Nekromanti Vad förväntar ni er av ett OSG-spel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är nyfiken. Ni ser ett spel som det står OSG på. Ni Plockar upp på börjar bläddra i det.

Vad förväntar ni er av ett spel som utger sig för att vara OSG? Vad måste finnas med? Vad ska helt enkelt inte finnas med?

Kan man skriva OSG på vad som helst bara det är enkelt?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag förväntar mig att nån på forumet skrivit det, för jag tror inte jag sett så många andra köra med förkortningen. Jag förväntar mig att det inte är en trogen D&D-klon för ingen på forumet kan hålla sig så mycket i skinnet att de bara plankar.

Jag hoppas det finns ankor och att alla vapen gör 1t6 i skada.

Arfert

Facit
Det ska vara
• Regellätt
• Reglerna vill inte styra spelstilen
• Lättmoddat
• Lätt att improvisera kring, om man inte hunnit modds

Rulings, not rules, måste grundtanken vara. Annars är det inte OSG.

Möller

Hubert Hortlax
Jag spinner vidare på DeBracy och skulle bli lite förvirrad; den vanliga förkortningen är ju OSR.

Men; jag skulle hoppas på ett modernt spel som fixar genren mördarluffare som spenderar mycket tid under jord väl. Detta behöver alltså inte vara en direkt klon av D&D, snarare tvärt om - utan istället ett genomarbetat eget spel. Med mycket hjälp för spelare och spelledare i hur man spelar, vad genren innebär etc.

Fast mina förväntningar är nog ändå att det är en D&D-klon som är skrivet utifrån att läsaren redan är bekant med massor av konventioner i genren.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Möller said:
den vanliga förkortningen är ju OSR.
Jag valde här att filosofera kring OSG, för jag har uppfattat det som ett lite mer "light-begrepp" av termen OSR som så vitt jag kan avgöra är väldigt nära sammankopplad med just D&D-kloner, men OSG känns som att det kan vara lite vad som helst som följer en viss filosofi.

Tre mycket bra svar än så länge! Tackar.

Tomatalven

Hero
Arfert said:
Det ska vara

OD&D räknas inte till OSG då heller, eller? Det reglerna täcker är väl bara: att generera karaktärer, strida, använda magi, förflytta sig, resa och äventyra samt bli bättre på strid och magi. Då styr väl reglerna spelarna till att göra typ dessa saker och det är underförståt att fokuset i spelstilen ska vara strid, magi och äventyrande/utforskning. Eller hur menar du?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DeBracy said:
Jag förväntar mig att det inte är en trogen D&D-klon för ingen på forumet kan hålla sig så mycket i skinnet att de bara plankar.
Hahaha!

DeBracy said:
Jag hoppas det finns ankor och att alla vapen gör 1t6 i skada.
There would be ducks....

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tomatalven said:
Arfert said:
Det ska vara

OD&D räknas inte till OSG då heller, eller? Det reglerna täcker är väl bara: att generera karaktärer, strida, använda magi, förflytta sig, resa och äventyra samt bli bättre på strid och magi. Då styr väl reglerna spelarna till att göra typ dessa saker och det är underförståt att fokuset i spelstilen ska vara strid, magi och äventyrande/utforskning. Eller hur menar du?
Kanske, men de där reglerna är inte till spelarna, det är dom reglerna som gubbarna tyckte man behövde när man var DM, övriga grejer gjorde DM bedömningar.
Typ

Ögat

Hero
Jag skulle förvänta mig
+ att det var kompatibelt med Fantasy!

Dessutom skulle jag tro
+ att det är frivilligt att spela en roll - alltså att det går lika bra att säga "min gubbe" som "jag"
+ att det mest innehåller regler för skada och död och resten får man göra som man vill med

Arfert

Facit
Rymdhamster said:
Hmm... kompatibelt med fantasy?

Hur stark är den inställningen?
Absolut inte. Se spel som Mutant Future till exempel. OSG kan teoretiskt vara vad sjutton som helst.

G

Guest

Guest
Gubbskapandet ska vara begränsat till spelbegränsande attribut - möjligen ges möjligheten att extrapolera ifrån dessa genom väldigt luddigt beskriva skills.

Konfliktresolutionen som är beskriven i regeltext är begränsad till strid. Övrig resolution ges det exempel på men dessa är bara förslag.

Det som i min mening kan skriva över samtligt är om det är settingspecifika saker - typ att trollkonst funkar si och så eller att alla spelar som ankor etc.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Stövelkatten said:
Konfliktresolutionen som är beskriven i regeltext är begränsad till strid. Övrig resolution ges det exempel på men dessa är bara förslag.
Är det viktigt att strid fungerar på ett annat sätt än allt annat?

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Jag är nyfiken. Ni ser ett spel som det står OSG på. Ni Plockar upp på börjar bläddra i det.

Vad förväntar ni er av ett spel som utger sig för att vara OSG? Vad måste finnas med? Vad ska helt enkelt inte finnas med?
Jag förväntar mig en fantasy heartbreaker som använder "rulings, not rules" som ursäkt för kasst balanserade regler och värden, alternativt en grundläggande D&D med någon enskild regeltwist som blir spelets säljande poäng.

Jag är hemskt ledsen om någon tar illa upp av den beskrivningen, men mina tankar om OSG/OSR har inte blivit högre efter mina försök inom genren.