Nekromanti Vad gör spelarna för kul egentligen?

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Han said:
× Skapa plotter och intriger.
Hur gör spelaren det? Exempel?
Det här går att använda sig av i början av spelmötet, där man bestämmer vilka fraktioner som ska vara med och vad de har för inbördes relationer eller drivkrafter.

Det går att använda mitt i en scen där någon säger "Jag vet vad du gjorde igår" eller "Vad har du för relation till dottern?".

Det går att använda av spelledaren när spelarna sitter och diskuterar sinsemellan, där spelledaren använder sig av spelarnas påhitt istället för sin egen plan. Jag har gjort det här många gånger.

Spelaren kan sätta en scen och introducera en händelse, som gör att en intrig skapas. "Du och du. Just nu diskuterar ni i lunden om att slottspöket finns och att ni båda är inblandade."

Antar att du med "spinna vidare" menar saker av typen "Ja, och sen..." där man bejakar och sedan fortsätter tråden någon annan startat? Det är en berättande punkt?
Det är en berättarteknik som du kan använda på olika nivåer, alltifrån världsskapande till detaljbeskrivningar. Relationer, plotter, rollpersoner, utseenden, världshändelser, grundintrig etc. Att få spinna vidare gör att alla blir delaktiga i vad som pågår. Det ger samma grej som att ha regelmekaniker som skapar aktivt lyssnande.

Han said:
× Skapa scener, gärna med någon (o)uttalad konflikt.
Tänker du kompletta scener nu, eller att sätta en scens start, deltagare, utgångspunkt? Jag gissar det, men vill vara säker.
Både och. I vissa spel, som Lady Blackbird och Mouse Guard, så krävs det "återställningsscener" medan i andra mer samberättande så räcker det med en person som startar scenen och deklarear miljö + personer (+ eventuellt någon starthändelse).

/Han som saknar den här sortens inflytande när han spelar trad-spel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
Det är en berättarteknik som du kan använda på olika nivåer, alltifrån världsskapande till detaljbeskrivningar. Relationer, plotter, rollpersoner, utseenden, världshändelser, grundintrig etc. Att få spinna vidare gör att alla blir delaktiga i vad som pågår. Det ger samma grej som att ha regelmekaniker som skapar aktivt lyssnande.
Hmmm... Jag funderar på om det skulle gå att spjälka upp det lite mer. Det är ju en mycket bra grej, men jag skulle nog vilja ha den lite mer konkretiserad när jag skriver in den i listan...

Jag tänker absolut inte säga att svaren i den här tråden är fel på något sätt, tvärtom är det en awesome bunt grejer, men i slutänden tänkte jag försöka bygga en lista med ganska konkreta typer av saker man som SL till exempel kan fylla sina äventyr med, eller som man kan fundera på att speltiden i ens spel upptas med...

Han said:
Både och. I vissa spel, som Lady Blackbird och Mouse Guard, så krävs det "återställningsscener" medan i andra mer samberättande så räcker det med en person som startar scenen och deklarear miljö + personer (+ eventuellt någon starthändelse).
Bra, då har jag förstått hur du menade iaf. Jag kanske skulle skriva in det som två olika saker i listan...

KamiFisk

Hero
Skummade bara igenom lite snabbt.
Finns "Förbättrar sin rollperson genom erfarenhets poäng eller liknande" med ?

Ögat

Hero
i tillägg till det som tidigare nämnts:

- drar skämt, till exempel när spelledaren säger "på handelstorget finns det fullt av folk och de flesta har stånd"
- slår tärningar
- bokför uppgifter, till exempel nya prylar som de köpt
- pratar med en rolig dialekt. Om ens gubbe har tillräckligt rolig dialekt ("tydlig karaktär") behöver det inte finnas något särskilt att säga.
- hejar på den spelare som är i fokus just nu, kommer med tips och idéer
- fikar alt. dricker öl beroende på hur mogen tillställningen är
- gör "off-live" saker som att sms:a
- funderar över allt fett som man kan göra vid nästa level