Vad gör ett rollspel till OSR? Tips på OSR?

Nion

Warrior
Hej!

För snart en vecka sedan startade jag tråden Tips på rollspel för en relativt oerfaren rollspelsgrupp och fick många bra och värdefulla synpunkter (Tack för det!). Utifrån de tips jag fick lutar mycket åt att börja spela Kopparhavets hjältar förutsatt att det är ett traditionellt rollspel vi ska/vill spela, låt oss kalla det för alternativ A. Tråden fick mig dock väldigt nyfiken på OSR och jag har några frågor jag skulle vilja få svar på, för att eventuellt ta fram ett alternativ B. Dvs ett alternativ som är ett rollspel inom OSR-genren.

Första frågan - Vad gör ett rollspel till ett OSR? Jag förstår att sättet att spela på är mer sandlåda, att inte spelarna är så styrda, att äventyren inte är färdigskrivna osv. Men är inte detta bara en speledarstil? Varför kan jag inte ta vilket traditionellt rollspel som helst, ta fram lite kartor och slumptabeller och spela det som ett OSR? Vad får jag om jag köper ett rollspel som är uttalat OSR som jag inte får annars?

Andra frågan - Vad har ni för tips på rollspel inom OSR-genren, och varför?

Tack på förhand återigen, det är kul att läsa svaren från så många kunniga och entusiastiska personer :)

terje

xenomorf mystiker
Bra frågor!

1. Ja det är i första hand en spelstil och ja du kan absolut ta ett trad-spel (Kopparhavets hjältar till exempel) och spela det med en osr-stil. De flesta (men inte alla) osr-spel baseras dock på tidiga versioner av Dungeons & Dragons regler. Varför då? Dels handlar det om ett historiskt arv, osr-spelstilen växte fram kring de spelen. Dels att reglerna lämpar sig väl för just den spelstilen. Två centrala principer i osr är "player skill before character skill" och "combat as war, not combat as sport". Detta betyder att spelarens skicklighet på att lista ut kluriga lösningar på praktiska problem är viktigare än rollpersonens egenskaper och värden, samt att strid tenderar att vara dödlig men att spelarna kan försöka hitta på smarta sätt att bättra på sina odds (gillra fällor, hitta taktiskt fördelaktiga platser eller helt enkelt lösa situationen utan att behöva dra vapen). Så, ett spelsystem där rollpersonen har få siffervärden lämnar större utrymme för spelarskicklighet (man frestas inte att rulla för en färdighet istället) och om rollpersonen dör så går det snabbt att göra en ny.

2. Tips på spel!
- Dungeons & Dragons (1974 års 0e, Holmes Basic, AD&D 1e, Basic/Expert och BECMI). För att det kan vara allmänbildande att ha lite koll på rollspelens ursprung.
- Något d&d-baserat spel: Swords & Wizardry, Labyrinth Lord, Old School Essentials, Lamentations of the Flame Princess. För att de är mer välpresenterade versioner av osr-d&d.
- Svärd & Svartkonst (https://frialigan.se/sv/butik/?product_id=8828478469) Det är på svenska och det presenterar inte endast osr-d&d-systemet utan ger också en massa råd om hur det ska tillämpas.
- Något icke-d&d spel: Into the Odd / Electric Bastionland, Troika, Mörk Borg. För att de visar hur samma grundläggande spelstil kan ta sig väldigt olika uttryck.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
De flesta svenska tradspel med arv från första generationens rollspel har absolut drag av OSR. Jag använder själv en del OSR-iga tekniker när vi kör Kopparhavets hjältar.

OSR har dock traditionellt stort fokus på underjordiska komplex och det finns en del krockar mellan svenskt trad och OSR, där player skill vs skill tests är den största.

Men så länge man håller sig utanför grottkräl funkar det rätt väl att använda tabeller, OSR-ig prepp, combat as war o.s.v.

Kort utryckt är skillnaden vilket perspektiv du har.

OSR - Spelarens perspektiv. RP är enbart det medium genom vilket du agerar i världen.
Svensk trad - Rollpersonens perspektiv, genom vilken spelarens perspektiv filtreras och tolkas.

Enkelt uttryckt. Finns naturligvis stort överlapp.

God45

#PrayersForBahakan

Lamentations of the Flame Princess har coola (äckliga) bilder och ett enkelt system. Man har gjort tjuven till en cool expert klass vilket nästan ger klassen ett existens berättigande.

Jag tycker det är fel att börja prata om ”OSRiga drag” i spel som inte är OSR som andra i tråden har gjort. Det finns någon sanning i det, sure, men det är för att OS (utan R:et) en gång i tiden var alla rollspel för det var först. OSR är fundamentalt ett sätt att spela D&D och en estetisk rörelse som växt upp kring det sättet. För att förstå OSR måste man läsa blogarna. Grognardia och False Machine är vettiga ställen att börja på.

Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Nu är detta e extremt simplifierade svar men en skillnad som folk nämnt är att skillnaden mellan tex Osr och DnD av idag är att det är spelarens skicklighet vs karaktärens skicklighet ..

Kalle spelar tjuven binkbonk och i DnD 5:e så behöver Kalle bara slå ett slag på find traps eller vad nu färdigheten heter och lyckas Kalle med slaget så har binkbonk hittat fällan och dessarmerat den . I osr däremot så måste Kalle beskriva hur han letar efter fällan tex att binkbonk går och slår på marken med en 10 fot lång pinne för att se om hen utlöser fällor eller att binkbonk tittar efter nivåskillnader i golvet för att se om det finns preassure plates eller att binkbonk kollar efter hål i väggen som eventuellt kan skjuta ut giftpilar osv . Det är spelarens egna skicklighet och innovativa förmåga som är det viktiga snarare än färdighetspoäng på ett papper ist för att slå ett slag för intelligens för att komma på hur man skall övertala trollet som vaktar bron så måste kalle komma på en smart idé själv som binkbonk sedan utför i spelet .

Något annat som jag sett som verkar typiskt för Osr är rulings not rules alltså att spelledaren bedömer vad som är mest lämpligt i en situation snarare än att man slaviskt följer en skriven regel ur regelboken .

Det är oxå iaf dom äventyr jag spelat väldigt centrerat kring dungeon bashing alltså gå ner i grottkomplex och slå monster på käften och sno deras guld .

You use them as you roll them alltså du tar 3t6 slår färdigheter uppifrån och ner i grundegenskapslistan och sen är det dom statsen du är stuck with , slår du 4 i styrka nä men vad tråkigt då är du inte krigare då utan du får helt enkelt spela nått annat .

Race as class . Alver dvärgar och hobbitar behandlas som en class snarare än ett folkslag alltså i vanliga DnD väljer du tex att spela dvärg och krigare eller alv och präst i osr är rasen ditt yrke om du väljer att spela nått annat än människa .

Dödlig och oförlåtande strid om du dör är det ditt fel för du är så jävla noob.

Nu har inte alla osr spel dessa egenskaper utan vissa gör saker annorlunda

luddwig

Lawful evil
...gå ner i grottkomplex och slå monster på käften...
Nja. Jag skulle säga att slå monster på käften (strid alltså) inte är så centralt inom OSR som många tycks tro. Visst, strid är inte direkt ovanligt men eftersom det också är väldigt farligt är fokus snarare att genom kreativa lösningar försöka undvika strid, till exempel genom att hitta andra vägar, förhandla istället för att angripa eller lura olika monster att slåss med varandra. Att OSR på olika sätt bjuder in till kreativa problemlösning tycker jag också är en av de roligaste aspekterna av spelstilen.

luddwig

Lawful evil
För att förstå OSR måste man läsa blogarna.
Jag tycker inte att man måste vara så kategorisk. Anser att jag själv har en bra förståelse för OSR och jag har läst ytterst lite på olika bloggar.

Mitt bästa tips för att förstå OSR är att läsa Principia Apocrypha. Den räcker långt. OSR diskuteras också på ett lättfattligt sätt i några av våra fina svenska rollspelspoddar, till exempel Nordnordost, Fummelpodden och Bortom Bortom (inte säkert att jag länkat till de bästa avsnitten, det var länge sedan jag lyssnade på dem).

Last edited:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tycker inte att man måste vara så kategorisk. Anser att jag själv har en bra förståelse för OSR och jag har läst ytterst lite på olika bloggar.

Mitt bästa tips för att förstå OSR är att läsa Principia Apocrypha. Den räcker långt. OSR diskuteras också på ett lättfattligt sätt i några av våra fina svenska rollspelspoddar, till exempel Nordnordost, Fummelpodden och Bortom Bortom (inte säkert att jag länkat till de bästa avsnitten, det var länge sedan jag lyssnade på dem).
Bästa OSR-podden i galaxen är dessutom svensk: Viskningar från kryptan. Tio briljanta avsnitt.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
För att förstå OSR måste man läsa blogarna. Grognardia och False Machine är vettiga ställen att börja på.
False Machine är förvisso genialisk, men för att fatta OSR-rörelsen, dess perspektiv och varifrån den kommer, är Grognardia mycket bättre. Börja från början, med inläggen 2008-2009.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Nja. Jag skulle säga att slå monster på käften (strid alltså) inte är så centralt inom OSR som många tycks tro. Visst, strid är inte direkt ovanligt men eftersom det också är väldigt farligt är fokus snarare att genom kreativa lösningar försöka undvika strid, till exempel genom att hitta andra vägar, förhandla istället för att angripa eller lura olika monster att slåss med varandra. Att OSR på olika sätt bjuder in till kreativa problemlösning tycker jag också är en av de roligaste aspekterna av spelstilen.
Det är iofs sant nu när du säger det så stämmer det, så bra att du klargjorde det så man inte missinformerar nån 🙂

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Nja. Jag skulle säga att slå monster på käften (strid alltså) inte är så centralt inom OSR som många tycks tro.
Det här är den absolut vanligaste fördomen om äldre versionen av DnD, och oavsett hur många gånger man skriver att OSR handlar om att undvika strid så långt det går (strid är livsfarligt och det är guldet du får xp för) så dyker den upp igen. Vi har ett styvt folkbildningsuppdrag här.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Det här är den absolut vanligaste fördomen om äldre versionen av DnD, och oavsett hur många gånger man skriver att OSR handlar om att undvika strid så långt det går (strid är livsfarligt och det är guldet du får xp för) så dyker den upp igen. Vi har ett styvt folkbildningsuppdrag här.
Det kan kanske bero på att dom jag spelat med eller spelledaren haft det fokuset när vi spelat iom att för många är det så att Combat=fun

Dr_Dängrot

Myrmidon
Ett bra tips är att kolla på folk som kör osr på Youtube så kallade actual plays där får du en uppfattning om hur det funkar in play så att säga 🙂

luddwig

Lawful evil
Varför kan jag inte ta vilket traditionellt rollspel som helst, ta fram lite kartor och slumptabeller och spela det som ett OSR?
I så fall gäller det att välja rätt spel. Jag tänker särskilt på två aspekter:
  1. Det får inte vara för episkt i anslaget.
  2. Det får inte ha för detaljerade regler.
Den första punkten hör ihop med att OSR inte är episkt. Rollfigurerna är spelets huvudpersoner, men de är inte nödvändigtvis hjältar. Det finns inget som garanterar att rollfigurerna kommer att göra några stordåd. De kan lika gärna dö av ett knivhugg i ryggen i en smutsig gränd. Framförallt måste strid vara snabbt och dödligt, men det finns också mycket annat som kan bidra till att ett spel har fel ton för OSR.

Den andra punkten hör ihop med att detaljerade regler kan begränsa kreativiteten, precis som @terje är inne på med färdigheter ovan. Förutom färdigheter tycker jag dock att det är värt att nämna olika slags specialförmågor. Säg att det krävs specialförmågor för att distrahera en motståndare eller svinga sig i en piska på bästa Indiana Jones-manér. Det betyder ju då att alla som saknar relevant specialförmåga inte kan göra dessa saker, och för spelaren handlar spelet plötsligt mer om att hantera reglerna än om att hantera situationen.

ceruleanfive

Bläckfisk
Heh, vi snackade av en händelse om det här i Vrållådan idag!

Eftersom OSR är rätt spretigt tycker jag att det är mest praktiskt att peka på ett par element – och ju fler av dem ett spel har, desto mer arketypiskt OSR är det. Ben Milton har uttryckt det rätt bra:

The more of the following a campaign has, the more Old School it is: high lethality, an open world, a lack of pre-written plot, an emphasis on creative problem solving, an exploration-centered reward system (usually XP for treasure), a disregard for "encounter balance", and the use of random tables to generate world elements that surprise both players and referees. Also, a strong do-it-yourself attitude and a willingness to share your work and use the creativity of others in your game.

.Per.

Rollspelsverket
Electric Bastionland löste min eviga frågan om vilka OSR-regler att utgå ifrån.
Annat att kolla upp om du vill ha tips: Yoon-suin, Ultraviolett Grasslands, Neverland, Mothership, OSE, Fever Swamp, Fermentvm Nigrvm Dei Sepvlti,
Maze of the blue medusa, A red & pleasant land, Vornheim, Frostbitten & Mutilated, Anomalous Subsurface Environment (ASE).

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Mitt favorit OSR-spel är nog Whitebox: FMAG:

Det är lika enkelt som det är billigt och det är skrivet på ett, tycker jag, välkomnande de sätt. Många andra retro-kloner förutsätter liksom att du redan vet en massa om gamla DnD utgåvor, hur dessa spelas osv.

Nion

Warrior
Ofta beskrivs OSR som att det med fördel utspelas i en grotta eller annat liknande begränsat utrymme. Vad är det för mekanismer som gör detta? För att det är lätt att gömma guld (=xp) på sådana ställen? Eller är det av gammal hävd? Eller är det inte så?

God45

#PrayersForBahakan
Ofta beskrivs OSR som att det med fördel utspelas i en grotta eller annat liknande begränsat utrymme. Vad är det för mekanismer som gör detta? För att det är lätt att gömma guld (=xp) på sådana ställen? Eller är det av gammal hävd? Eller är det inte så?
För att dungeons är amazing.