Nekromanti Vad gör man i London?

magoo

Hero
Jag och min man ska åka med två kompisar till London 13-15 mars. Jag har varit där tre gånger och sett British Museum, Mme Tussauds, London Dungeon, StPauls och annat traditionellt.

Vi kommer att inleda med en musikal, det lär bli lite shopping och ett pub-besök eller två. Men däremellan är vi lite lost - våra kompisar ska gå på Tate men vi var inte sugna på konstmuseum den här gången utan mer på våra intressen = film, serier, brädspel. Vi ska bo i Putney men vi kommer givetvis att åka kors och tvärs med tunnelbanan.

Har ni några tips på nya sevärdheter som är något (det var några år sedan jag var där), nån trevlig pub eller restaurang eller annat mys som måste ses?

Pom

Swashbuckler
Forbidden Planet har ni kanske redan besökt? Typ som SF-bokhandeln, men med lite mer leksaker och lite färre böcker och spel (även om de har många exemplar av varje titel vilket gör att det utbudet ser större ut än det är).

ripperdoc

Myrmidon
Camden med sin galna marknad, sluss och caféer är en given plats. Seriebutiker finns det gott om - minns ej exakt var, men på gatorna från Picadilly Circus upp mot Oxford street finns det en del har jag för mig. Sedan gillar jag området runt London Bridge, både nytt och gammalt, med en mångkulturell matmarknad, bland annat.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag kan faktiskt rekommendera ett besök på Cabinet War Room. Chruchills underjordiska krigsledningscentral som museum. Stark närvarokänsla av WW2.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
När jag var där för host 15 år sen så var vi på Beefeater, det var typ 15-1600-talskäk. Rustikt så det förslog. Jag har för mig att det var i Towerns källare, men jag kan minnas fel på den fronten.

Arfert

Facit
Du ska gå på Tate Modern. Alltså inte gamla Tate Gallery. Det är värt ett besök, även om man normalt hellre tittar på serier.

Tomas / kulturknutte

Bjorn

Hero
Gillar man klassik teater eller musik finns det ju ett sjukt stort utbud av jämförelsevis grym kvalitet.

http://www.officiallondontheatre.co.uk/

Sedan håller jag med om att Camden market är en kul grej, även om det har blivit lite sämre efter branden. (Rekomenderar dock att man inte lägger allt för mycket tid på den marknad som är närmst tunnelbanan, det är mest turistfällekrimskrams. Det är marknaden på andra sidan den lilla kanalen som gäller.)

Har man alldrig gjort den och det är bra väder så är faktiskt London Eye en upplevelse också. Man bör dock vara medveten om att det är en del köer så man skall antagligen försöka vara där rätt så tidigt.

Sedan bör man verkligen försöka njuta av god mat när man är där, resturangutbudet är ju också extremt varierat och av mycket hög klass även om det kan vara svårt att hitta/välja rätt.

Brukar själv använda denna guide:
http://www.amazon.co.uk/London-Restauran...5877&sr=1-1
Lätt att hitta i (uppdelad efter "stadsdel") och en klok investering.

Rent generellt är det svårt att inte ha något att göra i london dock, så ni får säkert kul.

/Bjorn

Big Marco

Läskig
Jag skulle vilja rekommendera ett besök på Harvey Nichols - ett varuhus som känns lite hippare än Harrod's. Det ligger precis i närheten av Harrod's dessutom. På översta våningen finns en restaurant som är utsökt och som har en cool interiör (jag fick känslan av att sitta i en zeppelinare). Trivia - det var den restauranten som Edina och Patsy i Absolutley Fabulous hade som stam-ställe.

Annars är Imperial War Museum en pärla. Man kan gå runt i timmar! Dock tycker jag att James Bond-utställningen var en besvikelse då det var rätt fattig.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vid mitt senaste besök i London tillbringade jag typ fem timmar på Royal Air Force-museet. Där fanns allt från Sopwith Camel till Tornado och det var the real things. Jag känner inte till något liknande någon annan stans i världen. Fast jag är flygnörd lvl 20.

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, jag skulle ta tag i mig själv & tassa ut till Hyde Park med en fikakorg & bara njuta av det & se på folk, snacka lite skit & sådant. Kanske om man har fått tag på nått trevligt spel, så spelar man det..

/Johan K, som skulle njuta av det.

MrG

Swashbuckler
Om du inte redan varit där så är MOMI (museum of moving images) värt ett besök, har för mig att det är lite halvoff, men grymt bra filmmuseeum.

Och mitt givna skratt är att gå och se Reducet Shakespear Companie (om du inte sett den). Har min favvoteater också, som alltid haft bra uppsättningar, men kommer inte på vad den heter, återkommer när jag kommer på det.

-Gunnar (på tok för länge sedan jag var i London)

magoo

Hero
Tack för tipsen! Bara en vecka kvar, sen ska här London-frossas. Jag ska ge Tate Modern en chans ändå, sen får vi se vilka andra tips jag hinner med. Recension kommer!

GnomviD

Heresiark
Det vore kriminellt att besöka London utan att ta en sväng förbi Waterstones' bokhandel. Affärerna på Oxford Street och Picadilly Circus är små bitar av paradiset som har skurits ut och ställts i gråa England.

Annars är parkstråket (Hyde Park, Kensington Gardens, Regent's Park) en fantastisk upplevelse. Rekommenderas att ta en förmiddag och bara strosa runt där. Om ni är ute efter överjävligt dyrt och gott fika så rekommenderas afternoon tea på The Orangery i Kensington.

Johan K

Gammal & dryg
Vad ni än gör där i London, så får du ha det så jättetrevligt!!!
Hade gärna besökt London igen, men just i nuläget så ligger siktet på att besöka Oban i Skottland ganska högt i min lista!