Nekromanti Vad gör en bra spelledare?

G

Guest

Guest
Hur spelleder man D&D riktigt bra? Är det genom att memorera alla regler? Hur presenterar man öppningen på ett nytt äventyr? Hur beskriver man nya situationer? Vad är viktigt att tänka på? Var kan man korta ner onödiga tidsfördriv? I många situationer är det så förbaskat mycket att tänka på - hur ser man till att helt enkelt ha koll på allt?? Jag är lite förvånad att detta inte diskuteras mer här. Det vore intressant att höra era åsikter!
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
D&D innehåller otroligt mycket stød till spelledaren; færdigutræcknade stats på alla monster, tydliga definitioner av spells, exempel NPC:er i massor osv osv. Det gør D&D vældigt lætt att spelleda. Men samtidigt ær det lætt att springa vilse i alla regler och fancy stuff. Mina bæsta råd efter att ha spellett många hundra (mer eller mindre lyckade) æventyr i D&D 3.0 och 3.5 ær;

1) Låt inte regelverket och monstersamlingen styra dina æventyr. Skriv bra æventyr i førsta hand, fundera på regler i andra hand.

2) Anvænd bara regler som du klarar av. Kræv av dina spelar att de vet hur deras egna spells och feats fungerar, anvænd bara spells och feats du behærskar på dina NPC:er.

3) Anvænd bara monster/npc:er som passar i værlden. Rust Monsters och Gelatinous Cubes kan uppfattas som otroligt tøntiga i exempelvis en horror fantasy setting. Låt då før guds skull bli! Anvænd ett annat monster; ett som passar. Gudarna ska veta att du har många att vælja på.

4) Var inte rædd før att anvænda ditt sunda førnuft. Reglerna ær dær som stød, inte før att ersætta dig som spelledare. Inga skrivna regler i værlden kan ersætta en førnuftig och pålitlig spelledare.

Førutom dessa D&D-specifika råd så kan man givetvis lista en uppsjø generella råd før gott spelledande, men det læmnar jag till en annan diskussion :gremsmile:

/Kalil
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Hur spelleder man D&D riktigt bra? Är det genom att memorera alla regler?

Det är ingen större skillnad mellan D&D och andra rollspel. Är man ovan som spelledare så blir man bättre, men själva spelsystemet är sällan ett hinder.


Är det genom att memorera alla regler?

Nej, men möjligen de regler som dina spelare tycker är viktiga. Dvs om din spelgrupp bara består av krigare så beror det säkert på att dina spelare gillar strid. Troligen har de också läst stridsreglerna, vilket innebär att du bör kunna dem också. Om du inte har exakt koll på hur magi fungerar i detta fall spelar det mindre roll eftersom dina spelare troligen inte heller har någon större koll.


"Hur presenterar man öppningen på ett nytt äventyr?"

Det är aldrig så svårt som första gången. Ett tips är att man försöker etablera någon form av plats i spelvärlden där rollpersonerna kan känna sig hemma. Typ en by eller något liknande. Skissa upp lite spelledarpersoner där och försök få rollpersonerna att tycka om platsen. Om rollpersonerna har tillräckligt låg level så är det alldeles utmärkt om de får ägna sig åt mindre hjältemodiga uppdrag i den absoluta början. Det finns alltid uppslag för grisodling i en by. Tänk också på att låta händelse ske och passera förbi när rollpersonerna inte är på platsen. Det gör den mycket mer levande. Det är en modell som liknats vid en fisktank, där spelgruppen är en fisk, men det finns flera och de simmar och rör sig efter en egen vilja. Sök på "fisktank" på forumet för mer utförlig beskrivning.


Hur beskriver man nya situationer?

Den viktigaste faktorn är det tempo och den stämning som situationen har. Är spelarna stressade för att de flyr från ett monster? Beskriv då vad de ser i sparsamma, hastiga ordalag och utelämna vissa viktiga detaljer (som de inte ser för de springer och är rädda). Samma sak om de blir överraskade av fiender. Slösa inte en massa tid på att beskriva dem i minsta detalj, utan ta det mest utmärkande draget hos varje fi och gå direkt in i strid. Det finns också många sätt att göra stämningen mörkare eller ljusare bara genom att välja rätt ord. En skog kan exempelvis vara "mörk, ogenomtränglig och med stora urgamla ekar vars grenar sträcker sig mot er likt armar från en jätte", eller "ljus och luftig, där lärkans och skogsduvans sånger blandas. De stora ekträdens mäktiga grenar skapar ett naturligt tak mot skyfallet". Unt so weiter...


Vad är viktigt att tänka på?

Att ha roligt. Om inte du har roligt så har inte spelarna det heller.


Var kan man korta ner onödiga tidsfördriv?

Viktigt är att alla känner sig delaktiga i situationen, annars blir det snabbt tråkigt. Om hälften av gruppen gör si och andra så, så försök alternera mellan de två så ofta du kan. Ibland behöver man också aktivera spelare som inte anser sig kunna bidra med något, helt enkelt genom att fråga spelaren vad dennes rollperson gör.

Det är aldrig bråttom om alla spelare är med i situationen och har roligt.


I många situationer är det så förbaskat mycket att tänka på - hur ser man till att helt enkelt ha koll på allt??

Man har inte koll på allt. Men det blir också bättre med tiden. I början får spelarna helt enkelt acceptera att du inte kan alla regler och dess variationer. Det är dock viktigt att vara konsekvent, åtminstonde under den spelsessionen. Upptäcker du att du missade något, eller gjorde något fel tidigare, så gå inte tillbaks och ändra utan improvisera istället. Ofta missar man inga stora saker, men skulle man göra det, kan man ju ta upp det under "lugna stunder" och säga vad som gäller från och med nu. Detta görs bäst innan nästa spelmöte börjar.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Man bör vara försiktig med allt utom PHB/DMG/MM. Det som finns i de grundböckerna är rejält speltestat och balanserat och förklarat, men det gäller inte alls generellt för andra källor.

Annars håller jag väl med om att det bästa är att känna sin spelgrupp och dess preferenser och behov.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Är det här verkligen D&D-specifikt? Man kan lätt svara på detta generellt, oavsett vilket rollspel det handlar om.. Det är rätt feta frågor som du ställer.. Din ämnesrubrik sammanfattar alla frågor, vilket är samma sak som att fråga "Hur ska man leva" och ha en massa lite mindre generella frågor för att hjälpa till de som vill svara på frågan.. Ska jag skriva utförligt så blir det rätt mycket.. Jag ska försöka korta ner det..

"Hur spelleder man D&D riktigt bra? Är det genom att memorera alla regler?"
Först och främst.. Jag har aldrig spelat D&D.. Det enda jag har gjort är två karaktärer till var sitt d20-spel.. Andra och näst främst.. Jag tycker regler ska hålla sig i bakgrunden.. Om de tar för mycket plats under speltillfället så är de ivägen och man ska skita i dem..

Memorera alla regler är väl rätt dumt, men du ska ha flyt på D&D:s grundregler.. D&D är, vad jag har hört, väldigt enkelt i grund men sedan gör alla features och andra specialregler att det blir regeltungt.. När jag lär mig ett nytt rollspel gör jag precis likadant med värld som regler.. Jag läser inte allting på en gång utan sakta introducerar mer regler och värld för mig själv samtidigt som jag introducerar det för spelarna..

Flyt i grundreglerna, skriver jag.. Vad menar jag med det? Hur kan man få det? Jo, genom erfarenhet.. Mycket mer än så kan jag tyvärr inte säga.. Ju mer erfaren du är i ditt rollspel, desto mer flyt kommer du att få.. Trist svar, men på vissa punkter inom spelledandet finns det inga genvägar.. Jag har skrivit lite om hur jag använder mig av tärningar.. Ta till dig det du gillar och ignorera resten..

"Hur presenterar man öppningen på ett nytt äventyr?"
Jättekort svar.. Du får tänka lite själv hur du kan variera det jag skriver i punkterna nedan..

× Släng in rollpersonerna mitt i en handling.
× Dra en bakgrundshistoria till varför allting händer och låt spelarna metaspela (använda information som rollpersonerna inte vet om).
× Presentera en(/flera) ny(a) karaktär(er).
× Låt rollpersonerna komma till en ny plats.
× Dra en introduktionsberättelse för att aktivera spelarna.
× Låt en händelse dra in rollpersonerna i en handling.

"Vad är viktigt att tänka på?"
Dina svagheter.. Om du bara kan räkna upp 1T3-1 stycken så har du inte självanalyserat dig själv kritiskt tillräckligt mycket.. Själv är jag skitkass på att ha bestående karaktärer med ett djup.. Jag är rätt kass på att låta spelarna få förstöra mina planer om jag planerat för mycket i ett scenario.. Jag är hur kass som helst på att spelleda skräck (men det är för att jag inte har någon erfarenhet av det)..

Tänk på dina svagheter och arbeta dig förbi dem.. Jag själv brukar exempelvis inte skriva så mycket i mina scenarior, för jag vet att om jag gör det så kommer spelarna få mindre frihet till att hitta på vad som helst.. Jag har alltså försökt arbeta mig förbi min svaghet..

"Var kan man korta ner onödiga tidsfördriv?"
Det beror på vad du tycker är ett onödigt tidsfördriv.. Jag måste spela med dig för att få reda på vad som tar upp tid.. Analysera dagen efter spelmötet du hade kvällen innan.. Tänk igenom vad du inte gillade och försök tänka ut hur du kan arbeta dig förbi det.. Om det är andra spelledare i gruppen, så analysera dem medan du spelar och gör minnesnoter över vad de gör fel så att du kan förbättra dig själv..

Svårt att svara på frågan för det kan ju vara vad som helst som du anser vara ett onödigt tidsfördriv.. Själv anser jag resor är det och "snabbspolar" helst förbi dem, medan andra vill spela resorna för att bättra på relationen mellan rollpersonerna och/eller spelledarpersoner..

"I många situationer är det så förbaskat mycket att tänka på - hur ser man till att helt enkelt ha koll på allt"
Uppskatta.. Skit i reglerna ibland och kör på känn.. Anteckna stödord på ett papper som du alltid kan slänga ett getöga på.. Ta pauser och passa på då att gå igenom dina anteckningar för att se om det är något du missat..

Du behöver inte ha koll på allt.. Bara ge sken av att ha koll på allt..

"Jag är lite förvånad att detta inte diskuteras mer här. "
För att sådant här diskuteras på rollspelsforumet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som säkert har glömt en massa som han tänkte på innan han börjar skriva, men det bjuder han på
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det beror på vad du tycker är ett onödigt tidsfördriv.. Jag måste spela med dig för att få reda på vad som tar upp tid.. Analysera dagen efter spelmötet du hade kvällen innan.. Tänk igenom vad du inte gillade och försök tänka ut hur du kan arbeta dig förbi det.. Om det är andra spelledare i gruppen, så analysera dem medan du spelar och gör minnesnoter över vad de gör fel så att du kan förbättra dig själv...

En grej som jag tycker du borde kunna göra är att ta en stund efter spelomgången och fråga dina spelare vad de tyckte. De är ju del av ditt spelledande och deras åsikter borde i alla fall beaktas.

/Honken
 
G

Guest

Guest
Tack för ett bra inlägg!

Givetvis finns det massor av gemensamma drag att spelleda olika spel. Det var intressant att läsa om dina tips. Jag har inte spelledat på ett tag och känner mig ringrostig, så det är kul att få bra tips. Ditt inlägg om tärningar var fantastiskt, det borde alla printa ut och hänga över spelbordet!

Fredrik
 
G

Guest

Guest
Fina råd!

Särskilt det där med att spelarna själva får ta ansvar att lära sig sina spells och feats gillade jag. Det gäller ju som sagt att få ner tid som krävs att bläddra i regelböcker!

Fredrik
 
Top