Alltså, när jag läser om andras speltest av samberättarspel eller spel med samberättarinslag så låter det alltid som att spelare liksom automatiskt skulle vara människor som sitter inne med en massa berättarvilja och egna idéer och så vidare. Att det spelen gör är att utnyttja denna resurs.
Men vet ni vad? Jag tror inte att det är så alla gånger. Jag tror att det finns spelare som inte har den sortens kreativitet. Som inte pyser över av berättarvilja, utan mest blir bortkomna när man ber dem hitta på en konflikt.
Den gamla klassikern "begränsningar föder kreativitet" stämmer inte heller alla gånger, lite beroende, givetvis, på vad för slags begränsningar det rör sig om.
Så, nu funderar jag - hur ser erfarenheterna ut bland er andra? Och har ni några idéer för hur man skulle kunna väcka kreativitet och berättarglädje hos spelare?
//Krank, som igår konstaterade att Evolutionens Barn förutsätter att spelarna tar med sig sitt eget Awesome, annars faller spelet ihop
Men vet ni vad? Jag tror inte att det är så alla gånger. Jag tror att det finns spelare som inte har den sortens kreativitet. Som inte pyser över av berättarvilja, utan mest blir bortkomna när man ber dem hitta på en konflikt.
Den gamla klassikern "begränsningar föder kreativitet" stämmer inte heller alla gånger, lite beroende, givetvis, på vad för slags begränsningar det rör sig om.
Så, nu funderar jag - hur ser erfarenheterna ut bland er andra? Och har ni några idéer för hur man skulle kunna väcka kreativitet och berättarglädje hos spelare?
//Krank, som igår konstaterade att Evolutionens Barn förutsätter att spelarna tar med sig sitt eget Awesome, annars faller spelet ihop