Nekromanti Vad gör en bra AP podcast? (AP=Actual Play, dvs folk som spelar in när de rollspelar)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kamrater, jag har en fråga - förmodligen specifikt till er som gärna lyssnar på podcasts där andra spelar rollspel.

Jag insåg efter att ha kikat på Vi Spelar Rollspels Patreon-sida att det här är en jättegrej. Men den går mig som förbi.

Jag har lyssnat på en del slumpmässiga AP-podcasts (främst engelskspråkiga sådana), och över lag blir jag mest frustrerad, av något luddiga anledningar, kanske för att "folk spelar fel". :) Alltså, jag är medveten om ironin att jag har spelat in AP-avsnitt med Nordnordost, men det var länge sedan, och avsnitten spelades in utan större eftertanke, mest för att se om det gick att göra.

Men ni som gillar AP podcasts:

Vad är lockelsen?

Vad gör en bra AP podcast?

Om jag skulle ge lyssnandet ännu ett försök, vad skall jag lyssna på? (Räkna nu inte bara upp en slumpmässig lista med podcasts bara för att de har AP, vad är en helt AMAZING podcast som kan frälsa mig för konstformen?)

(Sidfrågan, "Borde NNO göra AP?" kan vi ta annorstädes om den skulle bli intressant.)

kaptendral

Warrior
Jag har lyssnat på en del APs för att se hur ett spel funkar. Därför gillar jag inte när det är för redigerat så man inte kan följa hur spelreglerna funkar eller hur spelet flyter. Lyssnar man i underhållningssyfte blir det såklart helt annorlunda.

Tant Ragnar

Gamle usling
Har du lyssnat på "vi spelar rollspel"? Vad tyckte du om den? Vad gillade du inte med den?

Jag är, som patreon-backer till VSR, tydligen del av målgruppen. Jag tycker att de spelar "rätt", det vill säga, ungefär som jag själv spelar. Nämligen en bra blandning av rollspelande, metagaming och OOC skitsnack.

Sedan är jag väldigt svag för Trakorien, så jag började lyssna för att stilla abstinensen i väntan på sista boken i konfluxserien. Jag spelade aldrig kampanjen då det begav sig, så det var kul att få möjlighet att uppleva den på något sätt.

Den enda andra actual play som jag lyssnat mer än helt kort på är demot av blades in the dark som författaren la upp på Youtube i samband med kickstartern.

Det som skulle få mig att lyssna på en ny actual play är att de skulle spela ett system, eller en kampanjmiljö, som jag är nyfiken på (därav att jag lyssnade på blades in the dark).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag lyssnar väldigt gärna på AP Poddar, och jag skulle säga att sedan jag kom i kontakt med konceptet någon gång i våras så föredrar jag dem framför musik, såvida inte syftet är att dränka oljud från skirkande barn och glappande käftar på tåg och buss. Men ajg är lite kräsen.

Superviktigt för mig är:

Ljudkvalitet
Måste inte vara superhög, men alla deltagare måste höras klart och tydligt. Det är jättejobbigt att lyssna när man bara hör hälften av vad som sägs.

Mick-diciplin
Jag står mig skitmycket på om någon sitter och leker med tärningar, eller smaskar rakt in i micken, eller sitter och viskar vid sidan av när andra pratar. Klart det kan hända nån gång ibland, men jag har råkat ut för episoder där nån suttit och klickat med tärningar ett par timmar i sträck och det driver mig till vansinne.

Detta är beteenden jag stör mig på även IRL runt spelbordet så klart. Jag är lite överkännslig för sånt här.

Distinkta röster
Jag har ibland hört podcasts där i princip alla som pratar låter likadant. Även om det inte är särskilt störande så gör det att jag lätt tappar fokus om jag pysslar med något annat sammtidigt som jag lyssnar. Det kan även bli svårt att hänga med i vad som pågår egentligen. Vem var det som sa vaddå?

Det måste dock inte nödvändigtvis vara spelarnas röster som är distinkta, om de kör hårt med karaktärsröster så kan detta funka ypperligt. Men framför allt skulle jag säga att bra variation på deltagarnas röster gör det mycket mer lättlyssnat och engagerande.

Lite regler, stor effekt
Att lyssna på regler kan vara rätt tråkigt. I synnerhet i spel som DnD (beroende på edition) där det kan vara väldigt mycket regler involverade i strid, men med väldigt liten effekt (förlora 1D6 HP). Bättre då med spel där varje tillämpning av reglerna faktiskt har ordentlig effekt i pågående skede.

Mer effekter, helt enkelt. Beskrivande handlingar och hela den biten.

Fokus
Lite skitsnack är okej, men lyssnar jag på en actual play vill jag ha fokus på spelandet, inte på personliga anekdoter.

Humor
Väldigt personligt, men jag tycker rollspel utan humor är i princip poänglöst.

Tant Ragnar;n257272 said:
Har du lyssnat på "vi spelar rollspel"? Vad tyckte du om den? Vad gillade du inte med den?

Jag är, som patreon-backer till VSR, tydligen del av målgruppen. Jag tycker att de spelar "rätt", det vill säga, ungefär som jag själv spelar. Nämligen en bra blandning av rollspelande, metagaming och OOC skitsnack.
Jag är väldigt förtjust i VSR, men jag spelar inte alls som de gör. Men jag skulle inte vilja lyssna på mig själv i en pdocast heller =)

Deras spel passar dock podcasts väldigt bra: väldigt olika och lättigenkännliga röster, mycket fokus på beskrivningar (sånt som gör sig bra i ljudbaserad media), ganska regellätta spel, bra dicipling med tärnignar och annat, mycket humor.

Conan

انتفاضة
Vill höra med i stil med red moon roleplaying game. Tyvärr har det satt ribban väldigt högt. Hålla på och lyssna på oklippt vardagsrollsplande tycker jag inte är är särskild lockande.

Jag vill ha

* välskriven tight dialog

*häftig bakgrundsmusik

* bra driv

* inget flammsande

RedMoon

Veteran
Lockelsen med Actual Play för mig ligger i möjligheten att få uppleva ett äventyr eller en spelvärld som jag aldrig skulle fått möjlighet att uppleva vid spelbordet. Det som fick mig att börja lyssna var när "Vi Spelar Rollspel" började spela "Svavelvinter", en kampanj som jag hört om sedan jag först började spela rollspel men som jag var rätt säker på att min grupp aldrig skulle vara intresserad av att spela. Genom att ha lyssnat på Vi Spelar Rollspel har jag nu, visserligen som åhörare men ändå, faktiskt upplevt den här berättelsen och vet vad alla snackar om.

Det är bland annat detta vi försöker erbjuda via Red Moon Roleplaying och vår genomspelning av "Svarta Madonnan" - en annan klassisk kampanj som väl ett stort antal svenska rollspelare hört talas om, men färre faktiskt spelat.

Viktigt för mig är att ljudkvaliteten är acceptabel och att spelgruppen är fokuserade på spelet och vågar skådespela och gestalta sina roller.

Om du bara skall lyssna på en AP-podd så skulle jag, som väl känner till lite grann om dig från Nordnordost, rekommendera Pod-Con (där bland annat Nils Hintze av "Ur Varselklotet"-fame är med). Deras spel i sitt hemmabygge "Generation" samt speltestet av Kult: Divinity Lost känns som något jag tänker mig att du borde gilla.

Om du får blodad tand och vill höra mer så är rollspelsradio.se (med Karl Stjernberg och Rickard Antroia bland andra) spel av "Mutant: Genlab Alfa" förmodligen det mest professionellt producerade som släppts på svenska.

...och ja, NNO får jättegärna göra AP. Yttersta Domen?

gustaf s

Warrior
Jag började lyssna på AP's för att lära mig hur regler i ett spel (och rent av spelstil från början) fungerade i praktiken (vanskligt förstås, finns ju inget som säger att de tolkats korrekt av de som spelar in). Utbildningssyfte helt enkelt. Jag kom att fortsätta lyssna på dem som underhållning.

Nu börjar jag inse att jag egentligen inte alls gillar AP's. Generellt. Däremot finns det ett fåtal undantag. Undantagen har det gemensamt att de gäller spel jag vill spela och spelas på det sättet jag tycker om att spela. Jag tycker som någon skrev ovan att det är bra när det lätt går att urskilja spelarnas röster och att det är skönt att slippa flams från deras privata umgänge. Men den springande punkten är att de spelar på samma sätt som jag. Det här har också lett till att jag hellre lyssnar om ett antal utvalda AP's än letar rätt på nya.

Som en slags motvikt har jag också av AP's påmints om vad jag verkligen inte är intresserad av i rollspel.

(Sidsvar: Jag skulle lätt lyssna på NNOs eventuella AP. Eftersom att jag inbillar mig att ni, om ni håller er ifrån OSR-flörtandet, gillar samma grejer som jag.)

Khan

Kondottiär
Rymdhamster;n257352 said:
Så inte så mycket actual play, utan mer radioteater?
Jag är också inne på det. Jag har försökt lyssna på både PodCon, VSR, och någon mer, men jag märker att jag börjar tänka på annat och glömmer att jag lyssnar inom tio minuter. Det jag vill ha är kort, koncist rollspel med högt produktionsvärde. Det finns en bra poäng i att klippa bort alla eh, öhm, hm och så vidare. Inte något utsvävande eller någon diskussion om svåraste bossen i Dark Souls. Försnack och eftersnack är helt ointressant. Möjligen skulle det vara skoj att lyssna på en spelledare som beskriver hur kampanjen byggs upp innan den spelas.

Jag föredrar helt klart att lyssna på prat OM rollspel än att lyssna på när folk faktiskt spelar rollspel - Fummelpodden och NordNordOst följer jag med stort intresse. Men när jag försöker mig på AP... Det går liksom inte. Enda undantaget hittills är Svartviken, dels för att det är korta avsnitt och för att det är just hårt redigerade avsnitt. Det passar mig.

wilper

Först och främst, så att saker inte urartar i ett flamewar, jag har lyssnat på PodCon, VSR och Red Moon, typ två avsnitt vardera eller så. Jag kan se att de objektivt sett har kvalitet, det är bara att de inte passar mig. Det hjälper ju inte att någon gör världens finaste sportbil om man är ute efter en skogsmaskin.

Men jag skall sätta mig igen och ge PodCons Kult ett nytt försök.

Jag har lyssnat på podcasts för att få en känsla av hur reglerna funkar i spel, för länge sedan lyssnade jag på ett gäng som spelade Burning Empires, det var intressant, men det engagerade mig inte.

I Rymdhamsters lista så kan jag skriva under på Ljudkvalitet, Mikrofondisciplin och Distinkta röster. Fast jag undrar om jag skulle kicka någon från min spelgrupp för att han lät för lik någon annan. Vad vet jag, kanske tycker ni som bor söder om dalälven att alla i NNO låter likadant. :)

Vad gäller regler, eftersom jag hittils har lyssnat främst för att fatta spelet, så tycker jag det är bra när reglerna får en framskjuten position. Gärna att de har någon spelare som är ny så man får höra dem förklara viktiga moment. En timmeslång slagväxling i BRP tror jag inte hade varit så cool dock, men det hade jag nog inte gått igång på vid spelbordet heller längre.

Jag gillar fokus. Men det är nog mest att vi har det när vi spelar. Alla fokuserar på spelet när det är scener, och däremellan kan vi spåra ut i tangenter och skämt. (Oräknat om vi spelar humorspel, då är skämtandet en del av att hålla fokus.)

Jag har insett att bakgrundsmusik och ljudeffekter distraherar mig, men det kan nog vara hörselns fel snarare än musikens som sådan.

(Och vad gäller NNO-podcastande. De grejjer som jag (/vi, i någon grad) verkligen brinner för är att spela djärvt, att befinna sig på gränsen. Att behöva tänka på hur något uppfattas inte bara av medspelarna utan även av slumpmässiga lyssnare som inte har kontexten tror jag skulle få oss att backa från gränsen och urvattna spelet. Iaf när vi spelar de tunga grejjerna som DYD, OKULT och M1244, och om jag står inför valet mellan en fantastisk 4-timmarsupplevelse eller ära och berömmelse i form av en podcast så väljer jag det första.)

gustaf s

Warrior
wilper;n257355 said:
([...]om jag står inför valet mellan en fantastisk 4-timmarsupplevelse eller ära och berömmelse i form av en podcast så väljer jag det första.)
Såklart. Vilket är vad som skulle göra en sådan eventualitet värd att lyssna på.

God45

#PrayersForBahakan
Bra ljud så jag kan lyssna på tåget, intressanta spelare, kul äventyr och coola karaktärer. Gärna i ett system jag kan :)

kwarnberg

Swordsman
Jag tycker PodCons Kult var skitbra, men ojämn. Så snart de är inne i spelet tycker det är helt jäkla fantastiskt, men ibland blir det lite mycket runtomkring som enligt mig kan klippas bort.
Har lyssnat igenom hela VSRs Corioliskampanj och gillar det mesta av den. Det jag har svårast för där är samma som med PodCon, när man börjar snacka utanför spelet. Det intresserar mig inte när det kommer till AP. De lider också lite av att rollpersonerna ibland tjafsar med varandra utan att komma någonstans, vilket kan bli långdraget att lyssna på. Men utöver det är det ändå en AP jag ständigt återkommer till.

Nu har jag ju precis börjat släppa en egen AP-pod (Svartviken Rollspelspodd, nytt avsnitt ute om två timmar. Wink wink). Målet med den är att släppa en pod av det slaget vi själva vill lyssna på, plus att försöka sticka ut lite från övriga liknande poddar, om än bara med små detaljer som ljudeffekter. Den största skillnaden är kanske att vi klipper extremt hårt. Jag sköter majoriteten av redigeringen av vår första kampanj, och då går varje munljud bort, pauser kortas ned, onödiga meningar som inte tillför något klipps bort. Allt för att få en så tight upplevelse som möjligt, som ändå låter naturligt. Vi har ingen dialog eller så förberedd, men ligger nog ändå aningen närmare radioteater än andra poddar just för den hårda klippningen och ljudeffekterna. Vi arbetar hårt med mikrofondisciplin och tar till med om vissa grejer om det blir alldeles för dåligt inspelat. Och vi har lagt tillräckligt med pengar för att få bra ljud. Nu ska vi bara lära oss hantera utrustningen ordentligt ^^

Det jag vill ha ut av en AP är just det jag inte kan få vid rollspelsbordet. Jag vill ha en fokuserad upplevelse utan de där störande elementen med mobiltelefoner eller att två av spelarna sitter och viskar medan någon annan har strålkastaren på sig. Jag vill lyssna på en AP som uppnår det jag strävar efter att uppnå runt spelbordet, helt enkelt. Och när det kommer till just klippning - jag vill att det ska låta som vi tycker det låter när vi pratar, inte som det låter när man lyssnar på när man pratar. Vi uppfattar inte alla "uuhhmm..." och pauser och konstiga formuleringar när vi pratar själva, så varför ska vi tvingas lyssna på det?

Just det. Korta avsnitt. Mitt enda hinder att följa Rollspelsmåndag så väl som jag hade önskat är att jag helt enkelt inte har tid att lyssna på tre timmar i veckan. Det går liksom inte. 30-50 minuter känns överkomligt om nytt avsnitt släpps varje vecka.

Det var mina spontana tankar om AP i alla fall.

Jocke

Man med skägg
Vad ersätter AP-podden, alltså vilken kulturkonsumtion slår den ut? Annan podd, spelstreams, eget spelande, slaskläsande av glansmagasin eller metro?

RedMoon

Veteran
Jocke;n257483 said:
Vad ersätter AP-podden, alltså vilken kulturkonsumtion slår den ut? Annan podd, spelstreams, eget spelande, slaskläsande av glansmagasin eller metro?
För mig har det varit andra poddar som slagits ut då jag egentligen bara lyssnar medan jag gör hushållssysslor eller åker tåg. Tidigare brukade jag lyssna på ett gäng tv-spelspoddar och politiska poddar som nu fått se sig ersatta av actual play på svenska.

wilper

RedMoon, jag satte mig ner med PodCons Kult idag. Det funkade, tack för tipset.

RedMoon

Veteran
wilper;n257547 said:
RedMoon, jag satte mig ner med PodCons Kult idag. Det funkade, tack för tipset.
Kul att höra! Nils, Roman och Håkan är fantastiska att lyssna på - håller tummarna att de kommer tillbaka med nytt material!

God45

#PrayersForBahakan
Jocke;n257483 said:
Jag lyssnar medan jag skriver saker, gör pappersarbete på jobb, motionerar eller pendlar.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Kan bara instämma gällande Podcon. En klar favorit bland svenska poddar tillsammans med SFZ.

Har själv poddat lite AP från mina spelmöten, men har börjat tröttna på senaste tiden. Alltför mycket klippningsjobb för att bli av med de mest tramsiga kommentarerna, slamrande kaffekoppar och prasslande giffelpåsar.

Tänker också att det hänger ihop med att det personliga podd-intresset dalat då det gått inflation i tillgänglighet på avsnitt. Tittar man t.ex. på VSR så var det enbart sändningar från Konfluxkampanjen i början, någon gång i veckan och enbart delar av året. Nu upplever jag att det finns avsnitt året runt, ibland med flera olika spel några ggr i veckan. Längtan efter nya avsnitt har snarare övergått i en stress att jag inte hinner lyssna.