Troberg
Sinister eater
Re: D20? Taktik?
Har du spelat spelet en del så kan du komma med en vettig skattning.Jag ser fortfarande inte hur man räknar ut vad motståndaren tål från början.
Tro mig, jag spelar eländet på tok för ofta i dess mest massivt tillsoppade variant. Det är därför jag har räknat så mycket på systemet, det är så jag håller mig vaken.Självklart bedömer man i alla spel situationen när den ändras och försöker göra det bästa ur rollpersonens perspektiv. Men din metod förutsätter kunskap som man vanligen inte har. Om du någon gång hade spelat D&D med samtliga stridsregler skulle du ha vetat det. Självklart försvinner en del av komplexiteten om man tar bort de regler som simulerar den (som spelplan, t ex).
Nej, jag smädar systemet för att det tillåter något så dumt som regelbundna segrar i numerärt underläge. Slå på ironidetektorn."'För det tredje är det få strider som bara inkluderar 2 slagskämpar. Det blir betydligt mer oförutsägbart med - säg 4 mot 10.'"
"Bara i d20. I resten av världen är 4 mot 10 jäkligt förutsägbart."
Här erkänner du ju plötsligt att strider med flera motståndare blir mer oförutsägbara
Lär du dig ingenting av det du är med om när du spelar? Du vet hur mycket motståndaren tål. En goon tål relativt lite, en boss tål ganska mycket osv. Kan du inte läsa av situationen bättre än så är du rökt i vilket fall.Återigen: det här kräver djupgående kunskap om vad människor och olika slags maskiner tål och vad de kan prestera. I ett system där en människa kan tåla 100 gånger så mycket stryk som en annan (t ex) utan att man kan veta det på förhand faller den här jämförelsen