Brudarna!
Jag bedömer all Sci Fi efter följande vetenskapliga algoritm:
Kvalitet = Killarnas fulhet/fattigdom X Brudarnas exotism X antalet illa dolda sexuella undertoner.
Den första snubben som Barbarella ligger med är ju hårigare än Chewbacka, en riktig fuling, men hon är rena rymdpinglan, och filmen lämnar aldrig själva sextemat. (förutom kanske när den snöar in på lavalampa-temat) Typiskt bra.
Star Wars' höjdpunkt var förstås när Yabba (=extremt ful och oattraktiv kille) började slemma (som en riktigt äcklig patriarkal borgarbracka) på Leia i hennes guldbikini (=hög brudfaktor). Hela grundstoryn i första filmen om den fattiga pojken och den strulige smugglaren som slåss om prinsessans gunst får också godkänt.
Star Trek är ofta lika upphetsande som ett avsnitt av Kvinnofängelset, men i den där filmen då de hamnar på fängelsekolonin och de får hjälp att fly av den där varelsen som kunde ändra skepnad hur som helst... Kommer ni ihåg? Phwoaaa! Vem skulle inte vilja skaka galler om man kunde ha sådana där syndigt förföriska rymdnegresser som ens cellkompisar? Kirk är visserligen inte ful eller fattig, men han sitter ju i en hopplös situation bakom lås och bom, så i slutändan hamnar ändå kvalitetsindex högt. Det behövs inga sexuella undertoner, heller, för de gökar ju på riktigt.
Osv, riktigt bra S/F driver alltid de sexuella fantasierna ett steg längre än vad man tidigare gjort. Skulle det vara sexigt med blå hud? Skulle det vara sexigt med en reptilkvinna? Skulle det vara sexigt med två dominanta bitchfascister som Lydia och Diana? Skulle det vara sexigt med tre bröst, som hon i Total Recall? Osv, desto mer kluven man är till idén, desto mer exotiskt och bra blir det.
När man blivit ett riktigt proffs på sådana här saker (som jag) så hamnar också till synes osexiga rymdvarelser under nytt ljus och det dröjer inte länge innan man börjar drömma våta drömmar om E.T och Yoda, tillsammans i ett badkar full med vinbärsgelé, och E.T stoppar in sitt lysande finger i...
/Rising
skojade bara.
-I själva verket så gillar jag samtidskommentarerna bäst. Eloi och Morlockerna i Tidsmaskinen, osv. Cyberpunken. All filosofi i Star Trek. Det är enkelt att få med sånt i S/F utan att det blir för krystat.