::: DEL II. THE ADVENTURE OF THE [KNIGTH OF THE] BASILISK*S REVEGE :::
Bakgrund: Sir Brus har bestämt sig för att få sin hämnd på Sir Penwyn; kanske med en förhoppning om att kunna locka honom till Logres genom att ge sig på sig hans släkt. Han har slagit ihop sig med sin bror Bertelot, nekromantikern Agrippa och samlat en gäng skurkar. Tillsammnas har de smitt en djävulsk plan. De lockar först in Sir Brennos i ett bakhåll i Cornwall (de har en bas i Morris forest). Agrippa väcker sedan Sir Brennos till liv igen. Därefter lockar de Sir Brandiles och hans kvarvarande mannar till sig; även de dräps i ett bakhåll. Sedan skickas Brennos och Brandiles lik till Camelot; Brennos kommer sedan att börja hemsöka familjen under natten ...
Detta kommer ju inte att ta kål på hela familjen. Men Sir Brus har en plan till. Han har fått tag på ett ägg lagt av en tupp. Han inleder en brevväxling med Idris, där han utger sig för att vara Idaine – och att Idris kan lära sig Damernas hemligheter, som även Idaine kan. Den stackars flickan ska luras att få en padda att värpa ett ägg som levereras av en gosse. Ägget kläcks en natt på Amesbury, och det första den ser är stackars Idaine, som dör en kladdig död ... Snart har fler människor dött ...
Setting: Sir Maryc's Camelot town house, Stalbridge manor, nunneklostret Amesbury.
Dramatis Personae: Sir Brennos the Fiend, Lady Cerwen, Cadwallon the soon to be knighted, Änkedrottning och abedissan Ygraine, nunnan Illyra, Sir Brus, Sir Bertelot, Agrippa nekromantikern, Sir David och Sir Tiros, ett tjog nunnor, noviser, banditer, diverse tjänstefolk, inkusive Agatha, en köksa som är i BoBs lejd.
A. A STALKER IN THE NIGHT [late May]
The Doleful Squire
Strax innan pingsturneringen anländer en unga sven till Marycs hus. Han åker på en vagn och på vagnen finns två grovt tillyxade kistor. Han förklarar att han har dåliga nyheter. I vagnarna ligger Sir Brennos (blek, men kraftfull) och Sir Brandiles, och väpnaren – som inte vet något om Brennos hemska öde – förklarar hur Sir Brandiles fick vetskap om att Sir Brennos var i fara och begav sig till Morris Forest i Devon där han gick i ett bakhåll och dödades med sina mannar av ett rövarband lett av två storvuxna rovriddare. Dessa sa att de skulle skona honom om han tog kropparna till Maryc ”eller ännu hellre Penwyn, om han nu är i Logres”.
Resten kör jag ganska löst ad hoc. Brennos – med stats som en Fiend Knight – kommer att börja smyga runt i natten (han gräver sig ut om det blir en tidig begravning) och försöker döda så många han kan i hushållet, helst av allt några av Marycs syskon, barn eller kvinnor. Han kommer dock inte att låta sig fångas, utan flyr om han blir pressad på sin demoniska örs (som befinner sig i närheten).
Om jag dödar av Cadwallon så kan jag ju hinta att Daffyd har en son han inte kommer att ha råd att dubba!
B. THE PENTECOAST TOURNEY
Quick, very quick!
C. SAD NEWS [mid August]
En ung riddersman, Sir Tiran anländer med ett brev. Han förklarar att han kommer från Amesbury, i vars tjänst han är, med ett sorgligt bud: Marycs syster Idris har avlidit under olyckliga omständigheter och änkedrottning Ygraine har skicka honom för att be Maryc att ta hand om kroppen. Han lämnar över ett brev med samma innehåll, och som dessutom innehåller frasen ”och tyvärr har varken jag, mina systrar eller riddare kunnat kasta något ljus över de mystiska omständigheter som syster Idris dog under”.
Förhoppningsvis drar spelarna i denna spak i öknen.