Nekromanti Vad för rollspelare är jag ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Har aldrig tidigare reflekterat över detta och känner inte heller till alla termer på spelstilar utan jag har bara kört på genom åren och spelat det jag gillat utan att reflektera över vilken skola jag hör hemma i .

Jag tycker om att karaktärsgestalta och spela ut karaktärsdrag och väljer ofta det alternativ min rollperson skulle valt ist för det mest taktiska valet .

Jag tycker om att driva storyn framåt , jag vill veta vad som finns bakom horisonten och jag tröttnar fort om storyn stannar för länge vid samma narrativ

Jag är inte jätte intresserad av coola combat mechanics även om strid har sin plats i ett äventyr. men strid skall ske when it matters

Jag tenderar att välja trad framför indie då jag har nån vanföreställning att indie är nån flummig hippies lovechild som kom till under för mycket jazztobak .

Jag gillar rika settings och slp att att utforska och interagera med .

Jag gillar inte spel med meta currency typ fate points , beanies osv eller specialmarkörer och specialtärningar som kan användas för att ändra storyn

Spelledaren är gud och all makt utgår ifrån spelledaren . Hen rules supreme

Jag anser att saker skall rollspelas inte lösas genom tärningsslag

Jag är inte för min/maxing och väljer hellre intressanta förmågor än optimala

Jag gillar grejen med try and find out . ist för att slå ett searching for traps så går jag igenom hela rummet golv till tak med en 10-foot pole

Ursäkta om jag inte svänger mig med rätt akademiska termer men ty jag är blott en simpel blue collar man

2097

deleta mitt konto tack
Du är en Turku-school–spelare tror jag!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Låter som en culture gamer med fokus på karaktärsspel, smak för tradspel och kanske en viss dragning åt OSR.

Men framförallt låter det som att du är en rollspelare som har fått ett ganska bra grepp om vad du tycker är kul =)

Dr_Dängrot

Myrmidon
Aha jag är alltså en immersionist =). to put it simple

Jag har sneglat lite på OSR och kan säga att det verkar intressant även om jag långt ifrån har grepp på allt vad OSR innebär

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Dr_Dängrot;n244059 said:
Jag tycker om att karaktärsgestalta och spela ut karaktärsdrag och väljer ofta det alternativ min rollperson skulle valt ist för det mest taktiska valet .

Jag tycker om att driva storyn framåt , jag vill veta vad som finns bakom horisonten och jag tröttnar fort om storyn stannar för länge vid samma narrativ

Jag är inte jätte intresserad av coola combat mechanics även om strid har sin plats i ett äventyr. men strid skall ske when it matters

Jag tenderar att välja trad framför indie då jag har nån vanföreställning att indie är nån flummig hippies lovechild som kom till under för mycket jazztobak .

Jag gillar inte spel med meta currency typ fate points , beanies osv eller specialmarkörer och specialtärningar som kan användas för att ändra storyn

Jag gillar grejen med try and find out . ist för att slå ett searching for traps så går jag igenom hela rummet golv till tak med en 10-foot pole
Uppenbarligen är du exakt samma sorts rollspelare som jag är. (Okej, sista punkten stämmer inte riktigt på mig).

luddwig

Lawful evil
Kul tråd! Lite OT: Finns det någonstans en bra sammanställning över vedertagna spelartyper?

RasmusL

Champion
2097;n244066 said:
Du är en Turku-school–spelare tror jag!

Haha, jaaa in i skåpet med dig! :D

2097 har förutspått din dåtid och din framtid och praktiskt nog finns den redan filmatiserad!!!

Kolla från 24:31 (lyckads inte länka till specifik tid) så kommer du att se ditt förflutna och din framtid!!

https://vimeo.com/213703309

2097

deleta mitt konto tack
Ja. Well, "spå" och "spå". Jag är ju en tidspilot. Om ni vill kan jag peta in min "spådom" i Knutpunktboken från 2010, "Playing Reality" sidan 159. Jag kallar dig Dr Enstrom ist för Dr Dängrot för jag vill att det skulle se lite seriöst ut.

2097

deleta mitt konto tack
Ni kan säkert hitta boken på pdf online.

Sen är det bara att kolla i närmaste terminal;
Code:
echo dr enstrom|tr testamente min_utsagd

ceruleanfive

Bläckfisk
Dr_Dängrot;n244059 said:

Skarpskytten;n244071 said:
Uppenbarligen är du exakt samma sorts rollspelare som jag är. (Okej, sista punkten stämmer inte riktigt på mig).
+1, vill ni starta spelgrupp? ;)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Dr_Dängrot;n244059 said:

?Jag skriver också under på detta, med en viss reservering mot det om att SL är gud. Jag är helt för att ta input från spelarna och ge dem viss berättarmakt över olika aspekter av historien.

?Dock har jag sedan jag blev medlem här börjat få upp ögonen för DirtyHippieGames/StoryNow/Indie/Kallatvanivill-spel. Jag kan dock själv känna att jag fortfarande är total n00b och rätt kass på det men vill spela mer och bli bättre. Att spela på det sättet är trevligt och spännande men kräver en medveten mental omställning för mig. Jag måste ställa in mig på att nu ska jag ha ett annat slags kul än det kul som jag oftast har. Den startsträckan antar jag försvinner efter ett tag :)

God45

#PrayersForBahakan
Termer är dumma. Ingen är en person, ännu mindre en typ av rollspelare. Allt är performativt. Alla bär vi masker och blir dem. Välj en mask som du gillar.

Dr_Dängrot

Myrmidon
God45;n244138 said:
Termer är dumma. Ingen är en person, ännu mindre en typ av rollspelare. Allt är performativt. Alla bär vi masker och blir dem. Välj en mask som du gillar.
Jag hålle inter med dig. Vi har alla olika preferenser och dessa tenderar att placera oss i olika fack. Har jag långt hår och läderjacka och lyssnar på metal är jag troligtvis en hårdrockare , lyssnar jag på band som cannibal corpse och death är jag troligen en dödsmetalare och hamnar i det facket och det kan hjälpa mig när jag söker likasinnade.. .

Jag vet nu att jag är en immersionist av Turku-skolan som går åt tradhållet med tendenser för culturegaming och när jag söker spelgrupp kan jag säga att jag vill spela med andra som delar mina preferenser och att kunna korta ner det till jag är immersionist är så mycket enklare än att skriva en wall of text för att förklara vad jag gillar .

RasmusL

Champion
Dr_Dängrot;n244178 said:
Jag vet nu att jag är en immersionist av Turku-skolan
Börja med "immersionist" så kan du avgöra hur mycket Turku du är på sikt, det är ofta en så rackarns inåtriktad spelstil! Exempel:

Mike Pohjola said:
[FONT=&quot]After a while of sitting alone in the attic, I noticed my thoughts started to drift away from the larp, into matters of real-life work, family, art, food, and so on. I was running out of inner monologue for my character! I had to steer my larp ship out of these low shoals into the high seas of immersion! But I had no chart.[/FONT]
[FONT=&quot]I pulled out my Finnish-style lengthy character description detailing Severi’s childhood, contacts, plots, background, dilemmas, tasks, everything. I figured I would have hours to sit alone, so I read it with care.[/FONT]
Severi only has two choices, neither of which are appealing: he can leave the pureblood extremists and gain freedom but lose everything else, or continue as before, and remain a prisoner of his community.​
[FONT=&quot]But wait… Was he actually offered a third choice now? Come clean to the Aurors, and rat out his whole family? They would go to prison and have no power over Severi Saraste or his career anymore. But did Severi have it in him?[/FONT]
[FONT=&quot]This was just the sort of emotional hook I was hoping to find by re-reading the character description. It provided the lengthy alone time with the perfect inner monologue. Severi stared out the window, thinking about what to do. On the one hand, this, on the other hand, that…[/FONT]
[FONT=&quot]And then the in-game radio started playing a sad wizarding jazz song downstairs. Severi could just hear the melodramatic tone, and then the tears came. After I had enough of crying, Severi demanded to see the Aurors again.[/FONT]
https://nordiclarp.org/2015/04/22/s...dic-larps-a-new-understanding-of-elaytyminen/

RasmusL

Champion
...förvisso sjuuukt coolt men samtidigt så långt från min upplevelse av vad som är kul med rollspelande. Love the difference!