Nekromanti Vad gör man i Prag?

Genesis

Ni dés ni maître
Imorgon tisdag vid lunchtid så åker jag till Prag (så efter det kommer jag inte att läsa denna tråd). Jag kommer bara att faktiskt vara i Prag i två dagar, och jag är inte säker på hur mycket ledig tid jag kommer att ha, med tanke på att jag åker dit med jobbet, men förutsatt att jag har en stund över: vad bör jag göra? Tråkiga sevärdheter är mindre intressant, även om tips på bra ställen att ta bild på för min fotomanipulation för Staden gärna tas emot. Små udda barer och annat off the beaten track är mycket fräckare. Någon som har några coola erfarenheter?

//Genesis kommer även att få en guidad tur i ett bryggeri. It's Chalmers all over again!

Ymir

Liten kantbaron
Fast 'tråkiga sevärdheter' är ju liksom Prags...grej. Staden är liksom den senmedeltida arkitekturens magnums opus eller nåt. Museum, kyrkor, slott och broar är vad it's all about.

Men men...en personlig favorit är St Martins rotunda:

Den är obscent gammal (1000-talet), liten och söt, och ligger uppe på Vysehrad. Definitivt värd ett besök.

När jag besökte Prag (just under två dagar) var jag aldrig ens över floden av någon idiotisk anledning, så jag missade helt hela Hradcany med St Vitus-katedralen och shit. Jag är fortfarande bitter över det. Men det var först efteråt som jag blev intresserad av böhmisk och tyskromersk historia...

Men men...även om du dissar sånt kanske benkyrkan i Kutna Hora är något för dig.

- Ymir, tipsar lite iaf

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle besöka ett ställe som heter U Fleko, eller nått sådant. Ligger ganska centralt i prag. De hade J*****T god öl & mat där. Billit som tudan var det åxå. I övrigt så lita reda på de små ställena i pub-väg. De är mycket mysigare.
Sean så kolla på kyrkorna & sådant. De är mycket vackr att gå i & även att fota.
Karlsbron är vacker att se på & fota.

/ Johan K, som gjärna hade åkt till Prag igen

vandraren

Swordsman
Fast 'tråkiga sevärdheter' är ju liksom Prags...grej. Staden är liksom den senmedeltida arkitekturens magnums opus eller nåt. Museum, kyrkor, slott och broar är vad it's all about.
Precis, Prag är ju inte för inte ockuperat av turister från hela världen året om.

Men det är klart man kan välja bort "must-sees" som Karl-bron osv. Mitt tips är att dricka mycket öl, eftersom tjeckiskt öl är världens bästa. När du ägnar dig åt att dricka denna ädla dryck bör du hålla dig borta från de värsta turiststråken, det är både trevligare och billigare.

Men det var först efteråt som jag blev intresserad av böhmisk och tyskromersk historia...
Vilket är typ den coolaste historiska perioden/området öht. (Ok, jag är inte helt objektiv, ättling till hussiterna som jag är... :gremsmile:)

Arfert

Facit
gå på baren Sluta Pumpa (den heter nästan så i alla fall, minns inte exakt), Och välkommen till tidiga 70-talet! Sjukt billig god öl, också...

Gordeg

Hero
Under en tågluff på 90-talet var jag och en kompis i Prag och råkade hamna på nattklubben med det tuffaste namnet: Uzi rock club. Själva nattklubben var inget speciellt, men jag hoppas ändå att den finns kvar, för namnets skull.

Gordeg

Hjalle

Swashbuckler
Tror att det finns en restaurang som heter "Den blå ankungen" eller nåt sånt, som är helt fantastisk... Otroligt god mat (ankan rekommenderas), som i och för sig är lite dyrare än vanligt (det vill säga, 150 kronor eller nåt). Det är inget röj där dock - däremot makalösa målningar på väggarna och en känsla av att vara en 1600-talsgrevinna, på ett behagligt sett. Närhet till lugna, tidlösa gator (det vill säga, inte tidlösa, men... gamla) och vackra, stillsamma parker. Plus att det är något av ett kultställe.

-Hjalle, och Kommunistmuséet är okej.