt med romanen, och i äventyrets klimax gäller det att försöka ta sig ut ur stadens arena (där befolkningen samlats för att kungen ska kunna suga livet ur dem) och gärna försöka få med sig folk oskadda därifrån.

Samtliga efterföljande Dark Sun-produkter förutsatte att dessa händelser inträffat. Detta måste ha varit ytterst förvirrande för de som inte läst romanen eller spelat äventyret - "Vadå Tyrs valda råd, Tyr regeras ju av Kalak?"

Rising

Vila i frid
Röriga Rising: Ang. Plot och Metaplot

"Let's see: för mig är en plot något aktivt. För att det skall räknas som metaplot för mig måste situationen utvecklas i supplement eller dylikt. Annars är det vanlig bakgrund."

Ahh, en definition... Nu börjar vi komma någon vart!

Jag måste dock säga att jag resonerar annorlunda än du. En spelsessions plot, det är själva äventyret man spelar. Publiken (=rollpersonerna) upplever först och främst denna plot, men de kan dessutom få uppleva en metaplot som löper fram i handlingens bakgrund och som kan spänna över flera äventyr/kampanjer innan den når sin upplösning.

<hr><font face="courier">Definition:
Metaplotten är en övergripande plot (=intrig, handling). Den ger upphov till småskaligare och handbegripligare plottar, men är samtidigt själv en plot.</font face>
<hr>
Så skiljer sig metaplottarna från statiska bakgrundsbeskrivningar (som ju inte är plottar) och från själva äventyren (som är vanliga plottar).

Det spelar dock ingen roll (enligt mig) om metaplotten står beskriven i några tilläggsböcker eller om den påhittas av spelledaren själv. Om man däremot ska peka på ett rollspel och säga "det här rollspelet har en metaplot", då måste det förstås finnas något där från start. Ett anslag till en metaplot, åtminstone.

Kult har det; människornas strävan efter uppvaknande och frigörelse från sina bojor. Det är en övergripande intrig som i sig kan rymma -och ge upphov till- mindre intriger.

En intrig behöver inte vara detaljerat beskriven. Metaplotter kan ha varierande dominans i ett rollspel.

"All moduler som kommer ut efter Tulpanistan-kriget förutsätter att A, rollpersonerna lyckades stjäla lökarna och B, såsom de hedervärda begonior de är lämnade de tillbaka dem. Dessa moduler förutsätter att Tulpanistan måste betala ett fett krigsskadestånd till Begonien och att Stortulpanen lever och frodas. [...] Men massor av spelgrupper där ute har antingen misslyckats, eller använde sig av lökarna för att kontrollera Stortulpanen mer."

Sån't tycker jag skall tolkas som en enda lång kampanj. Alltså, inte "metaplot" utan - "vanlig plot", om än lång. Om spelarna misslyckas med den inledande delen så är ju resten kört. Så fungerar det i en kampanj. Äventyren hänger ihop.

En metaplot (såsom händelserna man vet kommer ske i Sagan om Ringen) pågår snarare på ett högre plan än plotterna som rollpersonerna fokuserar på under spelsessionerna.

---

Så tycker jag begreppet "metaplot" skall användas. En metaroman är ju en roman om en roman, inte en serie böcker som man måste läsa i en viss ordning.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: Röriga Rising: Ang. Plot och Metaplot

Definition:
Metaplotten är en övergripande plot (=intrig, handling). Den ger upphov till småskaligare och handbegripligare plottar, men är samtidigt själv en plot.
Det är precis så jag tänkte mig det. Det passar dessutom bättre till ordets direkta innebörd än att börja blanda in huruvida det innebär drastiska skillnader i världen eller inte. Då följer man samma logik som exempelvis metadata eller metafysik.