Jag har funderat på det här lite grann. Jag och kompisar brukar spela rollspel ibland, men det brukar sluta med att alla blir oseriösa och inte orkar spel mer. Vi kanske fokuserar för mycket på reglerna och inte på själva rollspelandet. Jag har tänkt att träna ordentligt på ett bra äventyr, men vad gör ett äventyr bra egentligen?
Är det sättet man berättar äventyret på?
Är det spelarnas inlevelse?
Är det striderna?
Det är väl förmodligen en mix av allt, men hur gör man för att hålla uppe stämningen i äventyret? Ska man fokusera på berättelsen eller ska man låta spelarna så att säga få gå omkring fritt och komma på allt själv?
Personligen tror jag att det är bättre att ett äventyr är lite linjärt och styrt av SL än att spelarna bara springer omkring och säger "vi går och gör det", "vi pratar med honom" osv. Jag tycker att rollspelande är som bäst när det är på gränsen till berättande, att SL lägger ner mycket tid på att beskriva saker, att bygga upp stämningen. Givetvis ska spelarna få göra egna val, men bara när det är nödvändigt, inte "vi går fram till gubben" och såna där självklarheter.
Är jag helt ute och cyklar eller? Vad tycker ni?
Till sist, kan ni rekommendera nåt bra äventyr?
Är det sättet man berättar äventyret på?
Är det spelarnas inlevelse?
Är det striderna?
Det är väl förmodligen en mix av allt, men hur gör man för att hålla uppe stämningen i äventyret? Ska man fokusera på berättelsen eller ska man låta spelarna så att säga få gå omkring fritt och komma på allt själv?
Personligen tror jag att det är bättre att ett äventyr är lite linjärt och styrt av SL än att spelarna bara springer omkring och säger "vi går och gör det", "vi pratar med honom" osv. Jag tycker att rollspelande är som bäst när det är på gränsen till berättande, att SL lägger ner mycket tid på att beskriva saker, att bygga upp stämningen. Givetvis ska spelarna få göra egna val, men bara när det är nödvändigt, inte "vi går fram till gubben" och såna där självklarheter.
Är jag helt ute och cyklar eller? Vad tycker ni?
Till sist, kan ni rekommendera nåt bra äventyr?