Nekromanti Vad gör ni för att förbättra ert rollspelande?

RasmusL

Champion
Nu kör vi en "vi vill bli en bättre rollspelare"-tråd! :D

Varför? göra en "vi vill bli en bättre rollspelare"-tråd!
För att vi säkert har massa att lära av varandra, för att jag är nyfiken på hur ni tänker kring att förbättras som spelare!

Frågan!
Hur gör ni för att bli bättre rollspelare?
Hur tror ni att en best kan göra för att bli en bättre rollspelare?

Regler!
Japp, det kommer att vara en del regler i den här tråden så var vänliga att följ dem:
  • I den här tråden definieras "rollspel" (utöver the basics) som något som görs i köttrymden och som görs av mer än en deltagare.
  • "Bättre" definieras i den här tråden som "bättre för gruppens spelupplevelse" och vi maximerar alltså på gruppnivå, inte på individnivå
  • Innan i skriver era tips och trix så måste ni också berätta vad det är ni anser är "bra skit", det där vi vill maximera och som vi vill lära oss att bli bättre på. Utgå från dig själv och skriv kort och koncist under en fetstilt "Det här är bra rollspel för mig"-rubrik, typ
Det här är bra rollspel för mig
Bra rollspel för mig är att få skratta tills jag kiknar åt absurda situationer och populärkulturella referenser.

[text om hur ni gör eller tror är bäst att göra för att bli en bättre rollspelare]

Let's begin!

2097

deleta mitt konto tack
I detta inlägg menar jag med Bra rollspel för mig hur jag skapar och framför en bra "to say it say it"-SLP eller RP

Går på teater och kollar hur dom gör där, gör röstövningar, jobbar på petitioner/granter tactics och dearman/intensity, försöker skapa RP med inbyggda konflikter med sig själva, att ha ett IC mission och ev också ett OOC/author-stance-mission men det är sekundärt, att vara öppen för nya mål och förslag. Och, ffa. Meddar: Det är det bästa man kan göra för att rollspela bättre.

Lupus Maximus

Tekniker
När jag trad-spelar (och jag bor i trad-träsket) så vill jag kliva in i rollpersonen och se världen från dennes ögon, och iklä mig rollpersonens värderingar. Jag vill generellt inte spela mig själv, utan nästan alltid är det minst något som avviker från mina egna åsikter och värderingar i rollpersonen.

När jag spelleder vill jag kunna erbjuda det jag vill ha som spelare.

Så vi talar i stort sett om en virtuell värld, som förmedlad via ord. Det har culture-gaminginslag och en massa rollspelande på vad som vanligtvis anses vara "downtime" (från grottröjsperspektiv så spelar jag hellre ut tiden mellan äventyren, än själva tiden i grottan).

Vad jag gör för att bli bättre rollspelare och spelledare
* Göra utflykter från trad-träsket och öva på att spela ut olika i samberättarspel (mitt favoritspel där är Utpost)
* Läsa på om massa olika saker, förstå hur och varför. Från teknik till kulturer och psykologi.
* Iaktta saker, var jag än är. Sitta och häcka hos Colombianska myndigheter, medan en kompis behöver skaffa sig ett pass, kan ge massor av detaljer som kan användas i spel.
* Fundera på hur man bättre får fram på vilket sätt man ev. är spelmässigt kompatibla, eller identifiera om man inte är det alls.

För att göra det bättre på gruppnivå... Spela inte med folk man inte är kompatibel med (eller kanske inte just inte den specifika setting man inte är kompatibel med). De man inte är kompatibel med kan man prata rollspel med, och kanske köra enstaka one-shots (trad eller samberättarspel).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bra rollspel är för mig när vi löser mysterier eller svåra problem tillsammans. När vi tillsammans räknar ut en lösning genom att brainstorma och komma på teorier, förkasta och undersöka. Och till slut får känna oss smarta när vi löst det hela.

Bra rollspel är också när rollpersonerna får kännas distinkta och intressanta och det finns en gruppdynamik som inte är exakt samma gruppdynamik som finns mellan spelarna. När varje rollperson får ha sina egna grejer att vara bra på, och gruppen känns som mer än summan av delarna.

Bra rollspel är också när vi lever oss in ordentligt i rollpersonerna och stundtals glömmer att vi är ett gäng nördar kring ett bord. När de heta diskussionerna sker helt in character och vi får ett gemensamt inlevelse-i-rollpersonerna-och-situationen-flow och spelvärlden blir "verklig" för oss en stund.

Vad jag gör: Jag är ju mest spelledare, men mycket av det jag gör för att bli en bättre SL spiller ju över.

Jag försöker intressera mig för folk. Det kommer inte naturligt för mig alla gånger. Jag försöker hitta det intressanta även i folk som är väldigt olika mig. Det här gör att jag får lättare att komma på rollpersoner jag vill spela och som passar in med resten av spelgruppen. Under många år spelade jag bara den tjurige nejsägaren som mest var emot övriga rollpersoners planer. Det var en rolig karaktär men en smula enformig, och den passade inte alltid. Jag hade mycket svårt att spela karaktärer som var obildade (alltid magiker, aldrig barbar eller krigare i fantasyspel. Alltid hacker eller intellektuell i moderna spel och scifi) eller våldsamma. Numera är det lättare.

Jag tittar mycket på hur folk ser ut. Inte så att jag stirrar på folk på stan, men ser jag ett intressant utseende någonstans händer det att jag gör en anteckning. Det bidrar också till variationen av rollpersoner.

Jag försöker tänka på att inte ta så mycket plats. Det går sådär, och det är svårt att öva.

Jag läser en hel del deckare, typ Agatha Christie, och annat som håller hjärnan igång så att jag är redo att bidra med lösningsförslag och cleverness när sådant behövs. Göra min del av brainstormandet när vi ska lösa mordmysterier t.ex.

Om man är mig eller liknar mig så tror jag såklart att det jag skriver ovan är "bäst" att göra. Annars skulle jag ju göra något annat. Men andra människor är dåliga på andra saker än mig, och därför behöver de antagligen också göra andra saker för att bli bättre.

kloptok

Pensionerad astrolog
Bra rollspel för mig:
När jag ser en story växa fram under eller efter spel. Galna dialogscener med galna karaktärer. När man tappar överblick över storyn som händer här och nu och får svindel för ett ögonblick. Utforskning av bisarra händelser och platser.

kloptok

Pensionerad astrolog
Ah, det var mer man skulle skriva ser jag!

Vad jag gör för att bli bättre:
När jag spelleder:
Utforskar play to find out-tekniker som syftar till så effektiv prepp som möjligt. Till exempel genom att följa OSR-bloggosfären hyfsat noga. Försöker läsa och fundera över som som AW och på hur jag kan inkorporera liknande tekniker i mitt spel. Läser dungeons och äventyr kritiskt och funderar på "vad kommer spelarna vilja interagera med i/på rum/plats X och behöver jag fylla ut existerande info med mer prepp att interagera med?".

När jag spelar:
Försöker inkorporera medspelares påhitt i mina egna scener. Försöker att inte ha prestationsångest eller vara "smart" utan låta Johnstones/Walmsleys mantra om att bara köra på det första man hittar på styra. Försöker att spela djärvt, vilket kanske är det svåraste i vissa grupper/sammanhang. I spel med mindre fokus på drama försöker jag att interagera med spelvärlden och få saker att hända genom att starta dialoger, dra i spakar (eller okej, jag medger, jag är rätt feg när det gäller sånt!) eller liknande. Jag lyckas för det mesta spela mer eller mindre sorgliga karaktärer med mycket svart humor och play to lose-känsla, vilket jag uppskattar väldigt mycket.

ceruleanfive

Bläckfisk
Tydliga karaktärer och bra karaktärsspelande, spännande upplevelser och kontrollerat kaos. Helst med bra story, lagom pacing och cinematiska scener.

Vad jag gör för att bli bättre
Kommunikation, kommunikation, kommunikation. Återkommande utvärderingar av spelmöten och av kampanjer, samt samtal och diskussioner om rollspel i allmänhet.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tvingar mig att spela olika spel för att se hur det är tänkt att spela dem och hur det är tänkt att ha kul med dem, på samma sätt som jag spelar med flera olika människor, samtalar med flera olika typer av spelartyper och tar in deras idéer istället för att påtvinga mina samt designar spel för att testa nya infallsvinklar i rollspelandet. Det kanske låter konstigt men mina egna spel lär mig väldigt mycket om rollspelande, framförallt vad det innebär att vara spelledare.

Jag tycker inte längre det är kul att spela rollspel, så jag spelar mest rollspel för att lära mig mer om dem eller dess spelstilar. Däremot tycker jag det är kul att lära ut vad rollspel är. Hade jag inte varit rollspelsskapare hade jag slutat med rollspel för tio år sedan.

2097

deleta mitt konto tack
Jag håller på med ett väldigt tvär-CA-mässigt experiment som jag inte vet vad som kommer hända vid bordet. Project Pancakes! Vilka stances kommer främjas, vilka typ av händelser kommer hända… vet inte!! Har committat till speciella tekniker snarare än mål eller CA.
Denna typ av experiment där kanske hela kampanjen inte alls kommer funka är ett led i att bli en bättre rollspelare. ABT. Always be testing

JJoghans

Regelknackare
Jag skrev ett långt inlägg igår kväll, men datorsatan frös och krävde hårdreset. :(

Men jag lyssnar på hur andra gör, och lyssnar på hur jag själv gör, och försöker analysera vad som blir bra, och vad som inte funkar. Och så försöker jag pusha mig själv mot nya saker.