Nekromanti Vad folk inte förstått...

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: Känns dumt att jag också ska börja, men va fan!

Jo, jag håller med om att det som avskräcker mig mest från D&D är deras väldigt balanserade system. Balans har jag inget problem med, men det är så svårt att ändra nått utan att tio nya problem då uppstår. Visst, jag håller också med om att dom borde ha gjort ett flexiblare system där CR beräknas på alla dess förmågor och inte classer. Jag vet att det skulle vara svårt, men det är deras jobb så man får väl drömma lite...

Fast sen får man ju också se det lite som att D&D även för många verkligen är ett avancerat HeroQuest. Det är inget fel, men det gör det ju svårare att diskutera iaf. Sen är det ett(hmmm...finner ingen bättre term) "nybörjar" rollspel. Nu menar jag inget mer än att det är ett populärt rollspel så det är inkörsporten för många till rollspel. Pga detta skäl så kommer det ju självklart påverka böckernas utformning och framförallt dom som spelar det. Så många D&D spelare(dock kanske inte i sverige) är oerfarna så det får hela allted att verka väldigt...hmmm....ja...D&Digt...

Organ

Out of time, out of mind
Re: Känns dumt att jag också ska börja, men va fan!

[ QUOTE ]
Jo, jag håller med om att det som avskräcker mig mest från D&D är deras väldigt balanserade system.

[/ QUOTE ]
Det är det som lockar mig till spelet.

[ QUOTE ]
Balans har jag inget problem med, men det är så svårt att ändra nått utan att tio nya problem då uppstår.

[/ QUOTE ]
Varför ska man ändra på nått om det reda är balanserat? :gremwink: Skämt åsido så är D&D3 det enda spel jag stött på som jag inte känt en nästan oemotsåndlig lust att ändra på massa saker i. Vad det beror på vete 17 :gremconfused:

/Anders

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ändra! Ändra! Ändra! Vadå, törs ni inte?

Jag förstår inte den stora respekt folk har för regelsystem!

Det finns en massa saker jag funderat på att ändra. Eller nej ... så här är det.

D&D3e uppmuntrar mig konstant att lägga till saker. Det känns som klippt och skuret för att ta det som finns och knåda om det till något annat, ta tex levande vapen i Fenix. Utgår från nått som finns, tar stora friheter och skapar något som jag i alla fall tycker är coolt. Kanske obalanserat, men coolt!

Och så finns det utmaningar som jag inte kan släppa, tex hur gör man en trollkarl som aldrig slåss utan bara sitter i ett torn och läser böcker hela tiden?

Men visst, till D&D3e ändrar jag inga grundläggande principer, det har jag inget behov av eftersom det fungerar bra, och det finns tusen och åter tusen spelare som gör det åt mig! Om man har nån fundering är det ju bara att posta på EN World, så har man massor med olika färdigtänkta tankar kring ändringar, ofta från folk som kan systemet utan och innan!

Men allvarligt, vad är det värsta som kan hända om man tex ger alla en ny feat varje level? Rollpersonerna blir mäktigare än monstren, men då kan man ju lätt feta på med värre monster tills man testat ändringen.

Ändra! Ändra! Ändra! Det är inte farligt, systemet kommer inte att explodera, ingen kommer att komma hem till er och spöa er för att ni satt MSD till 10 och gjort drakarna marsipanbaserade!

M som i "marsipan"

Rising

Vila i frid
Re: Jag tror inte det är reglernas fel ...

Nej, problemet ligger i grund och botten i balanskonceptet. Det gör det väldigt lätt att grovskatta
Men... Det ska vara enkelt att grovskatta för att det ska kunna finnas någon taktik. Du låter ju som Oldtimer som säger att det blir mer strategiskt om man blandar hög- och låglevelvarelser bland fienderna så att inte spelarna vet hur de skall bedöma motståndet.

Om du har rätt i det du säger då är det Oldtimer säger lösningen på problemet. Jag menar att ni båda är ute och cyklar.

Låt mig ta ett exempel från Advance Wars; ett barnsligt enkelt strategispel till Gameboy: Om en Tank med styrka:10 anfaller Infanterister med styrka:10 så blir det ungefär 4-5 infanterister kvar, medan tanksen kanske åker ned på 9. Det vet man, och man kan räkna med det. Just därför kan jag estimera ungefär hur länge tre infanterister kan hålla stånd mot två fiendetanks. Räcker det för att mina kanoner skall komma upp bakom dem och börja skjuta ner tanksen? Om det är dödfött så tjänar jag kanske mer på att gömma trupperna.

Där blandas många rätt enkla beräkningar samman för att skapa kluriga flervalssituationer. Miljö, samarbete och konflikter spelar ett stort spel tillsammans. Det spelet blir enbart givande om vi spelare kan bilda oss goda uppfattningar om läget. Om det skulle vara som du säger; troberg, då skulle det vara nyckfullt och godtyckligt och man skulle hellre lita på turen än sina strategier. Om det var som Oldtimer säger så skulle det på samma sätt kännas slumpmässigt just för att man inte skulle ha någon chans att beräkna motståndet.

Till syvende och sist handlar det bara om en sak: Kan man skapa situationer i D&D som blir strategiskt utmanande? Ja, det förstod jag att det skulle gå redan när jag började testa D&D minis. Kan sådana situationer uppstå självmant? Ja, det vill jag personligen påstå att det kan, så länge som spelledaren är lite fantasifull och spelmässigt klurig när han bestämmer motståndet.

D&D är visserligen inte ett unikum av spelbarhet, verkligen inte. På många sätt är det taffligt genomfört med dagens spelögon mätt, men nog är det strategiskt alltid.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ändra! Ändra! Ändra! + Billy Bragg-hänvisning

[ QUOTE ]
Vadå, törs ni inte?

[/ QUOTE ]
Mnja.... nu sa jag faktiskt att jag inte hade någon lust att ändra på några regler för att jag tycker att det är bra som det är, inte nån slags skräck över att få påhälsning av några kostymer som lämnar över ett visitkort och säger "Anders Gustafsson? We represent Wizards of the Coast's legal department.". Sådeså!

[ QUOTE ]
M som i "marsipan"

[/ QUOTE ]
"Between "Marx" and "Marzipan" in the dictionary there was "Mary"."

/Anders

Nightowl

Champion
Re: Ändra! Ändra! Ändra! Vadå, törs ni inte?

Och så finns det utmaningar som jag inte kan släppa, tex hur gör man en trollkarl som aldrig slåss utan bara sitter i ett torn och läser böcker hela tiden?
Ge böckerna en CR.

Totte Badar CR 1/10
Kitty och den skumma utlänningen CR 1
Den magsårsdrabbade kommisarien med socialt samvete CR 3
Ulysses CR 10
Necronomicon CR 20

Allvarligt, basera det på reglerna för hur fällor fungerar - de är ju också något som man kan övervinna med färdighetsslag.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En utmärkt idé!

Då gäller det bara att bestämma hur man hanterar BAB?

Ingen BAB-ökning, eller +1 per fyra levels för att simulera att man måste slåss lite med konstiga magiske varelser?

Eller ska man säga ingen BAB-ökning, bra Will-saves, d4 hp, och två tilldelningar av Skill points?

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nu vill jag protestera...

...Oldtimer som säger att det blir mer strategiskt om man blandar hög- och låglevelvarelser bland fienderna så att inte spelarna vet hur de skall bedöma motståndet.
Stopp, stopp, stopp, nu lägger du ord i min mun (eller på mitt tangentbord). Jag påstod absolut inte att spelet blir mer strategiskt om man förvirrar spelarna med hög- och låggradiga motståndare om vart annat.

Det jag menade är att det inte är så lätt att göra en exakt bedömning av motståndet och Trobergs matematiska angreppssätt kräver en sådan exakthet för att vara rimlig. En grov skattning räcker helt enkelt inte eftersom det redan finns så många andra variabler och taktiska val som gör att även den exakta bedömningen ger vitt skiftande resultat. Samma faktorer gör en grov skattning fullständigt meningslös om man, som Troberg, väljer att bortse från dem.

Som smart spelare vill man därför skaffa sig så mycket information om motståndet som möjligt i förväg, både för att kunna göra en bättre skattning om fiendens stridsförmåga och för att lista ut vilken taktik som kan komma att fungera bäst. Som spelledare brukar jag därför variera utmaningarna så att utmaningsgraden inte alltid är exakt lika med medelfigurgraden. Det uppmuntrar till lite mer eftertänksamt spel och att man inte betraktar allt man ser som något som skall dräpas direkt. Men därifrån är det långt till att blanda vanliga kobolder med 12:e gradens koboldbarbarer huller om buller.

Det här känns som ett väldigt svamligt inlägg, men jag vill försöka förklara mig bättre så att du inte läser in så konstiga åsikter som du tydligen hittade i mitt förra.

För jag tror att vi tycker ungefär samma sak om det här.

/Mikael

Nightowl

Champion
Re: En utmärkt idé!

Ingen BAB-ökning, eller +1 per fyra levels för att simulera att man måste slåss lite med konstiga magiske varelser?
Hördu, enligt reglerna kan jag spela en rogue som BARA desarmerar fällor och tocket och ändå går upp i levels och får bättre sneak attack, och jag kan spela en barbar i en Conan-kampanj som typ aldrig slår ett enda Will-save, eftersom SL håller övernaturligheter på en låg nvå, ch även om Will ökar långsamt - som en trollis' BAB - så nog fan ökar det.

Dessutom kan man ju sätta en CR på vadsomhelst. Ett sätt på vilket man kunde ha 'nackdelar' i D&D som vi funderade på var att man ju får CR för att 'övervinna problem'. Nå, om jag övervinner min mörkrädsla eller min efterhängsna ex-flickvän eller min alkoholism så nog fasen ar jag övervunnit ett problem.

Och om hela partyt är präster och prelater så är det ju en kakbit att besegra zombier, men man brukar inte rucka på CR i alla fall.

Även om du utformar en ny klass, Egghead Wizard, som saknar BAB, är en grundidé i D&D att alla får XP för samma saker. Detta verkar kopplat till idén att man inte vad de där XP-na GÅR till när man ökar nästa level - man kan ju rent regelmässigt ta en level i allt från Bard till Xpert (höhö), även om SL torde muttra om man inte ansträngt sig för att spela på ett särskilt sätt.

Så nu rör du dig bortom 'jag vill ha regler för hur bokmalsmagiker fungerar. Nu är du inne på 'jag gillar inte att man kan bli bättre av att göra grejer som har jack squat med det jag blir bättre på' och det sitter ganska hårt limmat i grundsystemet.

Erik

Rising

Vila i frid
Re: Nu vill jag protestera...

Som spelledare brukar jag därför variera utmaningarna så att utmaningsgraden inte alltid är exakt lika med medelfigurgraden. Det uppmuntrar till lite mer eftertänksamt spel och att man inte betraktar allt man ser som något som skall dräpas direkt. Men därifrån är det långt till att blanda vanliga kobolder med 12:e gradens koboldbarbarer huller om buller.

Det här känns som ett väldigt svamligt inlägg
Inte alls svamligt. Ett mycket bra inlägg som bitchslappade mitt inlägg ordentligt. Vi verkar nog tänka på samma sätt som spelledare när det gäller spelmässiga utmaningar.