Nekromanti Vad gör ett spel politiskt?

God45

#PrayersForBahakan
En diskussion om Vampire fick mig att tänka på det här men jag tänkte pitcha det här till forumet. Vad gör ett spel politiskt?

Jag anser att Vampire: the masquerade är det prototypiska politiska spelet så jag tänker använda det till att presentera vad jag tycker gör ett spel politiskt.

1. Ett samhälle med regler och normer man kan följa, bryta mot eller utnyttja. Camarillan i vampire.

2. Nollsummespel. Om du ska kunna få allt du vill ha måste du ta det från någon. I Vampire måste du konkurera om territorium, inflytande men framför allt generation. Du måste döda någon över dig i pyramiden för att verkligen kunna avancera.

3. Maktskillnader och asymmetri. Du kan inte döda killen över dig i Vampire för han har högre generation än du har. Och du behöver sammarbeta med Nosferatun för att få tillgång till spioner och Tremeren för blodmagi.

4. Rasism. Klanerna. Behöver tekniskt sätt inte vara rasism, man kan också tex hata magikerna och de hatar cleriksen som hatar...

5. Jättemånga NPC:er. Tillhandahålls inte egentligen av Vampire men antyds av stads böckerna.

6. Ett systems för att hantera inflytande, resurser mm. Backgrounds och liknande gör det här bra i Vampire.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Allt utom sexan ställer jag upp på.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
6:an är nog den allra minst viktiga av dem när jag tänker efter. Jag gillar att ha det men jag tror inte man behöver den punkten.

krank

God45 said:
krank said:
6:an är nog den allra minst viktiga av dem när jag tänker efter. Jag gillar att ha det men jag tror inte man behöver den punkten.
Trean tycker jag å andra sidan nästan är viktig nog att splittas i två; ojämlikheter å ena sidan och resursassymmetri å andra sidan. Alltså att man har eller är bra på olika saker.

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att det räcker med de tre M:en:

1. Makt
2. Motsättningar
3. Människor

chrull

Stockholm Kartell
Måns said:
Jag tycker att det räcker med de tre M:en:

1. Makt
2. Motsättningar
3. Människor
Har alltid undrat vad det stod för...

Lupus Maximus

Tekniker
För mig är politiskt scenario när:
1. Olika faktioner/personer med olika agendor. Även allierade vill inte exakt samma sak (minst många gråskalor).
2. Scenariots fokus är på manövrerandet för de i punkt 1.

Allt annat är variationer på temat.

krank

Lupus Maximus said:
För mig är politiskt scenario när:
1. Olika faktioner/personer med olika agendor. Även allierade vill inte exakt samma sak (minst många gråskalor).
2. Scenariots fokus är på manövrerandet för de i punkt 1.

Allt annat är variationer på temat.
Jag ska erkänna att jag inte såg listan som "hur få punkter kan vi koka ner det till" utan mer "vilka punkter är bra att tänka på för att göra ett politiskt spel". Eventuellt bara min kampanj/spelmakarsida som ställer till tolkningen...

Lupus Maximus

Tekniker
krank said:
Jag ska erkänna att jag inte såg listan som "hur få punkter kan vi koka ner det till" utan mer "vilka punkter är bra att tänka på för att göra ett politiskt spel". Eventuellt bara min kampanj/spelmakarsida som ställer till tolkningen...
Det där var den mest specifika svaret jag kunde ju utan att gå in på ett exempel, och jag tolkade frågan som att den uppstod från Vampire, men var allmän. Om frågan t.ex. hade varit "Vad skulle du fokusera på om du skall göra ett politiskt scenario i VtM?" skulle jag ha get ett helt annat svar. :gremsmile:

Bland annat skulle jag ta bort "kan inte döda den över sig" från listan och gjort den till att det går, men det antagligen är svårt (maktkamp i maktvakuum... :gremlaugh: )

Edit: Ser att 2 + 3 kan tolkas som vad jag just skrev.

Sodivra

Champion
Hur öppen är frågeställningen?

Min första association var nämligen spel som gör ett politiskt ställningstagande, eller får spelarna att göra politiska ställningstaganden i sitt spel.

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:

Min första association var nämligen spel som gör ett politiskt ställningstagande, eller får spelarna att göra politiska ställningstaganden i sitt spel.
Nej det är inte vad den här tråden handlar om. Den här tråden är inriktad på spel där man som spelare tar del av politiska intriger. Tex om man kör Game of thrones rollspelet.

Men din frågeställning är också intressant. Starta en ny tråd om du har något intressant att säga om ämnet :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos MC said:

Det var min tolkning, också. Jag älskar politiska spel i den bemärkelsen. Den här tråden tycks använda en ovanlig (och machiavellisk?) betydelse av ordet "politiskt".

God45

#PrayersForBahakan
Genesis said:
Arvidos MC said:

Det var min tolkning, också. Jag älskar politiska spel i den bemärkelsen. Den här tråden tycks använda en ovanlig (och machiavellisk?) betydelse av ordet "politiskt".
Jag har alltid kallat och hört refererats till typen av spel som den här tråden handlar om som politiska spel eller political games om det är amerikaner som pratat. Alltså spel där man spelar individer involverade i politiska intriger.

Spel som Dog eat dog, Silence Keeps Me a Victim eller Steal Away Jordan som har ett politiskt budskap att föra fram har jag inte hört någon generell beskrivande term för.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45 said:
Spel som Dog eat dog, Silence Keeps Me a Victim eller Steal Away Jordan som har ett politiskt budskap att föra fram har jag inte hört någon generell beskrivande term för.
Du är ett vandrande rollspelsuppslagsverk, God45 (vilka är de andra 44:a gudarna, förresten). Jag lägger dessa på minnet om jag någonsin får tid att skriva på mitt eget politiska rollspel (http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post808123).

PS. Jag tänkte på samma sak som Arvidos MC ...

Leon

Leo carcion
God45 said:
Jag har alltid kallat och hört refererats till typen av spel som den här tråden handlar om som politiska spel eller political games om det är amerikaner som pratat.
Det är lite skillnad på politik och politics. Politics har mer anstrykning av partipolitik, maktkamp och manövererande. B.l.a. eftersom engelskan även har närbesläktade policy

God45

#PrayersForBahakan
Tack :gremsmile: God45 är en referens till Hunter: the reckoning där God45 är en galning som skriver en massa sinnesjuka saker på ett webforum och hävdar att alla som inte tycker samma saker som honom är kättare eller idioter. Han har naturligtvis alltid fel. Det kändes passande :gremwink:

Specielt Dog eat dog har säkert en hel del saker du kan stjäla till Communists of the Caribbean. :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45 said:
Det kändes passande :gremwink:
Fast du är ju inte alls sådan ...

God45 said:
Specielt Dog eat dog har säkert en hel del saker du kan stjäla till Communists of the Caribbean. :gremsmile:
Jag skriver upp det på den växande listan med spel jag aldrig kommer att hinna spela. Men jag ska försöka köpa det.

God45

#PrayersForBahakan
Walking Eye podcasten gjorde an actiual play och recension av Dog eat dog så om du hellre lyssnar på någon som spelar spelt (som jag brukar föredra) än läser regel boken så rekommenderar jag den :gremsmile:

http://www.thewalkingeye.com/?cat=989