Nekromanti Vad gör ett rollspel populärt ?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Ereb Altor såldde dåligt, det stämmer.

Klart det sålde dåligt, första upplagan tog slut direkt och sedan trycktes inget mer.

Dewil

Arfert

Facit
Re: Ingredienserna till ett megapopulärt rollspel

fan... om det stämmer måste jag ju skriva om Saga ;-)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Stämmer bra att det inte handlar om en diskussion var Chronopia ligger (inte mycket till diskussion då det svaret finns tryckt - och därmed ett faktum). Vad jag försökte påpeka var att du i ditt exempel pekade på att Altor saknade en kontinuitet som Forgotten Realms har. I sig är det inte konstigt då den har många långa år framför Altor. Anledningen till inlägget var för att påpeka att det du skrev:

DoD saknar tyvärr den kontinuitet i spelvärlden
Med andra ord var felaktigt. Sedan att du inte gillade utvecklingen är en helt annan sak, men hör inte hit. Vad jag försökte säga - jag håller helt klart med om att kontinuitet är bra och bör eftersträvas, även om du i ditt citat här hade fel i sak. Ber om ursäkt för otydligheten.

Robert Jonsson

Klart det sålde dåligt, första upplagan tog slut direkt och sedan trycktes inget mer.
Modulen Ereb Altor släpptes i två upplagor. Den andra upplagan var formad som en enskild limmad bok. Men nu talade jag inte specifikt om just modulen, utan om hela världen med de olika kampanjmodulerna som var knutna dit.

Torbjörn

Swordsman
Med andra ord var felaktigt
Formellt felaktigt ja, men felaktigt i realiteten?

Hur många spelledare tror du sa till spelarna vars rollpersoner befann sig i Trakorien, Berendien eller Barbia "Jaha grabbar (och tjejer), ni har hört talas om en stad som heter Chronopia där man är i stort behov av äventyrare. Den ligger bara på Altors baksida"

Enligt min, högst personliga, åsikt bröts kontinuiteten av Chronopia. Att man placerade Chronopia på Altors baksida förändrar inte detta, utan känns mest som en krystad nödventil för att lugna alla Ereb (Altor)-älskare.

Torbjörn.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Modulen Ereb Altor släpptes i två upplagor. Den andra upplagan var formad som en enskild limmad bok. Men nu talade jag inte specifikt om just modulen, utan om hela världen med de olika kampanjmodulerna som var knutna dit.

Jag tror att en anledning till att EA-grejerna sålde dåligt var att själva EA inte gick att få tag på för alla som ramlade in i hobbyn efter 1989. I alla moduler hänvisades till ett större sammanhang som man inte kunde ta del av. När nytrycket kom 1994 var det flera år för sent. Man borde ha gjort en nytryckning redan 1990 eller 1991, i samband med 1991 års upplaga av DoD.

Dewil

Robert Jonsson

Definitivt en poäng...

...och jag har för mig aatt Ereb Altor-boken inte var särdeles stor heller, men det är overifierade uppgifter.

Rickard

Urverk speldesign
"Hur många spelledare tror du sa till spelarna vars rollpersoner befann sig i Trakorien, Berendien eller Barbia 'Jaha grabbar (och tjejer), ni har hört talas om en stad som heter Chronopia där man är i stort behov av äventyrare. Den ligger bara på Altors baksida'"
Eller DoD: Samuraj som förde in världsdelen Jih-Pun..

/Han med no pun intended

Robert Jonsson

du har rätt i det sista - om det inte vore en efterhandskonstruktion vore det rätt konstigt. Men som det påpekas i både Ereb Altor och i Altors Baksida finns det fullt logiska saker som gjort dem åtskilda (därav ryktesanalogin inte fungerar). Ser man historiskt och konfluxmässigt så binds de däremot ihop bättre.

Men rätt i att man som RP inte kanske känner samhörigheten - även om en kampanj där man korsade den vita intigheten torde vara rätt intressant för att förena världarna närmare. Sedan tror jag att det hade blivit mer närmat varandra om det inte lagts ned.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Ingredienserna till ett megapopulärt rollspel

Haha !
Ja, där har du väll en ganska bra poäng Magnus ! Det måste jag ju säga..
Antar att det finns gansak mycket sanning här.. :gremgrin:

/ Johan K, som nog moddat de fleste system. Mer eller mindre iaf.. :gremtongue:

PAX

Jordisk Äventyrare
Påverkan

Lite kallt tänkt så skulle jag vilja påstå att Påverkan gör ett rollspel populärt. Genom reklam och en hård satsning på sin produkt får tillverkaren sitt spel sålt i en stor upplaga och många fler konsumenter finner spelet. Så skapar du populäritet kring ett rollspel och det är lika naturligt som vilken annan produkt som helst.

Rising

Vila i frid
Re: Påverkan

Genom reklam och en hård satsning på sin produkt får tillverkaren sitt spel sålt i en stor upplaga och många fler konsumenter finner spelet. Så skapar du populäritet kring ett rollspel och det är lika naturligt som vilken annan produkt som helst.
Sååå naturligt är det ju inte, för i så fall hade det ju betytt att alla reklamsatsningar automatiskt hade lett till populäritet - men det är ju enkelt att radda upp exempel på projekt som gått dåligt trots hårda satsningar och envisa reklamkampanjer. (Precis som det finns fall som tyder på motsatsen)

Men naturligtvis hjälper det.

Havoc

Swordsman
Re: Påverkan

Håller med. Med reklam kan man sprida information om sitt spel och få folk att prova det. För att det ska sälja i längden måste även själva produkten tilltala folk.

Skulle vara lätt för mig som D&D-hatare att säga att det bara säljer bra för att det har ett stort företag bakom sig som kan göra reklam. Så är det dock knappast, utan jag utgår ifrån att de flesta som spelar D&D faktiskt gillar spelet. Det är bara jag som har en annan smak.

Om vi igen tar D&D som exempel så har det naturligtvis hjälp av sitt kända namn, men samtidigt är det helt uppenbart ett spel som tilltalar även många av de som provat flera typer av rollspel. WotC har helt enkelt hittat ett fungarande koncept.