Khan;n208815 said:
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?
Jag hade börjat gymnasiet (1995), och jag hade börjat skaffa nya kompisar där (2st... de få kompisar jag hade haft innan gymnasiet försvann helt när jag slutade högstadiet)... och efter bara ca 4 månader i första ring (jag minns att det var snö ute) så berättade min första nya kompis (vi hade upptäckt att vi båda gillade bygga flygplans modelet, så vi blev vänner med början på det... första dagen utav gymnasiet faktiskt, och för en gång skull så var det jag som tog första steget vilket jag aldrig hade gjort tidigare... jag är en oerhört blyg person, och kraftigt mer så på den tiden än nu) att han hade sätt reklam fasttejpad på en lycktstolpe i stan. Reklam för någon typ av spel affär som hette "Fanatic" som låg bara ca 5 minuters gång ifrån våran skola. Min kompis ville gå ditt på någon av rasterna för att kolla vad det handlade om, så vi gick ditt efter lunchen. Och vad vi fann var något som ingen av oss två hade sätt tidigare... väggarna var fulla av lådor med vad som såg ut att vara plast och tenn figurer, till diverse olika spel, men de flesta var till nått spel som tydligen hette "Warhammer"... fanns ju både sci-fi och fantasy version av dem också! Vi var rätt sålda på det redan från början, specielt 40K versionen.
De skulle tydligen ha en spel kväll i affären en kort tid senare, där man skulle kunna få testa alla de olika spelen... så vi gick på den spelkvällen. Där träffade vi en person (han var en ca 5-6 år äldre än oss) som visade oss hur man spelade ett spel som hette "Blood Bowl" (vilket blev det figur spel som min grupp spelade absolut mest).
Efter vi provar Blood Bowl så föreslog samma person för mig och min kompis att vi kanske skulle vilja prova något som hette "Drakar och Demoner", ett så kallat "fantasy rollspel" som han och hans kompisar hade spelat sedan 80'talet. Jag hade spetsat örona vid "fantasy", eftersom sedan jag hittade David Eddings böcker sommaren mellan sjätte och sjunde klass, så hade fantasy varit min nr 1 favorit bok-genre (95%+ utav allt jag läser i bokform är fantasy... den näst största är Sci-Fi som får en 3-4%... inom andra typer av grejer så är det en mer balanserad blandning mellan Fantasy och Sci-Fi för mig... vet inte varför det är en så pass kraftig lutning åt fantasy i böcker för mig)... men också för att jag hade spelat några konsol baserade fantasy "RPG's" (visste på den tiden inte att det vare en förkortning på "roleplaying games") som t.ex Secrets of Mana och det första Zelda innan dess. Jag och min första nya kompis var båda två villiga till att prova det, så en tid sattes till att träffas några veckor senare (bland de första veckorna utav 1996).
Dagen efter vi varit på Fanatics spelkväll så berättade vi för min andra nya kompis om det hela (min nuvarande SL... han och jag blev kompisar för att jag brukade sitta i en av de stora CNC-fräs maskinernas datorrum (min utbilding var "Industriprogram: Trä", göra möbler med maskiner) där jag brukade läsa fantasy böcker under vissa raster... och en dag så stack han in huvudet och frågade
"Sitter du och läser Eddings?" (han kände igen bilden på framsidan) och jag sa
"Ja... det gör jag."... och efter det blev vi kompisar... XD )... och till min och min första nya kompis förvåning så visste han redan vad Drakar och Demoner var, han ägde till och med några böcker (91'ans box) som han hade spelat lite med kompisar han hade haft innan gymnasiet.
Khan;n208815 said:
2 - Vad fick dig att testa?
För att han (den äldre... "veteranen") föreslog det? XD
Jag hade ju gillar både Warhammer, och Blood Bowl... och jag var ju redan kraftigt intresserad utav fantasy pga Eddings, och jag hade gillat ett par fantasy spel på konsoler ju. Så det kändes liksom bara naturligt att jag skulle prova detta också.
Khan;n208815 said:
3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?
En av anledningarna... dock ej huvud anledningen faktiskt... är att en grupp på 5 andra personer byggdes upp runt mig under denna tiden... till viss del, men igentligen rätt stor del, baserat på rollspel. Denna gruppen av 6 personer var ju jag, mina två gymnasie kompisar, modelbyggaren och
"Sitter du och läser Eddings?" kompisen, "Veteranen" som jag träffade i Fanatic affären, modelbyggarens bästa kompis från innan gymnasiet, och flickvännen till min
"Sitter du och läser Eddings?" kompis.
Och detta var kompisar som jag ansåg vara mina första "riktiga" kompisar... personer som det kändes som att de faktiskt ville spendera tid med mig... för att det var... jag. Inte för att jag var någon typ av temporär ersättare för att inga av deras andra kompisar var tillgängliga just då eller något... vilket var vad jag kom fram till, och kände, att det hade varit så med de flesta kompisar jag hade haft innan gymnasiet. Och på det så fanns dar ett flertall ytterligare lager utav "kompisar" och "bekanta" runt denna kärngruppen utav 6 personer som jag var del av... andra grupper av rollspelare i min stad och närliggande områden som andra i min grupp kände och kände till, men även några få andra grupper utspridda i landet som vi stötte på via rollspels konvent som Gothcon, Sydcon, mm. Helt enkelt en stor grupp personer som nästan alla spelade rollspel och/eller figur/brädspel utav denna typen.
Nu har jag ju inte faktiskt den typen av kontakt med de flesta av dem längre (jag brukar anse att 2003 är året då den rollspels gruppen hade upphört finnas, because life happens... och där jag anser 2006 sedan vara året då jag tappade kontakten med den sista spillran av den gruppen när jag slutade spela/träna innebandy, vilket jag hade spelat med dem sedan 1996)... den enda som jag fortfarande träffar någerlunda regelbundet är min
"Sitter du och läser Eddings?" kompis, som jag lite då och då spelar rollspel med, tillsammans med hans mycket yngre bror (11 år yngre för honom, 10 för mig). Det är ju lite synd att det blev som det blev, men det är sånt som händer, och de 7-8 åren gav mig oerhört mycket. Bl.a så har rollspel hjälpt mig att inte vara lika blyg som jag var innan jag träffade dessa kompisarna... även om jag är långt mer blyg i dag än den vanliga personen... men innan dess så var jag RIKTIGT jävla blyg... det tog all min kraft under den där första rasten under första dagen på gymnasiet att ta kontakt med den andra snubben i klassen som gillade att bygga model plan etc... och i dagsläget, tack vara rollspel, så tar det nog bara halva min kraft att göra det. XD
Men... som sagt, det är inte huvudanledningen till varför jag kom tillbaka. utan den är för att... ja... hur ska jag förklara det.
Efter jag hade spelat rollspel det första gången så kändes det som att ett tomrum, som jag inte visste jag hade, fylldes. Och specifict ett rollspels format tomrum. Jag hade redan börjat känna det innan vi spelade... när jag skapade min karaktär... Riddar Rhodryn Callahorn... att där var något med det som tilltalade mig något oerhört mycket.
Det är nästan som att man har satt ihop ett helt puzzel utav ens intressen, ett riktigt snyggt och roligt puzzel... där någon helt plötsligt håller fram en extremt stor puzzelbit och säger
"Men den här då? var ska den sitta? Puzzlet är ju redan klart ju!"... och när du väl har den puzzebiten i handen, så helt plötsligt uppenbarar sig ett stort hål som du inte kunde se innan i mitten utav puzzlet, där denne stora puzzelbiten passar in. Där allt annat runt den (och de andra stora puzzelbitarna) är de många små puzzelbitar utav "grejer" (intressen) som bildar en någerlunda tjocka ramen som håller ihop det hela... och tillsammans skapar de ett flertal större puzzelbitar som sitter i mitten.
Rollspel är för mig en av dessa stora puzzelbitarna. De andra stora sådana puzzelbitar för mig är böcker (nästan bara fantasy dock), tv/dator spel, figur/bräd-spel, serietidningar (främst Marvel, men även Image), tv-serier och film, och kanske några andra lite mindre puzzelbitar... och hela det här puzzlet är till större delen en blandad bild utav Fantasy och Sci-Fi baserade grejer.
På många sätt och vis var jag oerhört sent ute med att hitta rollspel... för innan december 1995 (jag är född under Juni 1979), och specielt innan Januari 1996 (när jag provat det för första gången) så visste jag inte ens att det fanns något som ens hette "rollspel"... konceptet utav denna specifika typen av "rollspels" som helhet fanns inte i min hjärna innan dess helt enkelt.
Så när jag väl fann den så var det som en typ av uppenbarelse för mig... något som det var meningen att det skulle vara en del av mitt liv på något sätt. Jag kände väldigt liknande känslor när jag hittade Fantasy böcker med David Eddings... eller tv/data RPG's när jag hittade Final Fantasy VII 1997 och Fallout 1 och 2 på PC runt ca 2000... de olika diverse Fantasy och/eller Sci-Fi baserade tv-serier och film... mm.
It's like it was just ment to be...