Nekromanti Vad för faktakunskaper har ni lärt er av rollspel?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har insett i efterhand att Drakar och Demoner har vidgat mitt ordförråd:

Varseblivning: en besvärjelse i DoD där man kunde hitta saker. Inte världens mest använda ord, men jag har haft nytt av det, bland annat inom beteendevetenskapen.

Troglodyt: en grottlevande varelse. Min svenskalärare fick slag när jag visste det ordet, bara för att jag någon dag innan läst det i Gigant-boken.

Stalagmit/stalaktit: samma Gigant-bok. Den senare pekar nedåt och visst är det bra kunna säga namnet på de där stenaktiga konformerna som finns i grottor?

Regenerera: återigen en besvärjelse. Jag sade förvisso "regenera" (med g-ljud istället för j-ljud) till en början.

Ambidextriös: FEL! Ordet heter tydligen endast ambidextri och betyder dubbelhänt, alltså att man kan använda sin vänsterhand lika bra som sin högerhand. En person som har denna förmåga kallas ambidexter.

Absorbering: rustningar som absorberar skada. Ett ord som bland annat förekommer när det snackas om bindor och blöjor.

---

Det finns nog hur mycket ord som helst som jag har lärt mig via DoD, så jag kan ta lite fakta också.

Grizzlybjörnen är den största björnen: FEL! Tydligen en omkastning av isbjörnens och grizzlybjörnens stats så jag har lärt mig fel. Isbjörnen är den största björnen.

/Han som tar det goda med lite av det onda

MrG

Swashbuckler
Re: Vilka kunskaper har ni lärt er av rollspel?

Jag har lärt mig:
Massa om att organisera folk (typ sex pers med fyllda scheman)
Lite försäljning och marknadsförning (mycket av organserandet av rollspelsbaren har jag tagit med mig som chef och säljare)
Föreningsjuridik
Backstabbing (fast mer i brädspel (Dippy), men lite via Vampire)
Dramaturgi (tillsammans med manusskrivande för scen, men rollspel är grymt för sånt)
Mycket mer impro
Lite bonus i matlagning
Märkligt mycket om öl och ost
Sova bland snarkande människor

-Gunnar (som säkert lärt sig mycket mer genom rollspel)

Rickard

Urverk speldesign

Hmm, det kanske var dumt att jag bytte titel från "ord" till "kunskap". Jag har lärt mig den engelska grammatiken mycket bättre och liknande, men det var inte så mycket sådant jag var ute efter utan mer fakta än erfarenhet.

/Han som ska byta ämnesrubrik igen

Rising

Vila i frid

Ascool tråd.

+1 för Troglodyt. Det har jag också lärt mig via rollspelen.

Karisma såg ut som ett väldigt konstigt ord när jag först stötte på det i Drakar och Demoner. Jag tror inte att någon annan årskull med andraklassare har använt det ordet lika ofta som min generation.

Plutokrati är ett konstigt stadsskick, där de rika besitter den politiska makten (well, det gör de nog i praktiken ganska ofta, men i en plutokrati så sker det utan omvägar i form av lobbyister eller påtryckningar). Det fick man lära sig av Expert.

Ballista är ett skumt belägringsvapen som jag nog hade trott var påhittat om det inte hade varit för att Gigant undervisade mig om saken.

Stasis är ett tillstånd som min mamma inte kände till. Hon trodde att jag pratade om Östtysklands säkerhetstjänst. Så kan det gå om man inte spelat Mutant och fått lära sig saker.

Schizofreni är inte samma sak som att ha multipla personligheter (dissociativ identitetsstörning), vilket är två helt olika personlighetsstörningar som populärkulturen väldigt ofta blandar ihop. Men har man spelat Kult så vet man ju att det är två helt olika nackdelar (och att de ger helt olika modifikationer på ens mentala balans).

Wakizashi (och många, många andra vapen) är sånt som jag kom i kontakt med via olika rollspel för första gången.

Ripost är en fäktningsmanöver (och ett bildligt uttryck som kan användas i andra sammanhang) som jag först stötte på via Gondica.

Hippogriff (och många, många andra mytologiska varelser) är sånt som jag lärt mig via rollspelen.

Obfuscate (och flera andra obskyra engelska ord) har jag lärt mig via WW's spel. Några av dem använder jag gärna till vardags.

Det var de första jag kom att tänka på.

ripperdoc

Myrmidon

Oj... jag har lärt mig så mycket genom rollspel att det omöjligt går att räkna upp allt. I ung ålder är det nog mer ordförståelse och motsvarande man lär sig - på senare år brukar jag göra en del research för varje kampanj och det ger mycket lärdom!

Ett urval, on top of my head:

- Mongoliska seder och kultur
- Språkskapande, lingvistik och grammatik
- Kalla kriget-kunskap, kärnvapen, geopolitik 1980
- Makroekonomi gällande företag och kapitalism
- Romersk samhällsekonomi (BNP-beräkningar ex.)
- Klimat...ologi?
- Eldvapenmekanismer
- Feodalsystem och feodalekonomi
- Folkvandringshistoria
- Borgkonstruktion
- Allt man kan behöva veta om Miami
- Toxikologi

Men slår förstås inte den ökände Uppsala-forumiten som lärt sig allt som går att veta om kriminologi :gremwink:

(För övrigt så består nog 75% av mitt bok- och musikförråd av material som anskaffats med rollspel som primärt syfte!)

Weilyn

Veteran

Sjöfarare och Pirater (heter den väl...) till Eon lärde mig en hel del om skeppsbygge, sjöfart och annat sådant bös.

Rickard

Urverk speldesign

Rising said:
Ballista är ett skumt belägringsvapen som jag nog hade trott var påhittat om det inte hade varit för att Gigant undervisade mig om saken.
Ja, och trebuchet. Alla sorts vapen, som du skrev.

Stasis är ett tillstånd som min mamma inte kände till. Hon trodde att jag pratade om Östtysklands säkerhetstjänst. Så kan det gå om man inte spelat Mutant och fått lära sig saker.
Tror jag lärde mig ordet från Magic. Statis-lekar var ju populära ett tag.

Hippogriff (och många, många andra mytologiska varelser) är sånt som jag lärt mig via rollspelen.
Ja, det är sjukt många mytologiska varelser man har lärt sig. Jag har till och med fått användning för det i Rappakalja när en "kimära" kom på tal. Ok, nu är förvisso Rappakalja gjort av rollspelare (Olle Sahlin, en av männen bakom DoD).

---

Sedan har rollspelen planterat lustiga definitioner. När någon säger att den har övat upp sina färdigheter inom fotboll tänker jag "Fotboll 13 --> Fotboll 16". Eller när folk säger att de ska äta THAC0 eller ... ok, där fånar jag mig. Fast eftersom människan minns i formen av associationer antar jag att jag har rätt konstiga associationer till vissa ord gentemot normala människor. :gremsmile:

/Han som tänker att "karisma" och liknande ord är vardagliga när de faktiskt inte är det, vilket gör den här tråden lite svår att komma på ord som faktiskt är ovanliga för vanliga människor

!Paxen

Swashbuckler
Vet inte om det handlar om generationsklyftor här, eller kanske var jag bara vetgirig som ung, eller så handlar det om att jag inte började rollspela förrens i början av 2000-talet, men saker som karisma visste jag redan om. Troglodyt hade jag också hört talas om (visste dock inte att det var en grottlevande varelse).

Perception är väl annars en sak som jag har lärt mig ifrån rollspel. Ocvh jag vet att jag har lärt mig mer saker, men mitt minne är så uselt, så uselt...

..så uselt..

solvebring

Superhero
Kan just säga som du, eftersom DoD var det fösta rollspelet jag spelade och det rollspel jag spelat mest.

- Först och främst har jag lärt mig nya ord. Kan inte dra upp några såhär på rak arm. Ambidextriös (Ambidexter) - har också upptäckt detta fel på lite äldre dar.
- Dessutom har jag lärt mig mycket om ovanligare vapen, eller rättare sagt om äldre vapen och rustningar. Därtill mycket om svärdssmide vilket jag kom att intressera mig för just tack vare mitt DoDspelande.
- Jag har tagit in mycket om uppbyggnad och demografi vad det gäller städer i äldre tider.
- Jag har lärt mig en hel del om historiska kläder.
... Öhm, och jag har lärt mig just en hel del om de olika genrer som finns bland rollspelen, liksom inom filmens och litteraturens värld. Det var tillexempel genom rollspel som jag upptäckte H.P. Lovecraft.

Tja, har lärt mig otaligt mycket, vilket just är skälet till att det blir svårt att minnas och sätta fingret på allt för stunden.
Kort och gott, rollspelandet har med åren verkligen utvidgat min allmänbildning och min vokabulär med.
Rollspel är bildande!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Kul att se hur mycket märkliga detaljkunskaper jag har spridit via mina rollspelsskriverier. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Re: Vad för faktakunskaper har ni lärt er av rolls

Jag har lärt mig att människor och djur när de ska slåss snällt väntar på sin tur innan de klipper till en. Sen väntar de på att man fått slå tillbaka innan de börjar veva igen. Det är bra att minnas om jag hamnar i slagsmål någon gång, då slår jag bara killen och sen går jag därifrån och dricker kaffe och kommer tillbaka när det är min tur igen. Då ska han få!

Storuggla, ingen tittar på dig när du sover

Ond bråd död

Swashbuckler

Enormt många udda ord som inga andra barn använde, vilket fördjupade min nördighet.

Vad gäller kunskaper så har det väl gett en del allmänbildning, särskilt i historia och mytologi. Engelskan kanske blev lite bättre också, men mest ord för vapen och trollkarlar. Huvudräkning blev också bättre.

Sen kan man fundera på vad man kunde lärt sig för nyttigt om man varit mer som andra barn.

Ninjagrym

Veteran

Kommer nog både från dator/tv spel och rollspel. Men jag vill påstå att jag utan nämnvärda problem kan identifiera de vanligaste skjutvapnen, rabla kalibrar, magasinstorlekar och eldhastigheter :gremsmile: Sjukt onödigt och min flickvän är sjukt trött på att jag flyger ur soffan och hojtar nåt i stil med: "såg du älskling! Han bar på en MP5a!" när vi tittar på tv, hehe vilken geek man e :gremlaugh: