Nekromanti Vad gör en stadsvakt? del 2

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar dina 4 skift, de känns så distinkta att de nästan hade kunnat vara olika platser. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Eftersom fritid är ett begrepp som inte finns förrän vi uppfunnit saker som T-Forden och Gillette Fatboy, så säger jag två skift. Ett dag, ett natt. Sen byter man en gång i månaden om du vill vara snäll.

Storuggla, gammleby

God45

#PrayersForBahakan
Rättegångs tabellen:

Så du har genom hårt arbete, lite tur och mycket, mycket misshandlande av vittnen gripit och fört en skurk till rätta. Nu är det dags för att se om han får vad han förtjänar!

Steg 1: innan rättegången

1. Det blir ett upplop där pöblen försöker lyncha brottslingen! Försvara honom eller förlora äran som du får för att ha gripit honnom!

2. Brottslingen försöker hänga sig i sin cell! Är ni i tid för att stoppa det? Eller låter ni honom göra det?

3. Ett av gillena hävdar att brottlingen är en av deras medlemmar och skall dömmas av dem. Om de får honnom utlämnad kommer de avrätta honnom och sno all äran.

4. Ett av gillena hävdar att brottlingen är en av deras medlemmar och skall dömmas av dem. Om de får honnom utlämnad kommer de släppa honnom helt fri och få er att se ut som idioter.

5. Ett av gillena hävdar att brottlingen är en av deras medlemmar och skall dömmas av dem. Om de får honnom utlämnad kommer de släppa honnom helt fri och hjälpa honnom hämnas på er.

6. En grupp demonstrerar utanför vakthuset och tycker ni skall släppa brottslingen. De hävdar att ni gripit honnom bara för att han är en dvärg/tillhör viss religon eller etnicitet.

7. Officerarna ger er extra vakter till att hålla koll på fången, ni behöver inte oroa er mer för honnom innan rättegången.

8. Fången blir allvarligt sjuk och behöver läkarvård för att överleva till rättegången.

9. Fången låtsas bli allvarligt sjuk och försöker rymma.

10. Allting är lugnt.

Steg 2: Själva rättegången

1. Advokaten hävdar att vakten har planterat bevis och att hans klient skall frikännas. Kan vakterna försvara sig från anklagelserna?

2. En adelsman ger den åtalade ett alibi och han släpps omedelbart.

3. Den åtalade har blivit beviljad rättegång via strid med vakten som arresterade honom.

4. Någon har lyckats smuggla den åtalade ett vapen, han har tagit dommaren som gissla.

5. Chaos kult försöker rädda den åtalade och anfaller domstolen.

6-8: Den åtalade döms.

9: Den åtalade döms och svär hämnd mot vakten.

10: Den åtalade döms och svär att hans kumpaner i maffian/chaos kulten/lönnmördar gillet kommer hämnas på en specifik vakt.

Steg 3: Efter rättegången

1-3: Löjtnanten snor all äran.

4-6: Vakterna blir ännu mer avskydda än de redan är för sina metoder eller på grund av vem de grep.

7: En av vakterna blir utropad som hjälte. Om någon av de andra försöker berätta att de också var där och hjälpte till så blir de utskrattade eller hånade som lögnare.

8: Löjtnanten gratulerar spelarna framför alla de andra vakterna vilket gör att de blir hatade av resten av vakten.

9: En skandal rörande bokföringen gör att ingen kommer ihåg brottet eller vad vakten gjorde eller inte gjorde.

10: Spelarna får faktiskt äran de förtjänar.

solvebring

Superhero
Verkar ju bli hur bra och coolt som helst! Ska dock försöka läsa detta ordentligt vid något tillfälle då jag inte har världens skallebank.

God45

#PrayersForBahakan
Vad har min vakt för utrustning?

Primärt vapen:

1: Kortbåge.
2: Armborst.
3. Kortsvärd.
4-6. Klubba.
7. Långsvärd.
8. Hillebard.
9. Spjut.
10. Musköt.

Sekundärt vapen:

1-6: Kniv.
7: improviserat vapen, tillexempel högaffel.
8: Yxa.
9: Knogjärn.
10: Flintlåspistol

Rustning:

1-5: Ingen rustning.
6-7: Rejäl rock.
8-9: Läderrustning.
10: Ringbrynja.

Annan utrustning:

1-2: Liten men ilsken hund.
3-4: Fickplunta.
5-6: Turamulett.
7-8: Snygg hat.
9: Rejäl säck.
10: Tjuv Gilles medlemskort.

Utmärkande drag:

1: Ingenting, du är jätte tråkig.
2: Grymt cool ansiktstatuering.
3: Benig jävel. Du är lite och extremt small och har ett rejält mindervärdes komplex.
4: Mohawk! Du gillar dvärgkultur och har bestämt dig för att härma deras frisyrer.
5: Känslig själ. Du gillar att skriva poesi mellan arbetspassen och är aningen mindre brutal än resten av gruppen.
6: Psycho. Du har alltid minst fem knivar på dig och ditt skratt skrämmer skiten ur resten av gruppen.
7: Adrenalin junkie. Du älskar att ta risker och har alltid problem med serganten, som förra veckan när du var med i den där vagnsjakten...
8: Du är i hemlighet en del av intärngranskningen och tjallar på resten av gruppen till löjtnanten.
9: Arbetsnarkoman. Hela din identitet är att vara en vakt, du hatar att vara ledig.
10: Mutant! Du har en mutation som du lyckas dölja.

slanfan

Hero
Nu är jag inte så bevandrad i Warhammer, men med Liksläpning tänker jag: Dragga kanaler, städa upp efter brott och dödsfall, samla in intressanta lik från närliggande landsbyggd, konfiskera från nekromantiker, sälja färska kroppar till nekromantiker... ja, allt med lik helt enkelt. Kommer ditt spel ha ofta figurerande gravgrävare, bödlar och obducenter så tvingas spelarna umgås med förvisso hedeliga men förbannat skumma typer...

(Jag har nyligen börjat pilla med exakt samma sak, fast från tjuvligornas håll. Detta är väldigt hjälpsamt.)

Troberg

Sinister eater
Bra skrivet!

Lite random tankar om stadsvakter som företeelse:

Stadsvakterna i vår historia började egentligen inte som något som fanns för att skydda befolkningen. De var kungens förlängda arm och hade som uppgift att skapa den stabilitet som behövdes för att kungen skulle behålla makten. Naturligtvis gav denna stabilitet även en viss trygghet åt befolkningen, men det var en bieffekt (och en nödvändig sådan för att de skulle acceptera stadsvakten/fogden). Många anser att polisens uppgift fortfarande är densamma, att bevara statens maktposition.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Troberg said:
Stadsvakterna i vår historia började egentligen inte som något som fanns för att skydda befolkningen. De var kungens förlängda arm och hade som uppgift att skapa den stabilitet som behövdes för att kungen skulle behålla makten. Naturligtvis gav denna stabilitet även en viss trygghet åt befolkningen, men det var en bieffekt (och en nödvändig sådan för att de skulle acceptera stadsvakten/fogden). Många anser att polisens uppgift fortfarande är densamma, att bevara statens maktposition.
Så stadsvakterna ska också spöa agitatorer, bura in väggtidningsklistrare och fängsla kritiska trubadurer?

/M

Cassius

Hero
Troberg said:
Bra skrivet!

Du har helt rätt, det var dessutom skapade för att få kontroll i områden där bönderna skapade denna typ av trygghet själva. Jag tänker på de som att de fyller en repressiv funktion i förstahand.

God45

#PrayersForBahakan
Polis kommer ju som vi alla vet från det grekiska ordet för stad och du skulle kunna göra någonting intressant med hur staden interagerar med vakterna. Alltså ge staden stats! :gremsmile: Stadens stats kan tillexempel vara:

Brottslighet:
Nöjdhet:
Korruption:
Våldsamhet:

Sedan ändras de här statsen beroende på hur vakterna beter sig. Låt oss säga att brotsligheten ligger på 3 av 5. Vägrar vakterna ta emot mutor sjunker korruptions nivån men då tvingas brottslingarna utföra mer direkta brott vilket gör att våldsamhets nivån ökar. När våldet ökar minskar befolkningens nöjdhet, de förlorade lika mycket pengar när det var korrupt men då var de inte rädda för att vara ute på gatorna.

Nu kan alltså vakterna välja, försöka slå ut gänget som håller brottsligheten på nivå 3 vilket kommer lösa problemet permanent men öka våld och minska nöjdhets nivåerna under tiden. Eller börja ta emot mutor och se mellan fingrarna igen så att våldet sjunker och nöjdheten ökar fastän grund problemet är kvar.

Vad tror du? Kan det här fungera?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Cassius said:
Troberg said:
Bra skrivet!

Du har helt rätt, det var dessutom skapade för att få kontroll i områden där bönderna skapade denna typ av trygghet själva. Jag tänker på de som att de fyller en repressiv funktion i förstahand.
Det där är väldigt intressant. På så sätt kan man få in lite samhällskritik, och reflektionspotential för spelarna.

/M

Cassius

Hero
Magnus Seter said:
Cassius said:
Troberg said:
Bra skrivet!

Det där är väldigt intressant. På så sätt kan man få in lite samhällskritik, och reflektionspotential för spelarna.

/M
Det beror på världen du vill spela i, tänk på avvikande religioner/kriminella nätverk som system för resursfördelning och motmakter som konkurrerar med staten, då blir det plötsligt mycket mer spännande. Ifall du vill ha hjälp med sånt så hjälper jag gärna till.

/Cassius Religionslärare och kriminell. :gremwink:

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
Cassius said:
Troberg said:
Bra skrivet!

/M
Tja, så har jag mer eller mindre alltid använt knektar, stadsvakter och dylika. Mja, alltså inte så att jag petat in samhällskritik eller direkt velat vara historisk korrekt eller så, utan att det helt enkelt är så att makt korrumperar! och att det är roligt att spela på sådana saker.

... Det finns goda och onda människor av olika kaliber i alla sorters skaror – världen är inte svartvit, och makt och girighet plockar ofta fram flera alternativa sidor. :gremsmile: Det är intressant, roligt att använda och inte minst är det roligt för att se vad som sker när det kan ske i flera riktningar; å ena sidan kan man förlänga armen åt konungatyrannen, i ett annat fall kyrkotyrannen och i ett tredje fall tjuvgillet eller månne folkets motståndsrörelse. Många moraliska frågor kan ställas och det är förövrigt ett svårt och farligt spel att spela – mycket intressant kan komma sig av sådana situationer. :gremsmile:

Så ja, reflektionspotential eller inte – det kommer att ske reflektioner rent automatiskt och det kommer att tvinga fram många intriger och jävligt skojigt spel. Imho.

Sant, men det är ofta inte kungen som styr i staden. Städer är ofta fria från kungamakten (fristäder), speciellt under senare medeltid/renässans.

Jag skulle tro att i en stad som Altdorf så finns flera olika polisära organisationer (ungefär som det finns flera olika sorters poliser i de flesta länder i Europa).

Det skulle t.ex. kunna röra sig om en vaktstyrka som främst ser till kronans intressen, dvs vakta murarna och ta ut tull tillsammans med tullarna. Själva staden skulle kunna anställa en patrullerande styrka som fungerar som eldvakt och som ser till att staden fungerar i stort (t.ex. att inte någon blockerat en gata med sina grejer). Sedan kan köpmän och gillen gå ihop för att ha vakter mot tjuvar och sådant.

Att ha flera olika vaktstyrkor gör det hela mer intressant också eftersom det blir kamp om rättigheter (speciellt om vem som har rättigheterna att ta mutor för vad) och intressekonflikter.

I Altdorf skulle jag nog vilja ha tre eller fyra olika vaktorganisationer.
1. Kejsarens garde, som egentligen är en militär organisation. Har främst politiska mål och blandar sig sällan i småsaker. Bra/bäst utrustning och träning.
2. Tempelvaktstyrka för Sigmar som främst ska hantera religiösa ärenden men också bevaka tempel och vakta präster. Eftersom Sigmar-templet alltid blandar sig i politiken så försöker vaktstyrkan ofta tolka saker som religiösa ärenden. Bra/bäst utrustning och träning.
3. Stadsvakt som är betald av stadens råd eller dylikt (jag kommer inte ihåg hur Altdorf var styrd). Har de styrandes väl och ve i åtanke (men inte Kejsarens eller templens i samma utsträckning). Försöker dra in så mycket tull och avgifter som möjligt till staden.
4. En vaktstyrka som är betald av köpmän/gillen för att vakta mot inbrott och skadegörelse. Har dock inget egentligt intresse av att skydda folk som inte betalar lönerna.

Sedan kan det även finnas milis.

Storuggla said:
Eftersom fritid är ett begrepp som inte finns förrän vi uppfunnit saker som T-Forden och Gillette Fatboy, ...
Inte alls sant. Varför hade romare teatrar, gladiatorspel, hästkapplöpningar, etc?

Även under medeltiden kunde en bonde ha rätt gott om fritid, beroende på årstid. För att inte tala om hur mycket fritid adeln hade, de var ju till och med tvungna att starta krig för att ha något att göra!

Storuggla

Champion
Väldigt bra inlägg, men jag skulle ändra på en sak i det:
Kejsarens garde, som egentligen är en militär organisation. Har främst politiska mål och blandar sig sällan i småsaker. Bra/bäst utrustning och träning.
Jag skulle säga att träningen kan variera. Dels har du de som tränar och förtjänat sin plats i kejsargardet, och sen de yngre adelssönerna som är där för prestigen och tack vara familjekontakter. Och de kan vara odrägliga nog för en ordinär stadsvakt...

Storuggla, det stod något om saken

Storuggla

Champion
"Inte alls sant. Varför hade romare teatrar, gladiatorspel, hästkapplöpningar, etc?

Även under medeltiden kunde en bonde ha rätt gott om fritid, beroende på årstid. För att inte tala om hur mycket fritid adeln hade, de var ju till och med tvungna att starta krig för att ha något att göra!"

Fair point, nu menade jag mest för militär och polisiär personal, där jag baserade min kunskap på Londons poliskonstaplar under 1800talet som hade rentav drakoniska arbetstider.

Storuggla, snävt urval

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Faehrengaust said:
Att ha flera olika vaktstyrkor gör det hela mer intressant också eftersom det blir kamp om rättigheter (speciellt om vem som har rättigheterna att ta mutor för vad) och intressekonflikter.
Grymt bra stoff! :gremlaugh: