Nekromanti Vad för uppdrag kan ett äventyrar gille tänkas erbjuda?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Denna tråd förbjuden för mina spelare att läsa.

Håller på och planerar min nästa kampanj och är i behov av lite hjälp.

Kampanjen kommer utspela sig i Chronopia där rollspels personerna kommer vara del av ett äventyrar-gille.

Min grund tanke är är att samtliga äventyrare som är anslutna till gillet kommer att ha en ranking som avgör vad du kan ta för uppdrag. Exempelvis om en äventyrare har rang C så kan den ta alla uppdrag längre än sin rang samt de uppdrag som är en nivå över den. Just nu jobbar jag med rang som sträcker sig från E till A samt S. Rollspelspersonerna kommer börja som nystartade äventyrare med rang E och få jobba sig upp innom gillet.

Gillet kommer fungera på ett sånt sätt att uppdragsgivaren tar kontakt med gillet. Gillet sätter i sin tur upp ett medelande på en anslagstavla som äventyrarna sen kan plocka upp ifall de är intresserade. Gillet bry sig inte om uppdragets natur, det är upp till varje enskilld äventyrares moral att ta de uppdrag de är intresserade av. Då äventyraren väl tagit ett uppdrag så får den prata med gillet och de sätter upp kontakten med arbetsgivaren eller delger den information som uppdragsgivaren anser att äventyraren behöver veta. Betalningen kommer ske till gillet och gillet kommer sen i sin tur betala äventyraren belöningen minus administrativa avgifter.

Det jag behöver hjälp med är att komma på olika typer av uppdrag som gillet kan tänk erbjuda spelarna och npc.
Några av de uppdrag jag har så här långt.

*Rensa ut råttor i källaren hos ostmakaren, belöning 1-2km per råtta. Återkommer inte råttorna på en vecka så dubblas belöningen. Detta kommer vara ett återkommande uppdrag.

*Eskortera en adelsman/dam på en rundvandring i de fattigare kvarteren.

*Kidnappa handelsmans son/dotter, vakta dem tills lösen är betalt och där efter släppa dem fria.

*Frita brottsling från fängelse.

*Jaga ner och döda en demon i katakomberna under staden.

*Gravplundring, på jakt efter nydligen döda kroppar till universitet för studier.

Fjodor Pollett

Swordsman
Vad har äventyrargillet för ställning i samhället?
Finns flera, konkurrerande gillen eller är det monopol?
Vad har gillet för ställning kontra andra gillen (hantverkare, soldater, tjuvar etc)?
Vem kan tänkas anlita äventyrargillet, och i vilka ärenden?
När anlitar man en äventyrare i stället för en vakt, lönnmördare, råttfångare etc?

anth

Vetefan
Haha! Det låter som du fastnade för min idé:
I sånt fall vill jag gärna se en krönika. :)

Hur stor makt ska äventyrargillet ha?
Finns det bara ett gille eller finns det flera konkurrerande gillen?
Om det bara finns ett gille, vad händer om en äventyrargrupp börjar skaffa sig uppdrag utanför gillet?
Hur får gillet in pengar? Är det bara en årlig medlemsavgift eller tar de procent för varje uppdrag?
Hjälper gillet till med det juridiska, d.v.s. att för varje uppdrag man åtar sig skapar gillet ett bindande och legalt kontrakt?
Hur är gillets relation till andra maktfaktorer, som andra gillen, adliga familjer, borgmästare,...?
Hur gör man för att avancera i rang?

Det vanliga förfaringssättet är att det finns någon anslagstavla med olika uppdrag. Antagligen är tavlan uppdelad beroende på vilken rank uppdragen är till för (ju högre rang, ju farligare uppdrag, ju större belöning).
När man åtar sig uppdraget meddelar man någon ansvarig på gillet att man åtar sig just det uppdraget - så gillet håller koll på vilka äventyrsgrupper som har uppdrag och vilka som är lediga, samt viss koll på om man ska skicka ut en ny grupp om den första gruppen inte kommer tillbaks inom avsatt tid (och därför kanske misslyckats).

Uppdragen är ofta av "problemlösar"-natur. Förutom hur farliga de är (vilken rang de har) så kan de även innehålla krav på äventyrar-gruppens sammansättning: om det behövs mycket stridsvana, tjuvförmågor, magiska förmågor.

När man försöker komma på uppdrag bör man tänka på att det är privatpersoner eller organisationer som stätter upp uppdragen:
- Hitta förlorade saker/människor: hitta bortsprungen kunglig katt, hitta kidnappad prinsessa, hitta stulet föremål.
- Hjälpa till på resa: karavanvakter, livvakter, extra följeslagare på skattjakt eller upptäcksresa som någon lärd man eller universietet utför.
- Rensa ut "ohyra", som råttor i kloakerna. Kan även vara återkommande som att varje vår anfaller en ork-hord från bergen staden och att alla äventyrare förväntas ställa upp och försvara staden.
- Ofta finns ett stort äventyrsområde i närheten, som en känd megadungeon eller liknande.
- Tänk på att det ska vara rejäl skillnad på olika rang-uppdrag. På lägsta rangen ska det vara "rensa råttor i kloakerna", men högsta rangen ska vara att besöka andra plan.
- Det bör finnas återkommande festivaler (det kan vara flera per år eller någon som återkommer med ett par års mellanrum som OS), där de oliak äventyrargrupperna kan tävla mot varandra.
- Vissa uppdrag är öppna för flera äventyrargrupper som kan konkurrera eller samarbeta, andra uppdrag stängs så fort en grupp tar uppdraget.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Det kommer finnas konkurrenter till gillet, annars vore det inte särskillt kul.
Har inte hunnit utveckla tanken kring vilken ställning äventyrargillena kommer ha i samhället, men lutar åt att de olika gillena kommer ha olika ansenden hos folk. Vissa gillen kommer bara ta emot lagliga uppdrag medan andra tar alla typer av uppdrag.
Gillenas ställning tror jag kommer vara lite mindre ansett än exempelvis hantverkargillena då de oftast lockar till sig udd individer.

Överlag har jag tänkt att gillet ska fungera som en form av arbetsförmedlare för alla möjlig former av udda uppdrag. Det vill säga du beger dig ditt när du inte vet vart du ska vända dig för att få hjälp med dina problem.

Gillet kommer ta några proccent av belöningen för uppdragen. Detta i form av en administrativ avgift, då de ta hand om kontakten med arbetsgivaren tills uppdraget är utfört och de fått betalt. Så är det problem med betalningen för uppdraget så är det gillet som ser till att pengarna betalas in. Äventyrarnas uppgift kommer vara att ta hand om uppdraget. Så med andra ord så kommer gillet betala äventyrarna efter att de fått in pengarna för uppdraget.

För att få ta ett jobb hos gillet så måste du registrera dig som medlem, troligtvis för en mindre kostnad. Som medlem av gillet kommer du troligtvis få några fördelar så som gratis tillgång till sovsal, något mindre förråd att förvara dina saker i.

Tanken för att gå upp i rank är att du kan bevisa att du klarar av svårare uppdrag, där av möjligheten att ta uppdra en rank över din egen. Att gå upp i rank kommer vara något objektivit och som gillet styr över, visar du dig kompetent och pålitlig i utförandet av dina uppdrag så kommer du att belönas med en högre ranking. Högre rank innom gillet kommer även ge dig andra fördelar, så som tillgång till andra delar av gillets lokaler.

Har inte kommit så långt i mitt planerande ännu där jag börjat skapa de övriga fraktionerna men gillet kommer både ha vänner och fiender. Har rätt så gott om tid (drygt 1 månad) på mig att planera det hela.

anth;n178374 said:
Det vanliga förfaringssättet är att det finns någon anslagstavla med olika uppdrag. Antagligen är tavlan uppdelad beroende på vilken rank uppdragen är till för (ju högre rang, ju farligare uppdrag, ju större belöning).
När man åtar sig uppdraget meddelar man någon ansvarig på gillet att man åtar sig just det uppdraget - så gillet håller koll på vilka äventyrsgrupper som har uppdrag och vilka som är lediga, samt viss koll på om man ska skicka ut en ny grupp om den första gruppen inte kommer tillbaks inom avsatt tid (och därför kanske misslyckats).

Uppdragen är ofta av "problemlösar"-natur. Förutom hur farliga de är (vilken rang de har) så kan de även innehålla krav på äventyrar-gruppens sammansättning: om det behövs mycket stridsvana, tjuvförmågor, magiska förmågor.
Jupp, det är den princip jag tänkt att utgå ifrån.

anth;n178374 said:
När man försöker komma på uppdrag bör man tänka på att det är privatpersoner eller organisationer som stätter upp uppdragen:
- Hitta förlorade saker/människor: hitta bortsprungen kunglig katt, hitta kidnappad prinsessa, hitta stulet föremål.
- Hjälpa till på resa: karavanvakter, livvakter, extra följeslagare på skattjakt eller upptäcksresa som någon lärd man eller universietet utför.
- Rensa ut "ohyra", som råttor i kloakerna. Kan även vara återkommande som att varje vår anfaller en ork-hord från bergen staden och att alla äventyrare förväntas ställa upp och försvara staden.
- Ofta finns ett stort äventyrsområde i närheten, som en känd megadungeon eller liknande.
- Tänk på att det ska vara rejäl skillnad på olika rang-uppdrag. På lägsta rangen ska det vara "rensa råttor i kloakerna", men högsta rangen ska vara att besöka andra plan.
- Det bör finnas återkommande festivaler (det kan vara flera per år eller någon som återkommer med ett par års mellanrum som OS), där de oliak äventyrargrupperna kan tävla mot varandra.
- Vissa uppdrag är öppna för flera äventyrargrupper som kan konkurrera eller samarbeta, andra uppdrag stängs så fort en grupp tar uppdraget.
Skysst, kommer definitivit kunna använda och utveckla saker kring detta.

anth;n178374 said:
Haha! Det låter som du fastnade för min idé:
I sånt fall vill jag gärna se en krönika. :)
Jupp, blev riktigt inspirerad av den tråden, tyvärr så är min spelgrupp tråkiga och vill inte köra med att deras karaktärer vet om sina värden. :(
Vågar inte lova någon krönika, men faller skrivlusten på så lär jag skriva en krönika.

Jocke

Man med skägg
Har du läst Rat Queens, där är vad jag förstår det som äventyrare ett vanligt jobb att ha mellan studiernas slut och ett "riktigt familjeliv" tar vid, nått som 20-somethings gör i stället för att klubba, jobba extra i vården, backapacka, ha en blogg eller så.
Jag tänker att det kan passa in i en värld med gillen - i stället för att bli skomakare tar man en öl med sina polare och letar efter ett lagom hett gilles-uppdrag. Kanske ett där man kan åka nån varm stans över vintern.

RasmusL

Champion
* Fastnaglad i anslagstavlan sitter plötsligt en penna på vilken någon omsorgsfullt skrivit ett meddelande medelst bokstäver utklippta ur ett tunt pappersark. Där står att en av Häxbaronerna (genom en listig ritual) har snärjt en jerian som Dakoth gärna vill ha tillbaka. Det visar sig sedermera att Häxbaronen med hjälp av jerianen installerat sig som drogbaron i Grytan där hen säljer flytande Galenskap till de hugade massorna!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jocke;n178382 said:
Har du läst Rat Queens, där är vad jag förstår det som äventyrare ett vanligt jobb att ha mellan studiernas slut och ett "riktigt familjeliv" tar vid, nått som 20-somethings gör i stället för att klubba, jobba extra i vården, backapacka, ha en blogg eller så.
Jag tänker att det kan passa in i en värld med gillen - i stället för att bli skomakare tar man en öl med sina polare och letar efter ett lagom hett gilles-uppdrag. Kanske ett där man kan åka nån varm stans över vintern.
Har inte läst Rat Queens, men ska ta och kolla upp den.

Vicotnik

Den onde
Staff member
RasmusL;n178383 said:
* Fastnaglad i anslagstavlan sitter plötsligt en penna på vilken någon omsorgsfullt skrivit ett meddelande medelst bokstäver utklippta ur ett tunt pappersark. Där står att en av Häxbaronerna (genom en listig ritual) har snärjt en jerian som Dakoth gärna vill ha tillbaka. Det visar sig sedermera att Häxbaronen med hjälp av jerianen installerat sig som drogbaron i Grytan där hen säljer flytande Galenskap till de hugade massorna!
Nice, detta kommer mycket troligtvis tas in i spel. :)

RasmusL

Champion
"Sökes: Vaktmästare till Librium Imperatori, nedre källarplan -18B, med god vana av ohyresbekämpning för omgående uppdrag."

Datumet för annonsens publicerande är överstruket för hand och ändrat till senare tidpunkt fem gånger, det senaste till dagens datum. I nederkant på papperslappen, kan ordet "TILLSATT" ses skrivet och överstruket fem gånger på rad.

RasmusL

Champion
På anslagstavlan sitter en mun, avlägsnad från sitt ansikte. Den kommer endast tilltala äventyrare den tror sig kunna lita på (magi!) och viskar till dessa om stora belöningar för att fånga in och leverera ett av Liliths barn från djupet under Berget Silvertopps rötter till en adress i Wongostan.

RasmusL

Champion
Balthazar 'Bockknäckarn' Nurve har kraschat sin enpersons-gasballong in i toppen på Snöhäxans torn och hans kamrater i det fria kompaniet Salamandrarna behöver hjälp, nu men helst igår (!), att få ner honom igen!

RasmusL

Champion
En demon härjar i Magikerstaden och Svarta Gardet har satt flera kvarter i en karantän som varat i snart en vecka. En lapp på anslagstavlan utlovar en belöning till den som kan ta sig innanför karantänen och rädda pojken Jovius His som enligt utsago är instängd bakom avspärrningarna!

RasmusL

Champion
Gillet utlyser en belöning till den som kan stjäla en av de konkurrerande organisationernas anslagstavla!

slanfan

Hero
Jag har tråkigt nog inte så mycket hjälp att erbjuda, men kommenterar nog likväl.

Vicotnik;n178364 said:
Kampanjen kommer utspela sig i Chronopia
Hooked!

Vicotnik;n178364 said:
Betalningen kommer ske till gillet och gillet kommer sen i sin tur betala äventyraren belöningen minus administrativa avgifter.
Svartarbetande äventyrare är ett hot mot samhället!

Vicotnik;n178364 said:
*Rensa ut råttor i källaren hos ostmakaren, belöning 1-2km per råtta. Återkommer inte råttorna på en vecka så dubblas belöningen. Detta kommer vara ett återkommande uppdrag.
Vad säger råttfångar-gillet? blir det prisdump? kan en råttfångare verkligen överleva på 0,1 km per råtta?

Vicotnik;n178364 said:
*Eskortera en adelsman/dam på en rundvandring i de fattigare kvarteren.
Den som inte har råd med legosoldater får nöja sig med äventyrare... det är en hård stad.

Vicotnik;n178364 said:
*Kidnappa handelsmans son/dotter, vakta dem tills lösen är betalt och där efter släppa dem fria.
*Frita brottsling från fängelse.
Har gillet ingen moralisk standard? Här fins det ju utrymme för att äventyrare kontaktas utanför gillet och erbjuds jobb där en konsekvens kan bli uteslutning...

Vicotnik;n178364 said:
*Jaga ner och döda en demon i katakomberna under staden.
*Gravplundring, på jakt efter nydligen döda kroppar till universitet för studier.
Klassiska ströjobb, där mängder av andra yrkeskategorier konkurrerar.

RasmusL

Champion
Stubbstans ingenjörer har genom noggranna beräkningar insett att någon snyltar kedjekraft utan att betala och de hyr in äventyrare som kan tänka sig att följa kedjeflödet genom staden för att komma åt fripassageraren!

RasmusL

Champion
Stormogulens sons favoritpapegoja har flugit in över De Hängivnas Stad och en orimligt stor belöning går till den som kan återbörda den! (helt klart har den hittat en mysig plats att häcka på nere i Klyftan...).

Iskaral

Swordsman
Jag antar att gillet kontrollerar att de inte förmedlar uppdrag som står i direkt konflikt med andra uppdrag, men vad händer om det inte är uppenbart till en början? Eller vad händer om den nya administratören slarvar med kontrollen? En grupp ska skydda handelsmannens son och en annan grupp ska kidnappa honom, en grupp ska gräva upp lik till universitetet och en annan grupp ska ta fast likskändarna, en skrajsen demon vill ha vakter till sina katakomber. Och så vidare

Vicotnik

Den onde
Staff member
slanfan;n178404 said:
Har gillet ingen moralisk standard? Här fins det ju utrymme för att äventyrare kontaktas utanför gillet och erbjuds jobb där en konsekvens kan bli uteslutning...
Som jag planerar just nu kommer inte gillet lägga sig i vilka uppdrag som kommer in till dem. I alla fall inte de gille som jag tänker låta rollspelspersonerna tillhöra. Där emot kommer det finnas andra gillen som är mer restrektiva med vilka uppdrag de tar emot.

Har funderingar kring att gillena i staden ska ha tillräckligt gott ryckte så att möjliga uppdragsgivare hellre vänder sig till dem och låter dem fixa fram rätt folk för uppgiften istället för att utsätta sig för risker att leta upp äventyrare på egen hand. De rör ju sig trots allt oftast i väldigt skumma och farliga miljöer.
Så att ta uppdrag utanför gillet är inget de nämnvärt bryr sig om, de är där för att hjälpa dig som äventyrare att komma i kontakt med uppdragsgivare och se till att du får betalt för ditt jobb. Men ja man kommer kunna bli utesluten ur gillet, framför allt om du börjar springa ärenden för ett annat gille.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Iskaral;n178408 said:
Jag antar att gillet kontrollerar att de inte förmedlar uppdrag som står i direkt konflikt med andra uppdrag, men vad händer om det inte är uppenbart till en början? Eller vad händer om den nya administratören slarvar med kontrollen? En grupp ska skydda handelsmannens son och en annan grupp ska kidnappa honom, en grupp ska gräva upp lik till universitetet och en annan grupp ska ta fast likskändarna, en skrajsen demon vill ha vakter till sina katakomber. Och så vidare
Uppdrag som tydligen går i konflikt med varandra har jag inte beslutat mig för hur jag ska hantera. Finns en charm med att släppa igenom samtliga uppdrag. Eftersom det kan skapa intressanta konflikter mellan äventyrar grupper, hur löser du ditt uppdrag när bekant och hans polare dyker upp för ta ifrån dig det du ska skydda? Bara en av er kan lyckas med sitt uppdrag, eller?

Sen kommer det garanterat finnas uppdrag som omedvetet går emot varandra. Detta eftersom uppdragsgivaren bara behöver lämna ut den information som hen anser nödvändig. Kommer troligtvis köra på att lagliga uppdra kommer oftast vara mer detaljerade i sin beskrivning medan uppdrag i gråzonen eller olagliga kommer vara otydligare i instruktionerna. Detta för att på sätt och vis komma runt lagen.

RasmusL

Champion
Vicotnik;n178410 said:
Uppdrag som tydligen går i konflikt med varandra har jag inte beslutat mig för hur jag ska hantera. Finns en charm med att släppa igenom samtliga uppdrag. Eftersom det kan skapa intressanta konflikter mellan äventyrar grupper, hur löser du ditt uppdrag när bekant och hans polare dyker upp för ta ifrån dig det du ska skydda? Bara en av er kan lyckas med sitt uppdrag, eller?

Sen kommer det garanterat finnas uppdrag som omedvetet går emot varandra. Detta eftersom uppdragsgivaren bara behöver lämna ut den information som hen anser nödvändig. Kommer troligtvis köra på att lagliga uppdra kommer oftast vara mer detaljerade i sin beskrivning medan uppdrag i gråzonen eller olagliga kommer vara otydligare i instruktionerna. Detta för att på sätt och vis komma runt lagen.
Det känns ju väldigt Chronopia att gillet tar betalt och sedan skiter blankt i om uppdragen innebär att dess medlemar kommer på kollisionskurs och slår ihjäl varandra. Chronopia formligen dräller av wannabe-äventyrare så lite survival of the fittest ligger ändå i nästan allas intresse!