Mycket inspirerande tråd.
Har spelledit en stadsvaktskampanj tidigare och blev sugen på att göra det igen. Altdorf är ett perfekt ställe för det också.
Lite kommentarer:
- Det är nog inte så troligt att man kan skickas till vilket distrikt som helst på patrull. Det är väldigt opraktiskt. Frö det första så är ju Altdorf stort så det kan ta ett par timmar att ens gå till rätt ställe (speciellt under rusningstid). För det andra så finns det nog en poäng i att lära känna sitt område och personerna där. För det tredje så är vissa områden bättre än andra (mer mutor) så det uppstår en rangordning mellan distrikt.
Rent spelmässigt så är det inte heller intressant att hela tiden hamna i helt nya kvarter. Bättre att lära känna NPC och områdena.
Jag skulle föreslå att du delar in staden hierarkiskt i distrikt och patrullområden. Varje vakt tillhör ett distrikt och det är alltid där man patrullerar. Men det finns flera patrullområden i varje distrikt så att det ändå blir en viss variation.
Vissa distrikt är bättre än andra och ett mål för rollpersonerna kan vara att få byta till bättre distrikt. Kanske måste man byta 2 eller 3 gånger för att komma till de riktigt bra kvarteren. Då blir det minikampanjer i sig (med slutboss och allt) att komma till en nivå för att få byta distrikt. För att få byta måste man ha utmärkt sig, skapat kontakter och man måste ha samlat ihop tillräckligt mycket mutpengar. När man väl gått igenom alla nivåer av distrikt så kan man bli någon form av specialstadsvakt, typ investigator/detektiv eller något (eller avancera till kejsarens garde, etc).
Det är givetvis också rivalitet mellan distrikten och deras gränser. Om någon bra mutkälla finns mellan två distrikt så kan det bli till intriger eller till och med slagsmål (speciellt när den årliga snotball-turneringen mellan distrikten utspelas).
- Det är nog inte så troligt att det sker regelbunden patrullering i slumkvarteren. Det är farligt, det är ingen som betalar för det och det är ingen som bryr sig om de dödar varandra i slummen. Det ända man är orolig för är eld och det kan man kanske bevaka från någon hög punkt. När man väl går in där är det som specialtjänst, se nästa punkt.
- Tycker det borde räcka med 3 skift; arla morgon till när arbetsdagen är slut för hantverkarna, kvällsskiftet (den jobbigaste) och nattskift.
Det sista resultatet på 0 skulle du kunna reservera för extra-tjänst, t.ex. "det är för mycket ghouls i kloakerna igen så vi behöver rensa upp", "kejsaren har parad så vi måste se till att det inte blir upplopp som förra gången", "det är final i snotball så vi måste se till att inte läktarvåldet eskalerar den här gången" eller "det är höstmarknad utanför stadsmurarna så vi måste patrullera extra".
- Tycker det var väldigt bra att det inte var exakta timmar i skiften. Det är inte ett samhälle som mäter tid som vi gör idag. Därför tyckte jag också att det var tråkigt att du sedan la in mätning av tid i skiftlängd. Varför bry sig om exakta timantalet? Det är kanske mer intressant att veta om det var ett jobbigt pass (långt eller mycket att göra) eller ett lätt pass (kort eller att det inte var mycket att göra). Strunta i timmarna, det tar bara tid att slå och det ger fel känsla.
---
Har hur mycket uppslag som helst då jag älskar den här typen av kampanjer, men det får räcka för nu.