Jag håller fortfarande på att skapa min egen lilla gosiga rollspelsvärld och jag började fundera på vad jag skulle göra för att den skulle bli intressant.
Och det är en ganska bra fråga tyckte jag.
Vad gör egenteligen en spelvärld intressant.
Jag har några punkter.
Mystiscism: Allt skall inte vara självklart i världen, det skall finnas mycket okänt och kanske skrämmande som man inte vet någonting om. (typ okända raser exempelvis som Shadows i babylon 5. de finns med i legender och sägner men få vet att de existerar)
Många makters strävan: Det finns många olika fraktioner som existerar i världen och intrigerear emot varandra.
Intressant historia: En lång historia där man ser hur den växt fram.
Någorlunda logisk: Tja.. lite logik skadar ju aldrig.. (Ett orchrike som är jättemäktig ligger inte intill ett svagt alvrike utan skulle ha krossat det för länge sedan.)
Okliché: En värld som inte är kliché, allså där inte det finns alla standardraser och allt är exakt som i sagolitteraturen.
Only dead fish float with the stream.
Och det är en ganska bra fråga tyckte jag.
Vad gör egenteligen en spelvärld intressant.
Jag har några punkter.
Mystiscism: Allt skall inte vara självklart i världen, det skall finnas mycket okänt och kanske skrämmande som man inte vet någonting om. (typ okända raser exempelvis som Shadows i babylon 5. de finns med i legender och sägner men få vet att de existerar)
Många makters strävan: Det finns många olika fraktioner som existerar i världen och intrigerear emot varandra.
Intressant historia: En lång historia där man ser hur den växt fram.
Någorlunda logisk: Tja.. lite logik skadar ju aldrig.. (Ett orchrike som är jättemäktig ligger inte intill ett svagt alvrike utan skulle ha krossat det för länge sedan.)
Okliché: En värld som inte är kliché, allså där inte det finns alla standardraser och allt är exakt som i sagolitteraturen.
Only dead fish float with the stream.