Brödbane
Kristallkrönikör
Måste sticka ut hakan lite och säga att det finns en skillnad i ett exklusivt konsttryck och en exklusiv rollspelsprodukt. Även om det kan finnas en stark vilja att förverkliga en konstnärlig vision med en rollspelsprodukt så är ju det slutligen något som är tänkt att vara mer än en visuell/taktil upplevelse. Rolspelsböcker är ju en typ av verktyg som ska användas.Mitt senaste konsttryck lät jag trycka i begränsad utgåva, hundra exemplar, och numrera/signera dem för hand. Jag har inte gjort tryckfilen tillgänglig online, för det är inte så jag vill att den ska upplevas. Är det exkluderande? Ja, kanske, men intentionen är inte att exkludera utan att förverkliga min vision om vad konstverket ”ska vara”.
Hur ser du på ovanstående?
Sen kan man ju som spelskapare prioritera det visuella framför användbarheten, men det i sig är ju något som åtminstone jag känner är ganska osympatiskt. Jag personligen har svårt att se hur själva rollspelandet förändras märkbart om produkten är en pdf eller handskriven på vellum, och att detta skulle vara skäl nog att vägra göra materialet tillgänglig i efterhand som exempelvis pdf eller POD.