Nekromanti Vad fick ni??

MrG

Swashbuckler
Bästa julklapp, boots från sambon, de hon tyckte var lite väl dyra, men visst köpte i alla fall :gremgrin:

Annars är julklapparna mer till syskonbarnen, men där finns ju trevligt utrymme för manipulation, så vad sägs om saker som rollspel, serier och Final Fantasy X-2 :gremlaugh: (efter varit osäker på vem som fick ett Giliotin ifjol, insåg det när jag skulle rimma, att det här spelet rimmade jag på ifjol).

Krille

Super Moderator
500 kronor, boken Dominans av Björn Hellberg, en vinöppnare, en smörkniv, en klase ätpinnar, en klocka och en flaska whisky.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vi har nästan lyckats eliminera julklappsutdelandet helt i släkten (vilket jag uppskattar enormt mycket). Jag har fått:

*En filt
*Ett par nya tofflor
*"The System of the World" av Neal Stephenson
*"Century Rain" av Alastair Reynolds
*Fyra grytlappar (som jag hade fått oavsett om det varit jul eller inte)

/tobias

Pom

Swashbuckler
Presenterat i bokstavsordning för att läsaren snabbt skall kunna hitta det han/hon för stunden är intresserad av:

A Feast for Crows
Doftljus
Ett par slantar
Godis
Hero
Hjärtkudde
Julblomma
Morgonrock
Spell Compendium
The Man Who Cried
Thud
Tofflor
Väggkalender

Man kan konstatera att julklappar som börjar på bokstaven T är överreprestenterade ("TE-rade", ha, ha). Näst vanligast är julklappar som börjar på H. Jag är inte fått någonting som börjar på A, B, C, F, I, K, L, N, O, P, Q, R, U, W, X, Y Z, Å, Ä, Ö.

Det är knepigt att svara på vad som var jättekul och bästa julklappen. Spell Compendium och Thud är lustfyllda. Morgonrock och tofflor är väldigt sköna. Alla de andra sakerna är också trevliga på olika vis.

Rickard

Urverk speldesign
Min bästa klapp som jag fick var en MP3-spelare som rymmer 256 Mb. Nog för att det hade varit suveränt med dubbla minnet, men en MP3-spelare har jag suktat efter i två år nu men aldrig skämt bort mig själv med att köpa. Mycket för att jag ville vänta tills priset sänks till en lagom summa när det gäller antalet Gb man får. Äntligen kan jag gå och lyssna på talböcker medan jag är på väg någonstans. Det jag är mest imponerad över är ljudet i MP3-spelaren. En liten skitsak på 2×2×7 cm har grymt tryck i sina hörlurar. Zap heter märket, för de intresserade.

/Han som började med att slänga in Illiaden, för den var den enda boken där hela fick plats

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jo, manipulation är härligt. Har petat in minst tre kusiner på rollspelsbanan på det viset. När det dessutom finns ytterligare två lajvare och rollspelare närvarande (mina småkusiners farbror och faster) går julen lätt i de roliga spelens tecken.

Rising

Vila i frid
"Camilla och ?" (ska jag tolka den sista som att gumman är senil och inte kommer ihåg mitt namn eller att de tär en hint om att Camilla kan dumpa mig?)
Ha ha ha! Det där var rent otäckt, såsom hämtat från en cynisk romantisk komedi. Fast jag tror att det är Camilla som ska vara mer bekymrad än du. Typ, "jag slår in presenten nu, men eftersom Camilla byter karlar i ur och skur så är det ingen mening med att jag skriver något namn ännu..."

Nå, jag tror inte någon tolkade det så, men grejen i sig var kul, iaf. Det hade varit riktigt läskigt om det hade varit ett paket ifrån den presumtiva svärmodern.

Tricket med maskeringstejp skall jag komma ihåg till nästa år. Då slipper jag ge ge paket som ser ut som om de innehöll lusekoftor fastän de bara är CD-skivor.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag fick en av de böcker, ett av de rollspel (Primetime Adventures) och två av de skivor jag hade önskat mig. Därutöver fick jag en kokbok, en uppsättning sockar och kalsonger (inte helt obehövligt :gremtongue:), en t-shirt samt lite kontanter. All in all, en helt okej skörd.

Foggmock

Myrmidon
Då slipper jag ge ge paket som ser ut som om de innehöll lusekoftor fastän de bara är CD-skivor.

Tusen minuspoäng för att du ger bort CD-skivor (skittråkigt om man inte träffar exakt rätt vilket är grymt sällan), men tusen bonuspoäng för att du gör ett bra lur av det och får paketen att se annorlunda ut. :gremlaugh:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rudis!

Jag håller med Fogge, du kan ju fan inte ge bort skivor i julklapp! Om jag skulle få en CD så skulle jag kasta den i ansiktet och hälla skållhet glögg på avsändaren. Musik är ju gratis och det är jobbigt med skivor som man måste stoppa in i någon sorts spelare.

- Vulf

Krille

Super Moderator
Och nu är fyra femtedelar av femhundringen omvandlad till Alien Quadrilogy, som därmed fyller ett stort hål i min DVD-hylla.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Bästa: en flaska rom och ett draperi (draperier är bra skit).

Jag drack upp romen hemma hos Dante och fick hångla med en kommunist. Det var nog min näst bästa julklapp.

- Vulf

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hmm, vadå?

Tusen minuspoäng för att du ger bort CD-skivor
Nu hänger jag inte med. När blev skivor fel? De ger inga nyttighetspoäng som kläder eller husgeråd och inga intellektpoäng som böcker, men skivor är skivor och man kan inte bara vara nyttig och intellektuell.

Dewil

Japp samma med mig. Min utdelning bestod av ett knivset och pengar till en Mp3-spelare, som även jag suktat efter i flera år. Det lustiga är att även jag längtar till att gå och lyssna på talböcker. Men lite Clapton och Knopfler får nog komma in också.

Jag gav mer än jag fick vilket kanske ger mer karma? Fast min brorsdotter höll på att slänga 100kr i mobilpengar för att hon inte såg Halebop kvittot! Hur snål tror hon farbror är om hon nöjer sig med enbart paketet med tuggummi som var där i!? :gremcool:

Rising

Vila i frid
Re: Rudis!

Well, du och Fogge har en poäng, men jag vill klargöra följande:

Först och främst är sentimentalitet min antites. Jag avskyr sentimentalitet, och försöker fjärma mig ifrån det så mycket som möjligt. Alla sådana här saker som man "bör" och "ska" göra, fastän de är irrationella eller meningslösa - jag skyr det som pesten, och det vet alla om. Enkla saker såsom att gå på begravningar eller att hålla på och gulla med någons grönsak till spädbarn - jag kan visserligen göra det, för att inte vilja såra folk, men det är ändå bara en förljugen charader från min sida. Högtider och dess konventioner är andra delar av samma charader.

De senaste jularna har jag låtit bli att fira helt och hållet, och det har varit helt fantastiska jular. Jag brukar bara komma i mellandagarna och äta julmat. Jag ger i vanliga fall aldrig några presenter - och jag ber utryckligen om att inte få några heller. Det är bara en sak som jag tycker är värre än att behöva ge presenter - och det är att få dem. För; man får ju faktiskt inte julklappar - man blir påtvingade dem; att använda dem i enlighet med givarens intentioner. Jag fick en freestyle en gång som ung av min farsa, och när jag lånade ut den till min storasyster så blev han sur; och menade att det ju inte var roligt att ge någon presenter om de sedan inte använde dem själva.

Fuck allt sånt. Min inställning till julen i allmänhet är Ebenezer Scrooge's: "humbug!", men när det kommer till sådana där grejer så blir jag rena rama Grinchen.

Ett av kraven från min sida för att delta i julfirandet var att det inte skulle behöva skickas några presenter till eller från mig öht. Alla andra skulle kunna skicka gåvor hit och dit och spela med i elakt spel - men jag skulle inte göra det. Jag gick slutligen med på en kompromiss om att ge små symboliska gåvor. Det blev således några CD-skivor till min farsas fru och en gammal bekant till familjen; de är inga stora nedladdare av musik, de har inga mp3-spelare och jag kunde välja skivor som hade en personlig touch (i ena fallet var det filmmusiken till Chicago, och senaste gången vi träffades så såg vi just musikalen med samma namn). Till detta kunde jag dessutom skriva både roliga och spirituella julrim.

Med detta sagt så tycker jag att CD-skivor var fullt adekvata julklappar. Så det så.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag drack upp romen hemma hos Dante och fick hångla med en kommunist."

Vad tyckte hans fru och barnen om det då? Låter inte som om deras jul var särskilt trevlig. :gremcool:

magoo

Hero
Re: Rudis!

Om jag skulle få en CD så skulle jag kasta den i ansiktet och hälla skållhet glögg på avsändaren. Musik är ju gratis
Jag ratar inga presenter, just för att personen kanske svettats i timmar för att hitta en present till just mig. Gillar man den inte får man väl panta den eller hänga upp den i julgranen som prydnad.

Ang gratis musik och nedladdning öht så tycker jag att Jan Guilliou faktiskt har poänger i sin senaste krönika i Aftonbladet. Jannes krönika om nedladdning Och det är inte alltid som jag och Janne kommer överens.

I hela min släkt är jag förresten den enda som skulle kunna ladda ner musik och lyssna på den. Alla andra får hålla till godo med CD-skivor, en hel del kör fortfarande med kassettband. Jag misstänker att det gäller för rätt många i Sverige...

/Magoo, blir glad för CD-klapp

magoo

Hero
Tusen minuspoäng för att du ger bort CD-skivor (skittråkigt om man inte träffar exakt rätt vilket är grymt sällan)
Det roliga är ju att få något annat, något man inte skulle ha köpt själv! Min kompis är super på att hitta skojsig musik, man kanske hittar en ny genre?! Min musiksmak är så dålig att jag är beroende av andra för att utveckla den.

/Magoo, har en tragisk musikhylla

Boboliwsy

Warrior
En liten liten iPod Nano fick jag. Vit, 2GB och med texten "Sugen?" ingraverad på baksidan (det där var nåt jag bestämde själv, Apple erbjuder gratis lasergravyr när man beställer iPods direkt från dom). Mycket trevlig liten pryl!

Utöver den fick jag av min dam en fin och ganska fet prydnadskniv (fantasydesign, dock inte skrikig och ultraflashig, bara lagom), en femliters gryta och en förpackning badsalt.
Sen fick jag av andra lite kalsonger, strumpor, nån tröja, en bok (Hybris, av Noam Chomsky) och lite annat smått men välkommet.

//Boboliwsy - kanske trött?