G
Guest
Guest
I mitt förra inlägg undrade jag över spelledarens jobb och vad som gör honom bra. Samma sak är intressant att diskutera med spelgruppen. Både med hänseende till själva balansen mellan PCs (mix mellan olika raser och classes) och spelare. Jag vet att vissa tycker denna typen av diskussioner hör hemma på det generella forumet, men jag vill verkligen diskutera detta D&D specifikt! Jag och min kusin har spelat D&D i 17 år, och vi kom fram till att den bästa storleken på en äventyrarskara är 6 PC´s. En hanterbar storlek, och tillräckligt många för att kunna besegra Acererak (Tomb of Horrors). Gruppen skulle då se ut så här: Dwarven Fighter, Human Paladin, Halfling Rogue, Tiefling Wizard, Aasimar Cleric, Elven Ranger. Den vitt sprida typen av PC´s skulle gynna gruppen maximalt, ansåg vi. Alla DM/SL tillåter förstås inte raser typ Aasimar och Tiefling, men vi vill ha en värld med "mycket fantasy". Vad gäller spelarna själva, så viist är det kul med en grupp som sprudlar av idéer och provar olika kul lösningar på problem. Inte bara "jag drar mitt svärd och anfaller - ge mig en T8!". Iderikedom, initiativförmåga, nyfikenhet, är paroller tycker jag. Vad tycker ni?
Efter att haft en paus på nästan 2 år ska det bli kul att spela igen! Fredrik
Efter att haft en paus på nästan 2 år ska det bli kul att spela igen! Fredrik