Nekromanti Vad förväntar ni er av ett OSG-spel?

Eksem

Champion
Krille said:
Jag är hemskt ledsen om någon tar illa upp av den beskrivningen, men mina tankar om OSG/OSR har inte blivit högre efter mina försök inom genren.
And yet, you wrote it. Betrakta FLAME WAR officiellt startat och simplistiska sågningar av Blå Himmel inom kort.

Nåja, nu skojar jag förstås, men det är ju alltid lite tråkigt att se någon dyka in i en sån här tråd bara med syfte att sprida sitt missnöje.

Eksem

Champion
1) Det går snabbt att göra rollpersoner. De har få värden, och de kommer att vara speciella genom sina dåd, inte genom siffror på pappret.

2) Reglerna täcker upp ett ganska smalt område, och antar förmodligen formen av stöd och råd snarare än faktiska regler.

3) Spelet försöker inte säga åt mig vad jag ska göra, utan uppmanar mig att ta avstamp i det som finns i boken och själv hitta på vad jag tycker passar.

4) Det kommer att finnas tabeller. Så många tabeller!

5) Jag kommer att ha läst spelet på högst tre sittningar, och greppat det mesta. Om sidantalet är högt, så beror det mest på långa listor över saker (nämnde jag tabeller?)

anth

Vetefan
Krille said:
är hemskt ledsen om någon tar illa upp av den beskrivningen, men mina tankar om OSG/OSR har inte blivit högre efter mina försök inom genren.
Krille, jag trodde att vi var överens om att du och krank vill börja spela med rollpersoner när vi OSR-spelare tycker att det är dags att sluta spela med dem.
Vi kan göra så här: ni får helt enkelt ärva våra rollpersoner när vi pensionerar dem. Det bästa av allt är att ni får en färdig background-story till era gubbar (något som jag inte heller brukar bry mig om) :gremwink: :gremsmile: :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Eksem said:
Nåja, nu skojar jag förstås, men det är ju alltid lite tråkigt att se någon dyka in i en sån här tråd bara med syfte att sprida sitt missnöje.
Inte helt. Man kan ju fråga sig varför jag har uppfattat OSR/OSG som obalanserade spel eller en nostalgitripp med en unik sak.

Jag tror att jag hoppas på något på typ 64 sidor med en okomplicerad, kul och o-pretto fantasyvärld med mycket inspiration och gott om möjligheter, och ett vanligt hederligt men bra handlingsresolutionssystem.

Och med "bra" menar jag väldesignat, välbalanserat, speltestat, snabbflytande, som är kul i sig själv utan att spelledaren behöver tolka spelarhandlingar, och som inte går sönder om man som spelare inte är snäll mot systemet.

Det närmaste den känslan jag har kommit är Dragon Age.

anth

Vetefan
Krille said:
Och med "bra" menar jag väldesignat, välbalanserat, speltestat, snabbflytande, som är kul i sig själv utan att spelledaren behöver tolka spelarhandlingar, och som inte går sönder om man som spelare inte är snäll mot systemet.
Vi har väldigt olika uppfattning om "bra" :gremsmile:
Jag tycker att väldigt många OSR-kloner är väldesignade, välbalanserade och speltestade (det finns väl ingen genre som är mer speltestad?).

Sedan kommer den delen av ditt inlägg som är en ögonöppnare för mig.

Enligt mig är ett spelsystem som är kul i sig självt felkonstruerat - eftersom det enligt MIG flyttar fokus från rollspelandet till själva spelsystemet.
Och där har du nog också en förklaring till varför jag tycker om GURPS, som du inte tycker om.

Sen är en av grundpelarna i OSR just att spelledaren ska tolka spelhandlingarna - det är ju vad "rulings, not rules" betyder!
Du tycker helt enkelt inte om grundknceptet till OSR. :gremsmile:

Men det finns hopp även för dig.
Mitt förslag är att du tar dig en titt på DCC - eftersom den innehåller de saker som jag inte tycker om (och följaktligen borde passa dig). :gremsmile:

G

Guest

Guest
Rymdhamster said:
Stövelkatten said:
Konfliktresolutionen som är beskriven i regeltext är begränsad till strid. Övrig resolution ges det exempel på men dessa är bara förslag.
Är det viktigt att strid fungerar på ett annat sätt än allt annat?
Viktigt - nej, men det brukar vara så. Så det är vad jag förväntar mig när något fått stämpeln OSG. :gremsmile:

anth

Vetefan
Rymdhamster said:
I ODD74 fanns det regler för strid. Punkt. Regler för annat fanns inte. Det fick man improvisera fram.

Det är inte viktigt att strid skiljer sig från annat - men om de ska ha samma regler måste du vända på AC, ändra på saves och införa skill-regler ungefär som i DnD3.
Jag säger inte att detta är fel, några av de bästa OSR-spelen har gjort på detta sätt (Castles&Crusades, Blood&Treasure) - det är mer en frågan om du vill klona de gamla DnD-reglerna eller ej.

Vad jag däremot säger att du INTE kan använda DnD3-reglerna för de är INTE rules light.
Ta en titt på svenska Svärd&Svartkonst, de har en enkel lösning för skills och de fungerar som stridsreglerna.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
anth said:
Rymdhamster said:
I ODD74 fanns det regler för strid. Punkt. Regler för annat fanns inte. Det fick man improvisera fram.
Nja, nog finns det regler för annat åxå.

Till exempel för förflyttning i vildmarken, att öppna dörrar osv

Eksem

Champion
Ja, det finns mycket specifika exploration rules, särskilt gällande hur lång tid saker tar och sådant. Reglerna för magi är dessutom inte alls nödvändigtvis stridsinriktade, och börjar vi räkna med tjyvskillsen och lite rasregler från tillägg och annat så har vi absolut regler för mer än strid.

slanfan

Hero
Arfert said:
slanf*n said:
XP och levels.
Ouch.. Då är inte Fantasy! - Old School Gaming alltså OSG. (Det är inte OSR, men OSG är det!)
Det är vad jag förväntar mig, inte på något vis ett krav. Jag har inga invändningar mot att Fantasy! skulle vara OSG (eller OSR).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, det här är viktigt att komma ihåg. Jag har inte frågat efter en definition på OSG/OSR utan enbart de förväntningar ni får när ni ser den "etiketten" även om jag stoppat in lite följdfrågor som spretar bort från ursprungsfrågan.

Men ursprungsfrågan, som är den jag verkligen vill ha svar på i det här fallet, är just de förväntningar ni har på något som bär den etiketten. De flesta verkar exempelvis förvänta sig något fantasyspel, och oftast baserat på DnD, men det torde ju på inget sätt vara ett krav utan just förväntningar eftersom de mesta i OSG-väg verkar vara just fantasyvarianter på DnD =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rymdhamster said:
De flesta verkar exempelvis förvänta sig något fantasyspel, och oftast baserat på DnD, men det torde ju på inget sätt vara ett krav utan just förväntningar eftersom de mesta i OSG-väg verkar vara just fantasyvarianter på DnD =)
En snabbkoll får mig att säga att tre inlägg i tråden direkt pekar på att det ska vara fantasy (ankor kan väl gott finnas i rymden?). Jag själv räknar inte "D&D-klon" som genreknutet, utan tänker där mer på mekanik. Det varierar säkert.

slanfan

Hero
Rymdhamster said:
Men ursprungsfrågan, som är den jag verkligen vill ha svar på i det här fallet, är just de förväntningar ni har på något som bär den etiketten. De flesta verkar exempelvis förvänta sig något fantasyspel, och oftast baserat på DnD, men det torde ju på inget sätt vara ett krav utan just förväntningar eftersom de mesta i OSG-väg verkar vara just fantasyvarianter på DnD =)
Jepp, men så fort SciFi! släpps så kommer ju begreppet OSG explodera!

anth

Vetefan
Rymdhamster said:
Det är synen på regler som är det viktiga.
Spel av svenskar / på svenska som jag anser vara OSG är:
- Svärd & Svartkonst
- Whitehack
- Äventyr
- Fantasy!
- Ensamma vargen (kommande spel)
Sedan är även S&S och WH OSR.

Fantasy-setting ser jag inte alls som ett krav.
Jag har spel i min OSR-samling som är:
- Antropomorfa djur / "Det susar i säven"
- Steampunk
- Vilda Västern (jag tror jag har 3 olika spel)
- Postapokalyptiskt.
- Rymdspel.
Det enda som jag inte har är ett rent skräckspel eller ett nutidsspel - men jag har ändå spelat både och med OSR-regler, det är buslätt att konvertera. Däri ligger också det viktiga i OSG - det ska vara buslätt att spela och buslätt att modda.

Vad jag förväntar mig att INTE hitta i ett OSG-spel är regler för hur man ska rollspela sin rollperson.

Ögat

Hero
jag tror bara det är Krille som sagt att han förväntar sig fantasy (genren). Jag förväntar mig Fantasy! (spelsystemet).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är nog jag som läst in alldeles för mycket i meningen när folk har nämnt DnD eller Fantasy! Mycket riktigt ser jag nu att det bara är Krille som faktiskt pratat om fantasy som setting, och det just utifrån perspektivet vad han skulle förvänta sig när han ser OSG.

Så mitt fel!

God45

#PrayersForBahakan
Till att börja med heter det OSR eftersom man i livet får alldeles för få chanser att få säga renaissance. Plus, det känns rätt. OSG känns tillrättalagt och kalkulerat, vilket det också är. Och det är poängen.

Det måste kännas rätt. Om det är kalkulerat eller planerat på fel sätt är det dött och själlöst. OSR ska vara levande, det ska vara en känsla. OSR är poesi på samma sätt som vissa spel är instruktionsböcker från IKEA. IKEA manualen är idiotsäker, vem som helst kan använda den så man slipper vara kreativ eller lita på någon. Poesi är levande och hänger helt på diktaren och känslan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Till att börja med heter det OSR eftersom man i livet får alldeles för få chanser att få säga renaissance.
Nej, jag kommer att hålla mig till OSG. Om inte annat så för att renaissance är alldeles för krångligt att skriva.

Arfert

Facit
slanf*n said:
Rymdhamster said:
Jepp, men så fort SciFi! släpps så kommer ju begreppet OSG explodera!
Ja, hoppas Mekanurg får mer tid att skriva snart...

Jocke

Man med skägg
Jag tänker mig ungefär:

1. Spelet måste:

Utgå från att gamla rollspel spelades på ett annat sätt än nya rollspel.
Utgå från att det gamla sättet är det korrekta.
Utgå från att de gamla reglerna från för länge sedan inte kan förmedla spel som se spelades förr till den moderna publiken, av olika anledningar.
Alltså: Spelet kräver ett förr, ett nu och en författare som försöker få dessa två saker att synka ihop. OSG/OSR är en genre som för mig bygger något nytt från en kombo av antropologi, arkeologi och nostalgi.

2. Spelet måste inte, men bör:

Ha en regelmotor som är en klon eller en cover av ett gammalt regelsystem (tex XD&D eller brp)

Fokusera på dungeon crawling.