Vad gör en spelledare?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Tycker det är intressant med olika tankar i tråden om att locka folk att spelleda på konvent. Men det belyser också att vad en spelledare förväntas göra och ansvara för är ganska blandat från grupp till grupp. Konvent har gett mig bland de bästa upplevelser jag haft som spelledare, men också de absolut värsta. Lotteriet som uppstår i grupptilldelningen är verkligen inte att leka med.

Gruppen som aktivt försökte metagissa vad som kommer hända härnäst och inte egentligen spelade. Gruppen som sa två ord när de fick en direkt fråga men övrig tid satt helt tysta och förväntade sig underhållning. Gruppen som inte sliter sig från mobiltelefonerna. Gruppen som trodde att scenariot använde ett regelsystem det aldrig var tänkt att använda och därför pratade om annat istället.

Dagsform, preferenser, att grupper inte överhuvudtaget dyker upp, etc., med mera.

Så, vad vill vi egentligen att en spelledare gör - både på konvent och i allmänhet?
  • Läser 30+ sidor scenario i förväg?
  • Läser in sig på rollpersoner och/eller regler för att kunna svara på spelares individuella frågor?
  • Planerar in kisspauser?
  • Pluggar in sig och fungerar som kompendieresurs under pågående spel?
  • Tar med sig tärningar?
  • Medlar i spelarkonflikter?
  • Organiserar spelmötet, fixar lokal, etc?
  • Tvättar våra fötter och putsar våra skor?
  • Kommer på eller läser in sig på en fet jefla story, inklusive förutbestämda koolhäftiga scener?
  • Ger oss ett tillfredställande avslut?
  • Låter oss få som vi vill?
Jag anar att hela fenomenet "spelleda" är precis lika omtvistat och diffust som allt annat vi sysslar med i vår hobby och att det, kombinerat med hur många spel som envisas med att berätta hur svårt det är att spelleda, bidrar till att det inte är lättare att locka folk till det.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
På konvent förväntar jag mig av SL:
  • Läser scenariet åtminstone översiktligt, och har ett hum om övergripande plot och/eller struktur.
  • Är en relativt rimlig människa som kan kommunicera med spelgruppen och läsa av rummet någorlunda.
  • Anpassar sig hyfsat efter spelgruppens förväntningar.
I gengäld tycker jag SL gott kan förvänta sig av spelgruppen att de:
  • Är hyfsat öppna för nya upplevelser, även om de kanske inte 100% blir vad de förväntade sig.
  • Kommunicerar som vuxna människor snarare än sätta sig och tjura i ett hörn eller brusa upp och bli arga om de inte får precis som de vill.
  • Tar sitt ansvar i att göra upplevelsen positiv; försöka interagera med materialet/SL och ha en lämplig nivå av eget engagemang och aktivitet.

I hemmiljö förväntar jag mig ungefär liknande saker, tror jag. Att folk kommunicerar och samarbetar för att skapa en schysst upplevelse. Jag tycker inte att en SL i en grupp bestående av vuxna människor ska behöva vara arrangör och ständigt ta ansvar för tidsbokningar och lokal, eller för den delen ska behöva sköta typ konflikthantering eller så. Planering bör vi kunna sköta tillsammans.

För egen del gillar jag ju hyfsat välförberedda deckargåtor, så jag tycker ju då bäst om SL förbereder sig och förbereder äventyret. Men det handlar ju mer om min spelstil än om vad man kan förvänta sig av en SL i allmänhet.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Det finns vissa grejer jag förväntar mig från alla i en spelgrupp, spelare eller spelledare: att man går in med en ambition att alla ska gilla det som sker, att man har en acceptans för att folk har lite olika nivåer av bekvämlighet/energi/erfarenhet, men att man samtidigt också själv gör sitt bästa för att engagera sig i spelet och lära sig åtminstone grunder i fråga om spelmiljö, genre och regler. I de flesta spel jag kör långsiktiga kampanjer i, där spelledaren har den traditionella rollen av domare och yttersta auktoritet i fråga om regel- och spelvärldstolkning, förväntar jag mig också att spelledaren då tar mer ansvar för att läsa in sig och upprätthålla en konsekvens i sina bedömningar. Angående praktiska detaljer i stil med tidsbokning och liknande tycker jag att alla får ta ansvar för att pusha för att spel blir av. Om det bara hamnar på en persons axlar brukar det allt för ofta dö av.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag förväntar mig att SL

Har koll på äventyret/kampanjen vi skall köra

Har koll på regelsystemet vi använder oss av

Ha koll på settingen vi spelar i

Ger mig som spelare det som har utlovats , har jag skrivit på för en hovkampanj full med intriger och backstabbing och social Combat så vill jag inte när jag sätt mig vid spelbordet få hack n slash i 30 spelmöten framåt .

Är engagerad i och vill spelleda det det/den äventyr/kampanj/det spel vi skall spela

Utgår ifrån stancen att hen skall ge mig och övriga spelare den bästa möjliga upplevelsen utifrån sin förmåga att spelleda.

Är en rättvis tolkare av reglerna i dom tillfällen där hen måste vara det

Inte play favorites utan har en en neutral inställning till alla vid spelbordet , alla är lika inför sl

Ser till att alla får sin moment to shine , förutsatt att alla vill ha det . Visa är inte bekväma med att stå i rampljuset och då får sl vara lyhörd inför det.


Med har koll så menar jag en hyffsat övergripande koll , det går inte att begära att SL skall ha 100% detaljkoll på varenda liten subregel men iaf en övergripande koll och om sedan sl får bläddra i regelboken , settingboken eller kampanjhäftet då och då för att kolla upp nått är inte hela världen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Utan att ha läst andras inlägg:
  • Ser till att alla är bekväma, rent mentalt
  • Ser till att alla bli lyssnade på
  • Ser till att ingen spelare "kväver" någon annan
  • Ser till att engagera de andra deltagarna
  • Ser till att andra är kreativa/spontana
  • Ser till att föra in energi i gruppen
  • Ser till att reda ut problem inom gruppen
  • Ser till att synka rollpersonerna med varandra (tyvärr)
  • Ser till att synka rollpersonerna med världen
  • Ser till att främja olika spelares spelstilar (tyvärr)
  • Ser till att det finns pauser under spelandet
  • Ska vara god förebild genom att hålla sig till stämningen.
  • Skapar en bra gruppdynamik
  • Påläst. Bör ha gjort sin bakläxa
    • Kan reglerna
    • Kan det eventuella äventyret
    • Kan den eventuella världen
    • Kan de eventuella rollpersonerna
  • Ger spelarna vad de behöver veta i förhand
  • Arbetar på sina svagheter som spelledare
  • Lyssnar av gruppen då och då, både mellan och under spelmöten
    • personkemi mellan spelare och spelledare
    • hur spelarna vill fortsätta
    • problem inom gruppen
  • Köper alla böcker (tyvärr)
  • Läser nytt material
  • Pitchar idéer
    • säljer in spel/kampanj inför start
    • ger förslag till spelarna under spelet
  • Anpassar sina/äventyrets idéer till rollpersonerna
  • Anpassar sina/äventyrets idéer om vissa personer inte dyker upp
  • Improviserar för att anpassa det eventuella äventyret till spelarnas idéer under spel
  • Tolkar/anpassar reglerna, både före och under spel
  • Bokar möten (tyvärr)
  • Synkar med andra deltagare om vems tur det är att spelleda
  • Håller i lokal (tyvärr)
  • Är den som tar med sig alla böcker (tyvärr)
  • Är den som tar med sig parafernalia, som handouts, pennor och tärningar (tyvärr)
Några av de här låter lika, men är annorlunda. Fråga om det är oklart vad skillnaden är. :)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
345
I allmänhet:
- Är en del i gruppen på lika villkor som de andra spelarna.
- Är rättvis i spelet, både mellan spelarna och mot sig själv.
- Är "ordförande" vid bordet. (här kan man kanske tänka sig något annat upplägg, men jag har svårt att se det framför mig)

Till detta kan förstås tilläggas att de flesta (oops, killgissning), inklusive jag, definitivt upplever att jag behöver läsa på material innan, småpyssla lite, skriva ner lite tankar - "preppa" helt enkelt - för att kunna spelleda på ett sätt som blir kul för mig och de andra. Som en följd av detta blir det säkert ofta "bäst" (enklast) om SL bokar möten, äger böckerna, etc. men jag tycker inte att "man" kan förvänta sig det. Gruppdynamiskt tror jag att det här sätter spelarna i en skuldsituation till SL, dvs. det går att förvänta sig att spelarna anpassar sig efter SL (men det kanske är en annan tråd).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Vad jag vill ha av en spelledare:

Den presenterar det spel den önskar spelleda eller frågar sina spelare vad av sina spel de vill spela.
Den läser på spelet ifråga och förbereder så mycket den behöver så att det flyter på, kan svara på 9 av 10 regelfrågor eller världsfrågor som ställs.
Den bjuder in till spelmötet, väljer en plats som fungerar, en tid som fungerar, och om det är dens egna plats, ser till att det är i spelbart skick.
Den handhar och tar ansvar för spelmötet och det spelrelaterade.
Den spelleder enligt sin bästa förmåga och dagsform.
En sådan sak som hur folk uppträder kan falla antingen på spelledaren eller den som är värd för spelplatsen.

För konvent specifikt så önskar jag att spelledaren har ett brett register av förmågor som gör att den kan handha olika typer av gruppkonstellationer och spelarpersonligheter.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
147
Håller med ovan. Men, lite OT, för en lyckad spelkväll krävs att alla drar sitt strå till stacken och ibland förbi se sina egna behov till förmån för andra. Se till så att det flyter. Lika mycket ansvar gäller för spelarna som SL.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tänker att ofta i verkligheten spelleder man under olika förutsättningar och ambitioner, saker är inte alltid ideala och det är okej
  • Jag har spellett gånger där ambitionsnivån är väldigt hög. Där jag lagt mycket tid på designa, speltesta, förbereda props, förbereda musik, pynta lokal osv med mera (för att inte tala om när jag arrangerar lajv med minst 6 månaders förberedelser).
  • Jag har också när jag spellett kampanjer, har en skitstressig vecka och inte hunnit förbereda så mycket men alla hellre har spelpasset ändå än att ställa in. För vi är vuxna människor och vi skulle ha få spelmöten om vi bara hade spellmöten när man hunnit lägga ner idealt mycket tid på att spelleda.
  • Det finns också gånger jag på konvent 10minuter efter egentlig spelstart fått frågan "Kan du hoppa in och spelleda X, för du har en gång i tiden testat det systemet eller hur? Vi har för få spelledare och en grupp peppade tonåringar som verkligen vill spela?"
På samma sätt har det varierat hur stort ansvar man tar socialt för gruppen, praktiskt kring arrangemanget, och vilken roll man har som underhållare/medskapare. Osv.

Folk är rimliga och så länge man är transparent med vad för slags spelmöte det är och vad folk kan förvänta sig så anpassar folk sina förväntiningar efter förutsättningarna. Med det sagt så har man alltid någon slags "baseline" förväntan på vad som är normalt mycket förberedelser utifrån den bakgrund man har som rollspelare. Vilket jag tänker det är rimligt att kommunicera kring i olika spelsituationer.
 
Top