Så nästa fråga är ju då hur kontrollerar man andar och vad drar det med sig för nackdelar? Blir andarna sura och slår tillbaka, är det fivilligt, dras man med en kostnad var gång man ber dem om hjälp? Andestriderna från Drakar och Demoner är ju fullständigt vidriga att använda i spel, så de måste göras om fullständigt.
Jag har lite idéer om det här som kanske skulle kunna fungera. De är egentligen helt skilda från varandra så jag punktar upp dem så att du kan ta någonting du gillar och ignorera resten
1. Andar har inte ett pris, inte egentligen. Vad de har, nej vad de är, är fruktanskvärt fokus på en enda sak. Det är lite som de där skrönorna om fäktare vars svärd alltid måste dra blod varjer gång de dras. Om du framkallar en eld ande MÅSTE du bränna någonting innan du kan skicka iväg den igen. Framkallar du en dödsande måste den dra med sig någon ner i avgrunden, lyckas du inte ge den någon annan tar den med sig dig. Om du framkallar en helande ande är det bäst för dig att det finns tillräckligt med skador att läka, annars går anden för långt och orsakar cancer hos patienten. Vilken sorts cancer? Du vet sorten man blir frisk från efter behandling? Inte den sorten.
2. Santeria varianten. Visste du att vissa santeria präster genomgår en ritual som avlägsnar deras själ och lämnar dem själlösa men med mäktiga övernaturliga förmågor? Den här idén bygger lite på det men det är mer gradvis. Varje gång du binder en ny ande till dig själv avlägsnar du en liten del av din egen själ för att kunna få plats med de andra andarna. Varje gång du gör det finns det en risk att du slungar ut din själ ur din kropp permanent. Detta betyder att din fysiska form blir ett npc monster och att du skapar en ny karaktär... Som har din gammla karaktärs själ bunden till sig som sin första ande.
3. Nu ska jag stjäla nästan rakt av från Ron Edwards Sorcerer. Andar är skitstövlar. De har allihop ett behov, någonting som de måste ha för att kunna stanna i världen. Detta är någonting som är rätt lätt att fixa som att shamanen måste meditera, offra alkohol till anden varje dag eller dricka blod. Andarna har dock också nåonting de vill orsaka. Någonting som kaos, död, förstörelse, girighet eller smärta. Om anden inte är nöjd med dig kan den vägra ge dig sina fulla krafter, du kan dock vägra att uppfylla andens behov och utpressa tillbaks. Dessutom vill inte anden att shamanen dör för då förlorar den sin enda länk till de levandes värld.
4. Alla andar är natur andar. Inga konstgjorda föremål har andar medan sammtliga naturliga föremål och varelser har det. Detta betyder tex att hundar som är en konstgjord art inte har några andar längre. Vissa människor har inte ens andar längre. De mäktigare andarna håller på att bli galna eftesom medan de är mer eller mindre gudar i naturen så kan de inte påverka föremål utan andar i dem, dessutom dödar tillräckligt avancerade konstgjorda vapen dem med ett enda hugg. Men andarna har kommit på en plan, om de sammarbetar med en shaman och arbetar för hans (alltid en han av någon anledning, kvinnor blir häxor istället) räkning så är de skyddade från de här effekterna. Det har någonting att göra med att den männskliga själen är vad som skapade det onaturliga till att börja med. Vad vill andarna ha i utbytte för sin tjänster förutom skydd? Försörelsen av all männsklig civilisation. Kanske inte allt på en gång de är rätt tålmodiga, speciellt bergs andarna, men det är bästa att du som shaman arbetar mot civilisationen lite varje dag åtminståne om du inte vill ha en revolt på dina händer.