Nekromanti vad fattas??? hjälp

glittersnus

Veteran
e d nått ni tycker fattas i denna innehållsförteckningen för boken "rollpersonen"

ROLLPERSONEN:
Kort om rollpersonen

BP

raser
Människa
alv
dvärg

egenskaper
skadetålighet
stridskapasitet
särskilda egenskaper
bärförmåga
förflyttning/kondition

färdigheter
kort om färdigheterna

yrken
kort om yrken
paladin
präst
trolldräpare
drakdräpare
magiker
krigare
gravplundrare
tjuv
hantverkare
jägare
Skapa en rollperson

e d nått du tycker fattas så skriv d .. snälla!!!!!!

Rising

Vila i frid
Tja, det behövs ju lite besvärjelser innan man vill spela som en magiker, men annars ser det väl okej ut. "Stridskapasitet" (skall stavas "stridskapacitet") vet jag dock inte vad det är. Är det skadebonus eller något?

Annars ser det rimligt ut. Jag gillar personligen inte yrkena "drakdräpare" resp. "trolldräpare" utan tycker de båda kan inräknas i "krigare", men jag vet ju inte hur din värld ser ut. Om du vill ha med dem, tja, då ska de med.

Jag tycker inte "Skapa en rollperson" skall komma sist bland kapitlerna. Det ska ju komma direkt i början. Sedan skall man bara behöva bläddra framåt lugnt och försiktigt och utföra instruktionerna i tur och ordning medan man skapar sig sin rollperson.

Nåja, annars var det bra.

/Riz

MovinGalt

Warrior
Ser bra ut, men är det inte lite snålt med raser? De där tre blir nog smått tråkiga efter ett tag (säger jag som spelar Eon, där det finns typ 28 olika raser :gremgrin:) Kanske ha med någon "biff" ( orch, högländare eller viking typ.. :gremlaugh:) För dem som vill vara tankers...
Som sagt borde skapa en rollperson vara först...
Trolldräpare tycker jag var kul, lite annorlunda och bra blir det..sedan kanske det känns som lite kaka på kaka att ha med trolldräpare också! :gremwink: Kanske typ..häxjägare eller ngt i den stilen skulle kunna ta dess plats...men om det är så att världen du har skapat har just bara dem raserna, och precis de yrkerna, är det klart att du inte ska ändra!
Bara en sak till också, gör STOR bokstav i början :gremtongue:

Ha det bra!

Krille

Super Moderator
"Ser bra ut, men är det inte lite snålt med raser?"

Närå. En gång i tiden klarade man sig faktiskt med tre raser (alver, dvärgar och människor), och i Skymningshem så finns det också bara tre raser (människor, iynisin och thrakinde).

Quan'talis

Swashbuckler
Och i det där som kallas verkligheten (ett av de där spelen som alla hört talas om men som ingen verkar spela) finns det bara en spelbar ras...

-JPS-

Rickard

Urverk speldesign
Karaktärsutveckling

Jag menar kapitel om personlighetsdrag, bakgrund, utseende, social klass, m.m. Fast det kanske går under "Skapa en rollperson"? Jag tycker att dessa ska förklara varför man har det yrket och de egenskaper man har.. Jag saknar även introducering om spelvärlden och spelsystemet samt hur man ska använda dessa två.. Kanske ett stridskapitel kan vara på sin plats..?

Om du inte tycker att detta bör vara med eller att dina regler bara är för personligt bruk så undrar jag isf. varför du ens plitar ner alla reglerna..

~Om du inte var klar med listan så fattar inte [color:\\"green\\"]Han[/color] varför den ens är upplagt

Ghorgareth

Warrior
Karaktär

Jag har en känsla av att något av de nedanstående inläggen nämnde detta. Men sätt bakgrunden först (liksom skapa en rollpersons delen) Börjar du att bygga en rollperson med bakgrunden så är det lättare att spela den, lättare att komma in i rollen och utnyttja all den potential som karaktären har. Därefter kan man försöka få fram de siffror som skulle passa karaktärens bakgrund, och ologiska färdigheter som långsvärd FV 18 på en hantverkare kan strykas.

Om raserna, du behöver inte fler raser än vad din värld behöver. Att ha många raser kan vara lika förvillande som intressant, men alla raser måste ha en plats i världen, finnas i ett smart sammanhang och ha en åsikt mot de andra kulturerna i världen, ju fler raser, desto fler kulturer och mer arbete. Ju mer arbete du lägger ned desto intressantare blir raserna. Detta leder till att om du har många raser, så blir det mycket text, och spelet kan bli tungläst, eftersom alla spelare bör(måste dock inte) ha en ungefärlig uppfattning om vad all raser tycker om varandra. Dina raser räcker gott och väl och bjuder på tillräckligt med variation för ett intressant spelande.

Tarill

Warrior
Inte för att vikingarna var mer "biff" än vad som är vanligt i scandinavien nu för tiden...det är bara en hollywood myt att vikingarna var grova (långa och atletiska skulle nog vara mer passande)...lika mycket som att de hade horn på hjälmarna...