"<EM>Vilken typ av värld...</EM>"
Världen spelar ingen roll. Bara den är fantasifull, genomtänkt och full av smådetaljer.
"<EM>vilken typ av regler</EM>
Så komplicerade och realistiska regler som möjligt eftersom det tar så liten tid att räkna ut det för datorn
"<EM>vilken typ av styrning</EM>"
Så enkel som möjligt. Antagligen med musen. Få kortkommandon man behöver lära sig. Ska kunna använda alla knapparna på musen (har 5 själv). Inte som i Baldurs alltså.
"<EM>vilken typ av vy </EM>"
Som i Dark stone. 3d-miljö snett uppifrån (Diablo, Baldurs, Revenent) fast man kan snurra på vyn. Ev. ska man kunna zooma in så att man ser allt i 3:e person (ser bakifrån gubben).
"<EM>...och så vidare</EM>"
Det viktigaste är att det inte ska vara en linjär ståry (som i Revenent).
Man ska kunna lösa uppgifterna på flera sätt och dialogerna ska vara flerval men man säger olika beroende på intelligens och kön. Helst ska man kunna skriva in vad man ska säga, men det är nog lite svårt med vår teknologi.
Saker man gör ska få konsekvenser. Bryter man sig in överallt blir man påkommen efter ett tag, dödar man folk oprovoserat blir folk rädda för en och man kan åka fast. Naturligvis kan man komma ifrån sån't. Antingen genom mutor el. genom att gå "under jord".
Spelet ska ha några sidohandlingar och kan vara baserat på vilken sysselsättning man utövar.
Spelet ska ha olika slut beroende på hur man klarat spelet och delmomenten.
Om det är ett fantasyspel så ska karaktären inte lära sig magi om den inte vill det (svårt att undvika i vissa spel).
Religion och raser ska ha betydelse för spelet.
Helst lvl-system. Då har man lite koll på hur gubben utvecklas. El. så ska det vara ett helt nyskapande system som är fungerande och där man har koll på vad man ska utvecklas på.
/[color:green]Han</font color=green> som tycker Fallout passar in i nästan alla delar