Nekromanti Vad för slags punk är Sky Captain?

Saxifrage

Hero
Jag slökollade lite på "Sky Captain and the World of Tomorrow" igår, en rulle jag gillar skarpt. Det är en skön historia med mycket "weird science", särskilt bizarra elektriska prylar (stora amperemätare med tysk text). Cyberpunk och Steampunk känner vi alla till, vissa pratar också om dieselpunk. Är Sky Captain också "punk"? Vilken punk då? Elektropunk? Och framför allt, finns det fler historier i samma genre?

Dimfrost

Special Circumstances
Bara pulp räcker, tror jag. Det brukar ingå tillräckliga möjligheter till "weird science" då, i alla fall om man ska gå efter pulprollspelen Adventure! och Spirit of the Century. Innan man kommer till de skumma grejerna i slutet är det väl rätt mycket "dieselpunk", med de stora robotarna, zeppelinarna, den flygande plattformen och så vidare.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta med genrer är ju alltid knivigt, eftersom de är såpass konstruerade skapelser. Så får vissa spunk så snart det dyker upp ett verk som inte passar in...

Det kan hjälpa att tänka sig att varje film har flera genrer. Jag skulle säga att Sky Captain hamnar mestadels i "äventyrsfilm", och "pulp". Sekundärt kan vara av notis att den hamnar i "weird tech"- facket rent teknologimässigt, och att jag nog skulle räkna den som sci-fi.

Jag tycker egentligen inte om genrer. När Star Trek kan räknas som "vetenskaplig fiktion" (sci-fi) och hamnar i samma fack som Stiftelsen och Den Tatuerade Mannen - då vet man att något är skumt. Och så försöker folk desperat lösa problemet med "undergenrer" som förgrenar sig mer och mer.

Organ

Out of time, out of mind
Metropolis-Punk?
Art Deco-Punk?
Bauhaus-Punk?
Retro-Futuru-Punk?
Postmodernist-Punk?

/Anders

Rosen

Myrmidon
Definitivt dieselpunk - filmen flippar ut med teknologin ett par gånger (blir inte Nick Fury arg om man bara snor SHIELDS högkvarter på det där sättet?), men i det stora hela känns den vääldigt Lemuria för mig.

--
Åke

Krille

Super Moderator
Ingen punk alls

Är Sky Captain också "punk"? Vilken punk då? Elektropunk?
Den har alldeles för lite punk för att vara någotpunk. Tvärtom, Sky Captain är så kommersiell pop som nånting kan bli. Dieselpop, kanske? Eller retropop? I vilket fall som helst, punk är det inte.

Och framför allt, finns det fler historier i samma genre?
Oja. Det är en ny instans av en gammal genre som stolt kan bära namnet "pulp SF". Det är den sortens stårysar som du hittade i gamla Astounding, Amazing eller andra tidiga pulp sf-blaskor från tjugo- till femtiotalet.