Vad finns det för konvent i Sverige?

Jarnhand

skriver KRÄL
Jag är sugen på att åka på fler konvent där man kan spela rollspel!

Här på forumet pratas det mest om MunkCon och GothCon, men vad finns det mer som arrangeras regelbundet i vårt avlånga land? Är det kanske till och med så att nån sitter på en kalender/lista över årets alla höjdpunkter?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
CalCon i Kalmar är nästa helg.
Sen tror jag väl att WSK i Växjö är aktivt fortfarande och kör under sommaren.

Khan

Kondottiär
CalCon i Kalmar är nästa helg.
Sen tror jag väl att WSK i Växjö är aktivt fortfarande och kör under sommaren.
Är calcon och wsk alltid samma helg på året? Alltså inte samtidigt som varandra, utan samma helg år till år?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Är calcon och wsk alltid samma helg på året? Alltså inte samtidigt som varandra, utan samma helg år till år?
Tror det. CalCon är ju alltid i anslutning till sportlovet afaik (dvs vecka 8), och WSK var (i alla fall när jag basade över det) vecka 29 eller 30 nånting. Sen har jag inte varit involverad där sen 2018 så jag vet inte om det ändrat något.

Jarnhand

skriver KRÄL
En favorit, utöver MunkCon, är Grottröj i Umeå (som äger rum en gång per kvartal om jag minns rätt).
Ja det stämmer, en gång i kvartalet. 22 mars hålls det 50:e Grottröj!
Åh grottröj vore kul! Behöver motivera för familjen varför jag drar till umeå en helg bara. 🙃
Ambitiöst att köra fyra ggr per år! Brukar det bli mycket folk?

luddwig

Lawful evil
Jag har snott upplägget från Grottröj och arrangerar SchtaanCon i Skellefteå. En lördag varje kvartal, två spelpass per gång, gratis och utan föranmälan. Till skillnad mot Grottröj är SchtaanCon dock inte inriktat på OSR utan öppen för alla möjliga rollspel. Sådant som spelats tidigare är bland annat Alien, Askhem, De fördömda, Drakar och Demoner, Dungeons & Dragons, Earthdawn, Eon, Fiasco, Kult samt Svärd & Svartkonst. Brukar bli tre eller fyra spelgrupper per pass. SchtaanCon #10 går av stapeln redan på lördag (22/2) och nästa torde bli någon gång i maj.