Nekromanti Vad för roller skulle vara intressanta i ett svenskt flyktingläger?

w176

Förlorad dotter
Jag skriver ett senario. Tänk er att delar av världen har drabbats antingen av en övernaturlig/tekniskt katastrof. Folk har flytt eller fårr utrymme vissa städer eller områden i Sverige, och en stor del av befolkningen lever i flyktingläger. Till exampel: Vad händer till exempel om folk flyr bland annat Göteborgsregionen i hundratusental?

Hur skulle ett Svensik läger för internflyktingar se ut? Och vilka roller skulle ni tycka det vara intressant att spela i ett konventsenario som utspelar sig i svenskt flyktinglägret?

Eftersom det är för ett konvent kommer de bli 5 st roller.

Mogger

Hipsteranka
Förälder med barn. Garanterat intensivt. För maximalt bleed döps barnet till spelarens yngsta barn. Tror inte att ett svensk läger skulle skilja sig nämnvärt från andra fläger. Tält, hunger och kaos.

GnomviD

Heresiark
Tematiken är viktig här. Ska rollpersonerna vara flyktingar eller administratörer, t.ex.? Det valet påverkar hur man ser på situationen och vilken känsla som kommer av den. Maktlöshet/förlust eller vanmakt/omöjliga prioriteringar, typ.

w176

Förlorad dotter
RasmusL;n15458 said:
Vad ska man göra i scenariot?
Bra fråga! Det är ett hack av Den Yttersta Domen, så dramtisken bygger på att kämpa vad man tror för och konflikter med de andra rollpersonerna.

BroderFluff

Veteran
Jag gissar att ett svenskt internflyktingläger faktiskt skulle skilja sig ganska ordentligt från det man är van att se på TV, så länge Sverige inte blivit ett mycket fattigare land i din framtid. Men det beror också mycket på hur pass förberett samhället är på att hantera flyktingarna och hur lång tid som gått sedan katastrofen. Jag skulle säga att det kan vara allt från tält och svält till baracker, elvärme och ordentliga ransoner.

Karaktärerna beror ju mycket vilken slags historia det ska vara. Om scenariot kommer spelas utifrån flyktingarnas perspektiv, lägerstabens perspektiv eller kanske lägervakternas perspektiv. Något som jag tycker hade varit coolt är ju om man börjar i lägerstaben med att göra ett gäng obekväma beslut, sedan klipper till flyktingarna som tar emot dessa beslut och ser hur kravaller bryter ut och sist så klipper man till lägervakterna som på något sätt måste hantera upploppen och får känna på den stressen.
BroderFluff said:
Flyktingläger har ju också en tendens att permanentas. Om ganska lång tid har gått så kan lägret ha förvandlats till någon slags improviserad och hemmasnickrad stad (med olika områden som är olika fina förmodligen). Råder det stor brist på basvaror finns det nog också en viss risk för gängbildning och organiserad kriminalitet som kontrollerar och distribuerar sånt som folk behöver och vill ha.

w176

Förlorad dotter
Måns;n15469 said:
Tror inte att ett svensk läger skulle skilja sig nämnvärt från andra fläger. Tält, hunger och kaos.
Nej, det tror jag inte heller. Liksom med såna folkströmmar skulle Sveriges orgnisationsförmåga krasha. Men att få fram de små detaljerna för att få det att kännas väldigt svensk känns som att det ska ge det extra slagkraft.

Jag funderade på om flyktinläger skulle förläggas i små övergivna industriorter som haft mycket utflyttning och därför har en massa oanvända byggnader. Typ så na här platser

http://www.sir-pb.dk/ue/

w176

Förlorad dotter
BroderFluff;n15478 said:
Karaktärerna beror ju mycket vilken slags historia det ska vara. Om scenariot kommer spelas utifrån flyktingarnas perspektiv, lägerstabens perspektiv eller kanske lägervakternas perspektiv. Något som jag tycker hade varit coolt är ju om man börjar i lägerstaben med att göra ett gäng obekväma beslut, sedan klipper till flyktingarna som tar emot dessa beslut och ser hur kravaller bryter ut och sist så klipper man till lägervakterna som på något sätt måste hantera upploppen och får känna på den stressen.
Det här är ett skitcoolt senario jagf skulle vilja spela. Skriv det!

Därmot funkar de tyvärr inte med regelmekaniken jag vill speltesta. Jag måste ha samma 5 roller från början till slut i historien. Men de olika typerna av roller kan definitvt vara representerade bland rollerna.

w176

Förlorad dotter
GnomviD;n15476 said:
Tematiken är viktig här. Ska rollpersonerna vara flyktingar eller administratörer, t.ex.? Det valet påverkar hur man ser på situationen och vilken känsla som kommer av den. Maktlöshet/förlust eller vanmakt/omöjliga prioriteringar, typ.
Jag vet inte riktigt. Man jag har också en tanke att de rollerna kan vara flytande. En läkare eller sjuksköterska kan både vara flykting och en del av administrationen till exempel. Så många andra flyktingar med funktions yrken.

Eftersom jag inte har någon aning om vad det är tänkt ska hända i scenariot är det lite svårt. men en tanke som dyker upp är att i ett sådant läger skulle säker förutom de som administrerar lägret lär ju andra grupper formas i lägret eller kanske till och med "maktgrupper" kriminella gäng, olika etniska gruperingar, religioösa grupperingar och så vidare.
med tanke på att mat och annat lär vara en bristvara så skulle jag tro att bråk skulle uppkomma mellan flera av dessa grupper. vissa vill säkert hjälpa andra och vissa vill bara sko sig själva på andras bekostnad.

Så att låta rollerna vara 5 personer ur någon sådan grupp är ju en ide. men dessa grupper är ju fortfarande så olika att det knappast ger något svar på vilka typer av roller det ska vara :)

w176

Förlorad dotter
Reddokk Fheg;n15490 said:
Eftersom jag inte har någon aning om vad det är tänkt ska hända i scenariot är det lite svårt. men en tanke som dyker upp är att i ett sådant läger skulle säker förutom de som administrerar lägret lär ju andra grupper formas i lägret eller kanske till och med "maktgrupper" kriminella gäng, olika etniska gruperingar, religioösa grupperingar och så vidare.
Vad för grupper skulle det här kunna vara i ett svenskt sammanhang?

Krille

Super Moderator
Jag skulle nog fokusera på arketyper snarare än yrken. Yrken är bara något man gör, och det gör man ju inte längre eftersom samhället kollapsar.

Gamen - en typ som lever rätt bra på andras misär och dör, "återvinner" deras ägodelar etc.
Räven - en typ som kan luska fram resurser där man minst väntar det.
Skatan - en typ som bara tjuvar åt sig saker.
Älgen - en typ som bara rullar över alla andra genom brute force, och ser sig som en ledare men mest är en buffel.
Björnen - en typ som har en familj att ta hand om och inte låter NÅGOT hända den.
Reddokk Fheg said:
Ganska klassiska areketyper. men klassiska för att de fungerar bra och kan vara väldigt intresanta att spela: som dessutom passar bra i de flesta lägen, ger variation och sådant.
sen kan man ju ha lite tvist på dem som björnen som tar hand om sin familj och är beredd gå nästan hur långt som hest för att se till att de har det bra. inklusive köra över andra. de som inte tillhör hans familj har han ingen empati med. bara ett exempel. men de flesta går ju att twista till lite

RasmusL

Champion
w176;n15477 said:
Bra fråga! Det är ett hack av Den Yttersta Domen, så dramtisken bygger på att kämpa vad man tror för och konflikter med de andra rollpersonerna.
Grym!
Om jag åtminstone delvis ska driva mot konflikter på egen hand vill jag ha en tydlig agenda som kan kollidera med övriga aktörer. Jag tänker mig att svåra förhållanden tar fram det sämsta inom oss som människor i form av främlingsfientlighet och rädsla för det okända, de mångas behov över de fås, den (fysiskt) starkes rätt över den svages, osv och genom att ta avstamp i de motsättningar vi hittar i samhället idag kan vi skapa en härlig grogrund för konflikt (politiska partier kan vara en bra början). På denna "grund" bör sedan, givetvis, djupa och komplexa karaktärer byggas (personligen föredrar jag att skapa genom spel men där går ju åsikterna isär) men de stereotyper man kan ta avstamp från kan vara något i stil med:

Förutsättning: det finns en inofficiell maktordning och hackordning inom lägret

*AFA-aktivist från centrala Stockholm, missnöjd med rådande ordningen i lägret och saboterar administrationen för att driva fram missnöje.
*Snusförnuftig sverigedemokrat från landsbygden, sitter i maktposition och driver en direktdemokratisk linje där majoriteten alltid får sin vilja igenom oavsett vad kostnaden är för minoriteten.
*Ensamkommande flyktingbarn från LVU-hem, excentrisk och driven med svåra men från konflikt i hemlandet. Har sett vad människor gör i trängda situationer och smider planer för att med våld kunna försvara sig och de sina om de skulle hotas av ordningen i lägret.
*Socialt missanpassad individ inom ordningsvakten med stor fysiskt styrka som vunnit status inom lägret. Känner sig som en del av "samhället" på ett sätt hen aldrig tidigare gjort. Är beredd att kämpa för sin plats och har ambitioner att leda.
*Rockstjärna med fuck-you attityd som har högt anseende. Har egna idéer om hur saker och ting bör skötas men endast intresse av att påverka i begränsade portioner. Just nu är det något som retar hen och hen är på krigsstigen.

Snabbt exempel bara!

Ingen aning faktiskt men vad jag kommer att tänka på just nu är väl någon form av religös grupp, kristna eller vad som helst som faktist gör sitt bästa för att hjälpa människor så gott de kan. men behöver dock inte vara en religiös grupp. Någon grupp som är lite motsatts till dem, som försöker sko sig själva så gott det går. kanske en grupp som i till största del består av folk som räknas som kriminella. klassisk mc gäng eller vad som helst egentligen. tänk er samället kolpasra och folk tvingas fly i enomra skaror till flykting läger. garanterat skulle det finnas någon sådan grupp där.
och när det gäller religion så finns det ju flera olika religioner i sverige. och oftast är det ju inget problem men om massor med folk från olika religioner tvingas ihop i ett flyktingläger under dåliga förhållande, brist på mat och läkemedel och allt sådant tror jag att det lättare kan uppstå komplikationer. Under krissituationer och svåra förhållanden är det väl inte helt ovanligt att folks religösa tro ökar. även om det ibland kan vara tvärt om att religionen helt plötsligt inte har så stor betydelse.
Samma sak om flera olika etniska grupper tvingas ihop på detta sätt. Då tror jag att det lätt bildas vissa mindre grupper och problem uppstår som inte skulle ha dykt upp under normala förhållanden

Korpa

Umenörd
Oavsett vad du bestämmer dig för i slutändan så måste du ha med Röda Korset i äventyret.
Reddokk Fheg said:
Haha ja helt klart jag skulel bli besviken om jag fick höra att de inte fanns med.
w176 said:

kloptok

Pensionerad astrolog
Krille;n15494 said:
Jag skulle nog fokusera på arketyper snarare än yrken. Yrken är bara något man gör, och det gör man ju inte längre eftersom samhället kollapsar.

Gamen - en typ som lever rätt bra på andras misär och dör, "återvinner" deras ägodelar etc.
Räven - en typ som kan luska fram resurser där man minst väntar det.
Skatan - en typ som bara tjuvar åt sig saker.
Älgen - en typ som bara rullar över alla andra genom brute force, och ser sig som en ledare men mest är en buffel.
Björnen - en typ som har en familj att ta hand om och inte låter NÅGOT hända den.
Det här tycker jag är riktigt bra, och det är något jag tror kan funka särskilt bra i Den Yttersta Domen. Det ger tydliga agendor till huvudpersonerna och kristalliserar ut fem tydliga huvudpersoner. Det som saknas utöver att ge karaktärerna lite mer kött på benen är att sätta karaktärernas agendor på kollisionskurs med varandra vilket torde vara relativt enkelt med tanke på den utsatta situationen i ett flyktingläger som har brist på resurser och sjuder av desperation, hjälplöshet och frustration.

För att dra in olika grupperingar i situationen kan det ju t.ex. vara så att dessa arketyper tillhör olika grupper som finns representerade i lägret. Till exempel kan jag tänka mig en Älg som är någon sorts vakt/ledargestalt eller representant för myndigheterna. Björnen är i sin enklaste form helt enkelt en förälder som oroar sig för sin familj men kan kanske göras till något mer intressant (Röda Korset-representant kanske?).

chrull

Stockholm Kartell
Jag lyssnade på P3 dokumentär om den stora flyktingströmmen på 90-talet och minns att man där pratar om hur flyktingar som skulle bussas ut i landet helt enkelt sattes i bussar och chauffören fick instruktioner om att börja köra. Exakt vart man skulle köra fick man veta efter ett tag, det var liksom inte beslutat när bussen började rulla...

Ett läger idag och hur det ser ut beror nog väldigt mycket på vad som orsakar det hela. Hur mycket av samhällets resurser har spenderats redan? Hur lokalt är katastrofen som får dem att fly? Hur mycket av samhället i resten av sverige fungerar?

Ett läger som är resultatet av en lokal naturkatastrof borde vara litet och ganska fungerande, de flesta av samhällets funktioner borde fungera mer eller mindre som idag och de flesta som flyr kan antagligen vända sig till någon annan än lägret för hjälp. Ett läger som är resultatet av 10 svåra år där samhället i stort har sugits ut av resurser och folk i hela landet har svårt att överleva kommer såklart se helt annorlunda ut, och det borde rollerna också.

RasmusL

Champion
kloptok;n15508 said:
Det här tycker jag är riktigt bra, och det är något jag tror kan funka särskilt bra i Den Yttersta Domen. Det ger tydliga agendor till huvudpersonerna och kristalliserar ut fem tydliga huvudpersoner. Det som saknas utöver att ge karaktärerna lite mer kött på benen är att sätta karaktärernas agendor på kollisionskurs med varandra vilket torde vara relativt enkelt med tanke på den utsatta situationen i ett flyktingläger som har brist på resurser och sjuder av desperation, hjälplöshet och frustration. För att dra in olika grupperingar i situationen kan det ju t.ex. vara så att dessa arketyper tillhör olika grupper som finns representerade i lägret. Till exempel kan jag tänka mig en Älg som är någon sorts vakt/ledargestalt eller representant för myndigheterna. Björnen är i sin enklaste form helt enkelt en förälder som oroar sig för sin familj men kan kanske göras till något mer intressant (Röda Korset-representant kanske?).
Om jag ska sätta mig ner och lira direkt vill jag hellre ha namn, situation i livet och agendor väldigt handfast och jordnära snarare än svepande arketyper. Om jag har tid att diskutera/workshoppa fram en roll kan en abstrakt arketyp vara bra men inte för pick up and play.
GnomviD said:
Ja, arketyperna är ju snarare ett hjälpmedel för en som skriftställare när man skriver äventyret.

Tell

Hero
Sverige har evakueringsplaner för sådana situationer, vilka skulle träda i kraft. Beroende på vilken form av katastrof det rör sig om ser de lite olika ut, men i princip kommer en kortvarig katastrof innebära att man först sprider ut flyktingarna i olika oanvända kommunala bostadsgrupper, samt använder militär oanvänd infrastruktur (vilket vi, som bekant, har en hel del av).

Om det rör sig om en förutsägbart långsiktig situation, skulle förmodligen folk distribueras till underbefolkade orter, vilket innebär glesbyggd i svealand, inre norrland, m.m. förmodligen skulle situationen inledningsvis likna den vid gymnasieskolval, där kommunerna ser chansen att rekrutera välbehövlig kompetens - och förutsatt att det är mindre än 2 miljoner som behöver flyttas, bör det fortsätta vara så.

De som i svensk plan först kallas, är MSB, som skall koordinera med kommuner och hemvärn - de senare är i princip ansvariga för den faktiska evakueringen och för ordning under transporter.

----

För att undvika denna relativt ordnade folkredistribution, föreslår jag karantänförhållanden och kontrollerade populationer; att befolkningningen av någon anledning vore farlig att återintegrera, och att riskeran ökar med antalet. ISF vore återigen militär infrastruktur det som förmodligen skulle användas, men snarare bunkrar eller nedlagda fängelser än baser - normalt kring 50-100 pers/läger, men låt oss för kul skull göra dem 10 eller 100 ggr större. Det viktiga är att du som stat kan kontrollera alla synvinklar, och alla passager. Hemvärnet eller möjligen fångvården kommer att tillhandahålla personal; eftersom dessa har andra plikter också, är det idealt om gruppen kan sköta sig själv i någon utsträckning, och eftersom "det trots allt är svenskar, och därmed ordningsamt folk", kommer politiker och myndigheter att spinna det som att lägret har en demokratisk rätt till självbestämmnande.

Säg att du väljer att använda Vaxholms fästning (andra lämpliga platser vore spontant länscellfängelset i Karlstad, eller Karlstens färstning); du behöver egentligen ingen vaktstryrka, eftersom det är en ö. Det räcker med en eller ett par patrullerande båtar - en mindre polisiäradministrativ grupp lär finnas ändå, för att stoppa allt för skandalösa eller brutala beteenden. Mat och vatten kommer att ransoneras från början, och förmodligen storkokas i restaurangköket. Om en hel region har evakuerats, kommer den förmodligen vara av god kvalitet, eftersom det lär vara kockar som förbereder den. Dessa kommer förmodligen att utvecklas till en av lägrets fyra aristokratgrupper - de andra tre vore hemvärnet/politikerna (de som har kontakt med yttervärden, bestämmer saker, och kan fixa in speciella föremål); de som kan arbeta via internet (och alltså frå in extra stuff), samt underhållarna (som bryter den monotona misären).

OM staten är klok kommer den redan från början att tillhandahålla ett kindelbibliotek och distribuera ut läsplattor - förmodligen kommer detta dröja till dess den första brutala gruppvåldtäkten eller dödsmisshandeln sker i lägret, och alltså ses som en inadekvat men nödvändig respons, snarare än något att vara tacksam över. Eftersom du har en sluten population, måste rättsväsendet bli väldigt hämdlystet för att tillgodose den skadade partens rätt till värdiget - annars kommer lägret gå mot anarki, vilket medför att staten skulle behöva bryta upp det. Antag att man går tillbaka till 1940-talets medborgargarden, där varje "parti", i det skendemokratiska lägret, har sin egen polisstyrka som komplement till den officiella, och att dessas styrkor är till för att i första hand tortera de som begår brott mot personer i det egna partiet. För att hindra detta från att bli allt för vendettaartat, vore det förmodligt att man instiftade skendomstolar av folktribunalsnatur.

Förmodligen tillåts folk endast ta med sig det som de själva kunde bära, in. Därutöver kommer staten förmodligen att allokera en mindre summa per månad, utöver mat, bränsle och vatten, till kläder och andra nyttigheter. Dessa kommer att beställas centralt genom kataloger, eller via internet. Att få del av leverandet till dessa läger kommer att vara en god affär för vilket företag som hälst, och det är förmodligen så att inflytelserika lägerbor kommer att få promotionmaterial tillsända sig. Därutöver kommer de som kan tillåtas att utveckla en internetyrkespraktik. Dessa kommer att med lägermått mätt bli groteskt rika, om de kan ordna så att deras inköp transporteras in, vilket hemvärnet förmodligen kan ordna, i alla fall inofficiellt och mot kommission (men förhoppningsvis legalt).

Eftersom ingenting på ön kan slängas, kommer det snart att finnas ett relativt överflöd av gamla, dåligt använda, produkter - dessa kommer att representera en form av officiell skräphög, som förmodligen inte kan göras av med, eftersom staten kommer att minska gåvorna, om folket utanför kommer att tycka att öborna slarvar med sina bidrag.

----

Rollerna jag skulle föreslå (om vi tar en B5-modell, vilket lägret borde vara idealiskt för) är:
1. folktribunalsledamot - du har den tunga plikten att bedöma om en av dina medborgare bör torteras för inofficiella brott, av karaktär som du inte trodde existerade innan du kom hit.
2. röntkenläkare - tidigare var du en i mängden, nu är du en av samhällseliten; paradoxalt nog har lägret blivit bättre för dig.
3. bus - utöver vad du gör annars, bryter du systematiskt mot lägerreglerna, och har hittills kommit undan med det. Du tillhör karriärbrottslingarna på ön.
4. lärare - som tidigare doktorand, har du plötslligt blivit lägrets lärare.din maktposition är obefintlig, men du kan i alla falll vidmakthålla någon nivå av civilisation i denna misär.
5. hemvärn - du är lägrets intärnpolis, och kan komma undan med nästan vad som hälst - är du en tyrann eller en messias?
6. sektledare - du har funnit ett följe i lägret, och är en av dess ledare - utanför var du en pariah. Du kan komma undan med nästan vad som hälst - är du en tyrann eller en messias?
7. underhållare - du har den utsatta positionen att försöka hålla lägrets medborgare nöjda. Oavsett om du är musiker, terapeut, trollkarl, frisör eller prostituerad, så är ditt liv svårare än det var tidigare. Du har visserligen relativt sett högre status än resten av samhället, och är förmodligen rikare, men du är å andra sidan lovligt byte om du inte längre bidrar till lägerlugnet genom att roa/lugna.
8. karismatisk gängledare - du har tagit med ditt följe in i lägret, och har hållit det samman. Det innebär att du numera är en av lägrets ledare, och ditt ord är lag.
9. tidigare samhällselit - utanför var du en del av den lägre samhällseliten - här inne är du inte det längre. Omställningen har varit minst sagt tuff.
10. hantverkare - du har förmågan att ta råmaterial (relativt billigt), eller föremål på fästningen, och göra dem vackrare, bekvämare och lättare att leva med. Du har i princip rättsimmunitet på grund av detta.

Jag förelsår att du kombinerar dem två och två, genom att slå en tärning.

För en mer misärsartad situation, tag dem som inte kan göra sitt jobb genom internet, eller som inte kan anpassa sig. Eller ge karaktärer problem som Struma (med hyperthyroidism), Spelskulder (till någon som finns i lägret), Barn (1d6-1, åder/rar 1d20, ständig källa till oro eller utpressning), Astma/Allergi (medicinerbart, men måste medicineras, och äter stora delar av statsinkomsten....
RasmusL said:
Like! Kapo!
w176 said:
Skitläckert inlägg! Tack!