Så stadsvakterna ska också spöa agitatorer, bura in väggtidningsklistrare och fängsla kritiska trubadurer?Troberg said:Stadsvakterna i vår historia började egentligen inte som något som fanns för att skydda befolkningen. De var kungens förlängda arm och hade som uppgift att skapa den stabilitet som behövdes för att kungen skulle behålla makten. Naturligtvis gav denna stabilitet även en viss trygghet åt befolkningen, men det var en bieffekt (och en nödvändig sådan för att de skulle acceptera stadsvakten/fogden). Många anser att polisens uppgift fortfarande är densamma, att bevara statens maktposition.
Du har helt rätt, det var dessutom skapade för att få kontroll i områden där bönderna skapade denna typ av trygghet själva. Jag tänker på de som att de fyller en repressiv funktion i förstahand.Troberg said:Bra skrivet!
Lite random tankar om stadsvakter som företeelse:
Stadsvakterna i vår historia började egentligen inte som något som fanns för att skydda befolkningen. De var kungens förlängda arm och hade som uppgift att skapa den stabilitet som behövdes för att kungen skulle behålla makten. Naturligtvis gav denna stabilitet även en viss trygghet åt befolkningen, men det var en bieffekt (och en nödvändig sådan för att de skulle acceptera stadsvakten/fogden). Många anser att polisens uppgift fortfarande är densamma, att bevara statens maktposition.
Det där är väldigt intressant. På så sätt kan man få in lite samhällskritik, och reflektionspotential för spelarna.Cassius said:Du har helt rätt, det var dessutom skapade för att få kontroll i områden där bönderna skapade denna typ av trygghet själva. Jag tänker på de som att de fyller en repressiv funktion i förstahand.Troberg said:Bra skrivet!
Stadsvakterna i vår historia började egentligen inte som något som fanns för att skydda befolkningen. De var kungens förlängda arm och hade som uppgift att skapa den stabilitet som behövdes för att kungen skulle behålla makten. Naturligtvis gav denna stabilitet även en viss trygghet åt befolkningen, men det var en bieffekt (och en nödvändig sådan för att de skulle acceptera stadsvakten/fogden). Många anser att polisens uppgift fortfarande är densamma, att bevara statens maktposition.
Måste fundera och testa om jag kan få ett schysst system runt det.God45 said:Vad tror du? Kan det här fungera?
Det beror på världen du vill spela i, tänk på avvikande religioner/kriminella nätverk som system för resursfördelning och motmakter som konkurrerar med staten, då blir det plötsligt mycket mer spännande. Ifall du vill ha hjälp med sånt så hjälper jag gärna till.Magnus Seter said:Det där är väldigt intressant. På så sätt kan man få in lite samhällskritik, och reflektionspotential för spelarna.Cassius said:Du har helt rätt, det var dessutom skapade för att få kontroll i områden där bönderna skapade denna typ av trygghet själva. Jag tänker på de som att de fyller en repressiv funktion i förstahand.Troberg said:Bra skrivet!
/M
Tja, så har jag mer eller mindre alltid använt knektar, stadsvakter och dylika. Mja, alltså inte så att jag petat in samhällskritik eller direkt velat vara historisk korrekt eller så, utan att det helt enkelt är så att makt korrumperar! och att det är roligt att spela på sådana saker.Magnus Seter said:Det där är väldigt intressant. På så sätt kan man få in lite samhällskritik, och reflektionspotential för spelarna.Cassius said:Du har helt rätt, det var dessutom skapade för att få kontroll i områden där bönderna skapade denna typ av trygghet själva. Jag tänker på de som att de fyller en repressiv funktion i förstahand.Troberg said:Bra skrivet!
/M
Inte alls sant. Varför hade romare teatrar, gladiatorspel, hästkapplöpningar, etc?Storuggla said:Eftersom fritid är ett begrepp som inte finns förrän vi uppfunnit saker som T-Forden och Gillette Fatboy, ...
Jag skulle säga att träningen kan variera. Dels har du de som tränar och förtjänat sin plats i kejsargardet, och sen de yngre adelssönerna som är där för prestigen och tack vara familjekontakter. Och de kan vara odrägliga nog för en ordinär stadsvakt...Kejsarens garde, som egentligen är en militär organisation. Har främst politiska mål och blandar sig sällan i småsaker. Bra/bäst utrustning och träning.
Grymt bra stoff!Faehrengaust said:Att ha flera olika vaktstyrkor gör det hela mer intressant också eftersom det blir kamp om rättigheter (speciellt om vem som har rättigheterna att ta mutor för vad) och intressekonflikter.