Dan Sivnert
Veteran
Det är väl på sätt och vis inte lämpligt att kalla konvent för "rollspelskonvent" längre. Nästan alla konvent består av massa olika former av spel och oftast så är rollspelen om inte en liten del, så iaf inte en majoritet av spelandet. Men som gammal rollspelare så betraktar jag gärna konventeten som rollspelskonvent och ser de flesta övriga spelen som trevliga sidoaktiviteter vid sidan av det centrala, nämligen rollspelen!
Men vad är det då som gör rollspelskonventet bra? Är det många rollspelslag, många scenarion att välja bland. En smidig administration eller ovanligt välstädade klassrum? För min egen del är det självklara svaret aningen abstrakt, nämligen att jag har kul. Om jag har kul eller inte beror på många faktorer men den viktigaste är nog att jag får en engagerad spelledare och att scenarion är intressant.
Men om jag spelat rollspel på konvent sen 96 och hade roligare då, innebär det att det görs sämre rollspelskonvent nu? Jag kan bara tala för mig själv, men jag har blivit kräsnare med åren och det kan vara svårt att konkurera med nostalgiska minnen från ens första konvent. Kanske börjar konventsbesökarna bli gamla för det är dåligt med yngre rollspelare på konvent. Det ser inte helt bra ut om man ska betrakta det från ett "nyrekryterings" perspektiv. Kanske kan man inte nå ut till yngre rollspelare genom de beprövade kanalerna.
Kanske är de yngre rollspelarna kräsnare än vad jag var när jag var tonåring?
Som arrangör av ett konvent som faktiskt fortfarande har huvudfokus på rollspel (halmicon) så är jag nyfiken på det egentligen är som lockar rollspelare till konvent. Ofta verkar det vara så att man besöker sitt favoritkonvent år efter år, ganska naturligt iof. Men om vi bortser från rutin, vad är det då som avgör om man åker till ett konvent eller inte?
Men vad är det då som gör rollspelskonventet bra? Är det många rollspelslag, många scenarion att välja bland. En smidig administration eller ovanligt välstädade klassrum? För min egen del är det självklara svaret aningen abstrakt, nämligen att jag har kul. Om jag har kul eller inte beror på många faktorer men den viktigaste är nog att jag får en engagerad spelledare och att scenarion är intressant.
Men om jag spelat rollspel på konvent sen 96 och hade roligare då, innebär det att det görs sämre rollspelskonvent nu? Jag kan bara tala för mig själv, men jag har blivit kräsnare med åren och det kan vara svårt att konkurera med nostalgiska minnen från ens första konvent. Kanske börjar konventsbesökarna bli gamla för det är dåligt med yngre rollspelare på konvent. Det ser inte helt bra ut om man ska betrakta det från ett "nyrekryterings" perspektiv. Kanske kan man inte nå ut till yngre rollspelare genom de beprövade kanalerna.
Kanske är de yngre rollspelarna kräsnare än vad jag var när jag var tonåring?
Som arrangör av ett konvent som faktiskt fortfarande har huvudfokus på rollspel (halmicon) så är jag nyfiken på det egentligen är som lockar rollspelare till konvent. Ofta verkar det vara så att man besöker sitt favoritkonvent år efter år, ganska naturligt iof. Men om vi bortser från rutin, vad är det då som avgör om man åker till ett konvent eller inte?