Nekromanti Vad gör en spelvärld intressant.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag håller fortfarande på att skapa min egen lilla gosiga rollspelsvärld och jag började fundera på vad jag skulle göra för att den skulle bli intressant.
Och det är en ganska bra fråga tyckte jag.
Vad gör egenteligen en spelvärld intressant.

Jag har några punkter.

Mystiscism: Allt skall inte vara självklart i världen, det skall finnas mycket okänt och kanske skrämmande som man inte vet någonting om. (typ okända raser exempelvis som Shadows i babylon 5. de finns med i legender och sägner men få vet att de existerar)

Många makters strävan: Det finns många olika fraktioner som existerar i världen och intrigerear emot varandra.

Intressant historia: En lång historia där man ser hur den växt fram.

Någorlunda logisk: Tja.. lite logik skadar ju aldrig.. (Ett orchrike som är jättemäktig ligger inte intill ett svagt alvrike utan skulle ha krossat det för länge sedan.)

Okliché: En värld som inte är kliché, allså där inte det finns alla standardraser och allt är exakt som i sagolitteraturen.

Only dead fish float with the stream.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: "okliché"...

Haha! Hästar är för mesar! Det är bra att någon annan äntligen insett det.

(Gigantiska vita ahlgrensbilar på två ben, däremot, har jag ingenting som helst emot).

/Dnalor, din finne på hornhinnan

EventHorizon

Warrior

Jag har lite svårt att tycka att just hästar skulle vara klichéartade. Däremot är alver och dvärgar och orcher lite väl utnött.

För att en epslvärld skall bli bra tycker jag att den just skall undvika dessa raser. Inte just för att de använts förr utan för att de är så otroligt stereotypa. Orcher är onda och klär sig i svar och alver är mesiga trikåjägare som försvarar allt som är gott. För att få ett djup i en spelvärld tycker jag att de som är skurkar inte skall vara genomonda och de som är goodguys skall få tillfälle att vara lite mindre perfekta. Så är det ju i verkligheten.

I stort tycker jag att man kan formulera tanken om en spelvärld som man skulle göra när man skisar upp en marknadsplan för ett företag: Vilken vision har man med världen? Var vill man att allt skall sträva mot (fast som man aldrig riktigt når för då är ju spelet liksom slut :gremsmile: När man gjort klar detta för sig kan man tänka hur man skall utforma världen och det som händer i den i stort till att sträva mot visionen.

Lät det som en massa skitprat? Det var det nog för idag är jag bakis....

Johan K

Gammal & dryg
jag tycker inte alls att det är speciellt klicheartat !! Tvärt om, faktiskt. Det enda tillägget är miljön. Den tycker jag ska vara upplaggd som den Bowser och de målar.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

neuter

Swordsman
kliché

Jag personligen föredrar klichévärldar. Det är nog inget som går upp mot en riktigt tolkienaktig sagovärld. I fantasy ska det finnas orcher alver dvärgar drakar m.m. När jag spelar någon annan fantasy blir jag bara arg och längtar tillbaka till dessa saker.

Eleas

Hero

"Jag har lite svårt att tycka att just hästar skulle vara klichéartade. Däremot är alver och dvärgar och orcher lite väl utnött."

Håller helt, fullt och fast med. Jag har varken alver eller orcher i min värld. Orcherna är ju ingen naturligt framkommen ras i vilket fall - de är från början Morgoths vapen. I en värld utan Morgoth känns det IMHO sålunda ganska löjligt att ha med orcher. Och vad alver beträffar... tja, alverna är enligt min åsikt en lektion i hur människan egentligen borde vara - de har alla våra fördelar och inga av våra brister. En varelse utan brister blir knappast intressant. Dessutom tycker jag inte att Tolkienalverna är ett hållbart koncept i längden; de är för tvådimensionella.
Dvärgar? Tja, de gamla dvärglegenderna med fula och listiga vättesmeder gillar jag skarpt, så grottvättar finns i min värld. De motsvarar däremot inte standardklichén särskilt väl.

"För att en epslvärld skall bli bra tycker jag att den just skall undvika dessa raser. Inte just för att de använts förr utan för att de är så otroligt stereotypa. Orcher är onda och klär sig i svar och alver är mesiga trikåjägare som försvarar allt som är gott."

Min åsikt är att när man instinktivt kan välja sida enbart baserat på vilka raser de innefattar, då är något fel. Orcher har funnits med så länge mest på grund av att de lämpar sig så väl som kanonmat för ett halvskickligt äventyrargäng, men jag ser väldigt få intressanta drag hos dem längre. Sedan anser jag inte heller att jag kan beskriva orchernas ondska på ett så maffigt sätt som Tolkien gjorde i Sagan om de Två Tornen.

"För att få ett djup i en spelvärld tycker jag att de som är skurkar inte skall vara genomonda och de som är goodguys skall få tillfälle att vara lite mindre perfekta. Så är det ju i verkligheten."

Jo, det är så i verkligheten, och jag gillar gråskalor. Men ändå... måste rollspel återspegla verkligen?

--
Björn

EventHorizon

Warrior

"Men ändå... måste rollspel återspegla verkligen?"

Näe du har nog rätt där. Tjusningen med att spela rollspel är ju, i alla fall för mig, den verklighetsflykt som erbjuds. Om allt skulle efterapa verkligheten skulle jag lika gärna kunna ta en sväng ner på Konsum eller någe :)

Men jag tycker ändå at en spelvärld kan göras realistisk och låta ditt agerna vara det som är verklighetsflykten. - Jag går ner till Konsum och slänger ett 10:e gradens eldklot på mannen i mjölkdisken. :)

Eleas

Hero
Missförståndet "Rimlig" = "Realistisk"

"Näe du har nog rätt där. Tjusningen med att spela rollspel är ju, i alla fall för mig, den verklighetsflykt som erbjuds. Om allt skulle efterapa verkligheten skulle jag lika gärna kunna ta en sväng ner på Konsum eller någe :)"

Jäpp.
"Jag köper två kilo mjöl. Hur mycket kostar det?"
"Femtinio och femti. Vill du försöka pruta?"
"Jäpp."
"Slå tärning..."
=)

"Men jag tycker ändå at en spelvärld kan göras realistisk och låta ditt agerna vara det som är verklighetsflykten. - Jag går ner till Konsum och slänger ett 10:e gradens eldklot på mannen i mjölkdisken. :)"

Själv struntar jag i realism så länge världen är rimlig. Se på Babylon 5 till exempel; perfekt exempel på en värld som är rimlig utan att vara ett dugg realistisk.

--
Björn

"It takes Geordi mere minutes to crack Klingon computer network security and steal all of their secret information. The Klingon computer network security model is apparently based on Windows 98 :)" - Mike Wong

Illern

koppariller

För att få ett djup i en spelvärld tycker jag att de som är skurkar inte skall vara genomonda och de som är goodguys skall få tillfälle att vara lite mindre perfekta. Så är det ju i verkligheten.

Både och tycker jag är bäst. Man får ju olika ''kickar'' av att möta t. ex. en komplex mörkgrå skurkpersonlighet och att möta t. ex. en tydlig målmedveten nattsvart skurk.

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Krille

Super Moderator
"Vad gör egenteligen en spelvärld intressant."

Spelarnas engagemang.

Det finns ingen spelvärld som är så intressant som den som spelarna bryr sig om. Vad jag är ute efter är en spelvärld där spelarna (inte rollpersonerna) hatar skurkarna och vill förvandla dem till potatismos, där spelarna med glädje kastar sig in i politiska/religiösa/filosofiska debatter, där spelarna själva tar initiativ och hittar på saker.

Sedan kan spelet i sig ha hur mycket mysticism, fraktioner, historia, logik och nydanande som helst - om spelarna inte bryr sig är världen tråkig och ointressant.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Danno

Veteran
"Its all in the presentation."

Två förklaringar:

Det viktigaste är hur världen presenteras för spelarna och vilken känsla dessa får. Olika spelargrupper har nog fått mycket olika känsla för samma spelvärld som exempelvis Ereb Altor eller Forgotten Realms beroende på hur den beskrivs av spelledaren.

Om spelvärlden dessutom ska publiceras på nätet eller i annan form måste den locka läsare. Då tycker jag att det är lämpligt att visionen med världen kommer fram tydligt snabbt. Snygga kartor funkar dessutom för mig.

/Daniel