ForrestFox
Veteran
- Joined
- 25 Dec 2003
- Messages
- 24
Har nyligen skaffat grundboken, och än så länge kliar jag mig lite oroligt i huvudet när jag försöker lista ut vad Eon går ut på egentligen
Eon är helt klart inte ett hack'n'slash lir som AD&D (vilket jag älskar), och saknar EXP och level, och yrken är i Eon helt annorlunda än för tex ovan nämna rollspel.
Vad gör man om man har suttit och knåpat ihop världens "action-kungfu-swordkicking-conan"-äventyr, och de enda yrken mina rollspelare väljer är bonde och emissarie?
Det är ju då uppenbart att en bonde INTE skulle utsätta sig för fara (såsom vilket yrke som helst i AD&D skulle göra *de äventyrslystna rackarna där*), och en emissarie som kanske har skäl att färdas runt lite här o där skulle väl troligtvis ha en livvakt och undvika allt vad grottor och troll är etc..
Och jag vill helst inte förbjuda de yrken som inte är aktuell för äventyr (Vilket skulle vara typ alla yrken nästan)..
Visst, om kalle, 15 år, vill spela bonde och sätter alla sina enheter på att lära sig så och sköta sin åker, så visst, jag kan anpassa mig och skräpa mitt über-äventyr, men blir det inte då jääädrans tråkigt som spelledare att sitta och förklara hur vackert hans skörd växer, och hur regnet faller ner på hans fina åker, och hur åkersorkarna ibland förpestar hans tillvaro etc etc?
Jag ska kanske poängtera att jag än inte kommit till slutet av denna annars så intressanta bok, så det kanske står lite tips längre bak.. Och har detta ämne diskuterats förut så peka mig gärna dit på forumet
tack.
Eon är helt klart inte ett hack'n'slash lir som AD&D (vilket jag älskar), och saknar EXP och level, och yrken är i Eon helt annorlunda än för tex ovan nämna rollspel.
Vad gör man om man har suttit och knåpat ihop världens "action-kungfu-swordkicking-conan"-äventyr, och de enda yrken mina rollspelare väljer är bonde och emissarie?
Det är ju då uppenbart att en bonde INTE skulle utsätta sig för fara (såsom vilket yrke som helst i AD&D skulle göra *de äventyrslystna rackarna där*), och en emissarie som kanske har skäl att färdas runt lite här o där skulle väl troligtvis ha en livvakt och undvika allt vad grottor och troll är etc..
Och jag vill helst inte förbjuda de yrken som inte är aktuell för äventyr (Vilket skulle vara typ alla yrken nästan)..
Visst, om kalle, 15 år, vill spela bonde och sätter alla sina enheter på att lära sig så och sköta sin åker, så visst, jag kan anpassa mig och skräpa mitt über-äventyr, men blir det inte då jääädrans tråkigt som spelledare att sitta och förklara hur vackert hans skörd växer, och hur regnet faller ner på hans fina åker, och hur åkersorkarna ibland förpestar hans tillvaro etc etc?
Jag ska kanske poängtera att jag än inte kommit till slutet av denna annars så intressanta bok, så det kanske står lite tips längre bak.. Och har detta ämne diskuterats förut så peka mig gärna dit på forumet
tack.