Krille
Super Moderator
Dåliga system är fortfarande dåliga
Som tur är så är det inte ett val mellan pest och kolera, utan mellan pest, kolera, smörkola och glass. Exempelvis så finns det kluriga sten-sax-påse-system som exempelvis Usagi Yojimbo (det gamla), eller satstningssystem som exempelvis Star Wars d6, där det finns ett enkelt val inbyggt i systemet som helt enkelt äter upp pingponget. Usagi Yojimbo kör med fyra taktikval där de olika valen får olika effekter beroende på vad den andre valde för något; Star Wars d6 låter dig satsa mellan ett hårt och kraftfullt angrepp eller fler inte fullt så kraftfulla, och låter spelaren balansera själv mellan dessa.
Själv föredrar jag smörkola och glass.
Det är förstås inte heller ett bra system. Om jag får välja mellan ett snakes&ladder-system där bäst slumptalsserie vinner (de flesta BRP-implementationer inklusive diverse Mutant- och Drakar&Demoner-inkarnationer), och ett mördarkombo-system där bäst optning alltid vinner, så slutar jag rollspela.Andy said:Ett spel som har 7 sidor med olika namngivna anfallsalternativ hjälper spelarna att välja någon som ger en viss bonus eller modd men jag tycker att det stannar där. Kreativiteten försvinner och allt handlar om att hitta den rätta kombon av stridstekniker och sedan ständigt köra på den.
Som tur är så är det inte ett val mellan pest och kolera, utan mellan pest, kolera, smörkola och glass. Exempelvis så finns det kluriga sten-sax-påse-system som exempelvis Usagi Yojimbo (det gamla), eller satstningssystem som exempelvis Star Wars d6, där det finns ett enkelt val inbyggt i systemet som helt enkelt äter upp pingponget. Usagi Yojimbo kör med fyra taktikval där de olika valen får olika effekter beroende på vad den andre valde för något; Star Wars d6 låter dig satsa mellan ett hårt och kraftfullt angrepp eller fler inte fullt så kraftfulla, och låter spelaren balansera själv mellan dessa.
Själv föredrar jag smörkola och glass.