Är det här verkligen D&D-specifikt? Man kan lätt svara på detta generellt, oavsett vilket rollspel det handlar om.. Det är rätt feta frågor som du ställer.. Din ämnesrubrik sammanfattar alla frågor, vilket är samma sak som att fråga "Hur ska man leva" och ha en massa lite mindre generella frågor för att hjälpa till de som vill svara på frågan.. Ska jag skriva utförligt så blir det rätt mycket.. Jag ska försöka korta ner det..
"
Hur spelleder man D&D riktigt bra? Är det genom att memorera alla regler?"
Först och främst.. Jag har aldrig spelat D&D.. Det enda jag har gjort är två karaktärer till var sitt d20-spel.. Andra och näst främst.. Jag tycker regler ska hålla sig i bakgrunden.. Om de tar för mycket plats under speltillfället så är de ivägen och man ska skita i dem..
Memorera
alla regler är väl rätt dumt, men du ska ha flyt på D&D:s
grundregler.. D&D är, vad jag har hört, väldigt enkelt i grund men sedan gör alla features och andra specialregler att det blir regeltungt.. När jag lär mig ett nytt rollspel gör jag precis likadant med värld som regler.. Jag läser inte allting på en gång utan sakta introducerar mer regler och värld för mig själv samtidigt som jag introducerar det för spelarna..
Flyt i grundreglerna, skriver jag.. Vad menar jag med det? Hur kan man få det? Jo, genom erfarenhet.. Mycket mer än så kan jag tyvärr inte säga.. Ju mer erfaren du är i ditt rollspel, desto mer flyt kommer du att få.. Trist svar, men på vissa punkter inom spelledandet finns det inga genvägar.. Jag har skrivit lite om hur
jag använder mig av tärningar.. Ta till dig det du gillar och ignorera resten..
"
Hur presenterar man öppningen på ett nytt äventyr?"
Jättekort svar.. Du får tänka lite själv hur du kan variera det jag skriver i punkterna nedan..
× Släng in rollpersonerna
mitt i en handling.
× Dra en bakgrundshistoria till varför allting händer och låt spelarna metaspela (använda information som rollpersonerna inte vet om).
× Presentera en(/flera) ny(a) karaktär(er).
× Låt rollpersonerna komma till en ny plats.
× Dra en introduktionsberättelse för att aktivera spelarna.
× Låt en händelse dra in rollpersonerna i en handling.
"
Vad är viktigt att tänka på?"
Dina svagheter.. Om du bara kan räkna upp 1T3-1 stycken så har du inte självanalyserat dig själv kritiskt tillräckligt mycket.. Själv är jag skitkass på att ha bestående karaktärer med ett djup.. Jag är rätt kass på att låta spelarna få förstöra mina planer om jag planerat för mycket i ett scenario.. Jag är hur kass som helst på att spelleda skräck (men det är för att jag inte har någon erfarenhet av det)..
Tänk på dina svagheter och arbeta dig förbi dem.. Jag själv brukar exempelvis inte skriva så mycket i mina scenarior, för jag vet att
om jag gör det så kommer spelarna få mindre frihet till att hitta på vad som helst.. Jag har alltså försökt arbeta mig förbi min svaghet..
"
Var kan man korta ner onödiga tidsfördriv?"
Det beror på vad du tycker är ett onödigt tidsfördriv.. Jag måste spela med dig för att få reda på vad som tar upp tid.. Analysera dagen efter spelmötet du hade kvällen innan.. Tänk igenom vad du inte gillade och försök tänka ut hur du kan arbeta dig förbi det.. Om det är andra spelledare i gruppen, så analysera dem medan du spelar och gör minnesnoter över vad de gör fel så att du kan förbättra dig själv..
Svårt att svara på frågan för det kan ju vara vad som helst som
du anser vara ett onödigt tidsfördriv.. Själv anser jag resor är det och "snabbspolar" helst förbi dem, medan andra vill spela resorna för att bättra på relationen mellan rollpersonerna och/eller spelledarpersoner..
"
I många situationer är det så förbaskat mycket att tänka på - hur ser man till att helt enkelt ha koll på allt"
Uppskatta.. Skit i reglerna ibland och kör på känn.. Anteckna stödord på ett papper som du alltid kan slänga ett getöga på.. Ta pauser och passa på då att gå igenom dina anteckningar för att se om det är något du missat..
Du behöver inte ha koll på allt.. Bara ge
sken av att ha koll på allt..
"
Jag är lite förvånad att detta inte diskuteras mer här. "
För att sådant här diskuteras på rollspelsforumet..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som säkert har glömt en massa som han tänkte på innan han börjar skriva, men det bjuder han på