I mina egna rollspel använder jag ständigt ett initiativbräde. Störst influerat av Noir och Twilight 2013 skulle jag tro.
1. Avgör karaktärens belastning (baserat på rustning i första hand). Ju större belastning (tyngre rustning) ju lägre värde. Vi säger 8, vilket i mina är ungefär i övre mittenskiktet.
2. Lägg därtill karaktärens egna värde i initiativ. Låt säga 4.
3. Slå initiativtärningen (2T6). Låt säga att dessa visar 7.
Karaktären har då 19 i initiativ.
Börja sedan uppifrån på brädet, som exempelvis visar siffrorna 1-40 så att vi har lite marginal, med den karaktären som har högst värde i initiativ den här rundan.
Handlingar kostar sedan poäng. En attack kostar 3 poäng i grund + värde för hur otympligt vapnet är, oftast från 0-3. Min karaktär har ett tungt maskingevär, med 2 för Otymplig. Det kostar alltså 5 poäng att peppra med detta.
19 minus 5 är lika med 14, då har jag 14 kvar att spendera. Låt säga att min fiende hade 17 i initiativ, då är det alltså dennes tur att agera nu, tills hen passerar mina 14 och det blir jag igen.
En närstrid fungerar ungefär likadant. Men närstrid kostar 6 poäng och låser upp alla i närstriden tills dess att samtliga nått 0 och en ny stridsrunda inleds eller tills någon bryter närstriden.
Alla försvarshandlingar är reaktioner på anfall, alltså ett anfall möts alltid av ett motståndsslag från den anfallne, därav finns inga regelrätta "försvarshandlingar". Olika positiva modifikationer kan dock tillkomma om man beter sig extra defensivt exempelvis.
Det här tycker jag blir actionfyllt och trevlig och jag tycker man undviker ping-pong känslan väl.
EDIT: värt att nämna kan också vara att en stridshandling kan innebär mer än bara "jag skjuter, träffar jag?".
Man slår helt enkelt sina respektive slag, anfallare och försvarare. Dessa slagen ger sedan Övertag (Eon 4 typ?), alltså poäng som i sin tur läggs på effekter/konsekvenser.
Lyckas försvararen mot ett avståndsanfall exempelvis bättre än anfallare, kan försvararen bestämma att anfallaren får slut på ammunition, eller att man själv pepprat tillbaka och tvingar ner anfallaren bakom närmsta skydd.