spel eller rollspel....
Codex började som en extremt snäv tidning, som endast vände sig till de som spelade Neogames spel. Detta borde ha inneburit att de fick en liten men trogen skara läsare, vilka (förmodar jag) skulle ha utstått både prishöjningar och kvalitetsvariationer. Genom att först göra tidningen till en allmän rollspelstidning och sedan till en allmän speltidning borde upplagan ha ökat drastiskt. Jag är nyfiken på om detta är ett faktum eller om upplagan är ungefär densamma, men att bredden på tidningen har gjort det möjligt att dra in stora pengar på reklam o.d.; vilket i så fall skulle innebära att man använder sig av de läsare man hade från början till att kränga ett reklamblad förklätt till en tidning... Jag kan tänka mig att en stor andel av landets (förmodligen många gånger fler rollspelare än vad registrerats av sverock) rollspelare trots allt köper Codex. Inte för att den är den ultimata rollspelstidningen, utan för att den är den enda rollspelstidningen. Jag är en av dem och tyvärr måste jag tillstå att det är med allt mindre entusiasm jag bläddrar igenom en tidning som en gång präglades av entusiasm och pionjärsanda men som nu utvecklats (läs degenerat) till en hybrid mellan direktreklam, Wizards of the coast och pc-gamer. Det fattas bara att Codex börjar testa 3D-kort också, men... det beror väl på att WotC inte tillverkat något...
...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...