Vad gör ett introduktionsscenario bra?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är det inte vettigare då att visa upp hur en välkonstruerad rollperson, och en välkonstruerad grupp, kan se ut, och ge spelarna en chans att känna lite på systemet, innan man sätter igång på riktigt?
Jag uppskattar när spel skickar med exempelrollpersoner, så jag håller med. En variant jag gillar och som jag sett några gånger är att ge liksom "fill in the blanks"-exempelrollpersoner. Nästan lite Apocalypse World, fast mindre flexibelt. Man får då typ ett 95% färdigt rollformulär, plockar ett namn, väljer kanske en eller två färdigheter, och så är man igång med en garanterat fungerande rollperson man kan tweaka längs vägen.

PhilArt

Patafysike Doktor
Är det inte lite udda att introäventyr förväntas visa spelledaren hur ett välbyggt äventyr ser ut, men inte visa spelarna hur välbyggda rollpersoner ser ut? Färdiga rollpersoner bör väl vara lika viktigt som själva äventyret, om man inte är av skolan ”Allt ansvar för att det blir bra ligger på spelledaren”?

(Sedan har jag dålig koll, för jag spelar ju sällan spel med introäventyr. Eller spelledare. Men DYD har båda, inklusive färdiga rollpersoner.)
Det är ju bra om det finns exempel/förslag, men är inte förväntan också lite att spelaren ska få skapa sin egen RP? Jag tycker det hade varit lite trist om introäventyret förutsatte förskapade RP.

Genesis

Ni dés ni maître
Det är ju bra om det finns exempel/förslag, men är inte förväntan också lite att spelaren ska få skapa sin egen RP? Jag tycker det hade varit lite trist om introäventyret förutsatte förskapade RP.
Fast är inte förväntan också att spelledaren ska få skapa sina egna äventyr?

PhilArt

Patafysike Doktor
Fast är inte förväntan också att spelledaren ska få skapa sina egna äventyr?
Då är det ju bara att skippa introäventyret. Men om introäventyret är skrivet för väldigt specifika karaktärer blir det ju inte så bara att skippa de förskrivna karaktärerna.

Last edited: