Re: Detta är ett rollspelsforum och officiell hems
<cite>"Med andra ord så säger du oxå att de åsikter som framförs på det forum som är tillängnat Codex på dess hemsida inte betyder något bara för den oxå är tillängnad rollspel."</cite>
Nej, nej och åter nej. Jag säger att det finns andra åsikter än de som syns här och att bara för att ni tycker på ett sätt betyder inte det att alla tycker så. Skulle Codex ta en slumpvis person och göra tidningen helt efter vad han tycker? Ska Codex ta en rollspelare och göra tidningen exakt som han tycker? Eller ska Codex göra det de kan för att kunna få tidningen att fortsätta leva (dvs göra saker som många tycker är bra) och således fortsätta att ge ut en tidning varannan månad som ges ut i pressbyråer, OK-mackar och en massa andra ställen som faktiskt innehåller rollspel?
<cite>"Så du menar att det är OK för personer som är intresserad t.ex. dataspel att tycka att tidningen skall innehålla mer dataspel men att en rollspelare inte får tycka att tidning skall innehålla mer rollspel?"</cite>
Jag läser och läser och läser om min mening, men inte ens med min vildaste fantasi (som så här sent på natten är ganska så aktiv och vild) komma på hur du kan tolka det jag skrivit så. Antagligen vill du bara att jag ska vara lika inskränkt som alla andra, eller så läste du inte tillräckligt noga, eller vad vet jag. Fel tror du iaf.
När jag skriver att det finns andra än rollspelare som läser Codex och att de också tycker saker så menar jag just det. Eftersom det finns såna så måste man ju lyssna på dem också, och inte bara på rollspelarna. Annars vore det väldigt dumt. Men många av rollspelarna här verkar inte förstå det, det lilla som syns här på forumet om att andra saker ska finnas verkar de ignorera och det faktum att man kan skicka insändare och kommentarer direkt till tidningen verkar också gå dem förbi. Det jag skrev var ett försök att uppmärksamma om detta. Uppenbarligen kan man tolka det som att jag inte tycker rollspelare har någon talan. Inte fattar jag hur dock.
<cite>"...din argumnetation, så som jag tolkar det, hävdar att alla rollspelare som klagar på Codex vill att den skall innehålla bara rollspel..."</cite>
Ge tusan i att tolka in saker som jag inte menar i vad jag skriver. Och se till att läsa vad jag skriver så kanske du förstår det. Det är en hel del här som skriver att Codex ska innehålla mer rollspel och helst bara rollspel och absolut inte något dataspel alls, för dataspel är per definition av ondo.
Vad jag är irriterad över och varför jag nu gett mig in i denna diskussion är att i princip alla som skriver här verkar ha så otroligt inskränkta åsikter att jag blir rädd. Bara någon nämner något annat än rollspel så kommer stora pöbeln och säger att det kan man inte ha. Hur konstigt är det då att ingen förordar något annat än rollspel här? Jag har också svårt att se varför en tidning med rollspel inte kan handla om andra saker, man kan faktiskt ignorera att läsa dem och man blir i Codex fall definitivt inte ruinerad bara för att det finns en massa extra saker. Ännu mindre förstår jag varför vissa saker är OK men absolut inte dataspel, jag spelar själv nästan aldrig dataspel men jag kan inte förstå varför det absolut inte får finnas dataspel i Codex, när vissa andra saker går bra.
<cite>"...tidningen från början faktiskt var en renodlad rollspelstidningen för Neogames rollspel."</cite>
Detta är också en argumentation som inte stämmer. Redan från början fanns det artiklar om till exempel Ultra Ducks, som på intet sätt är ett rollspel och även om Neogames var en av utgivarna så var det producerat av Outer Limit Games. Även första numret innehåll dataspel, måhända var det ett dataspel som var hårt knutet till ett av Neogames rollspel, men det var fortfarande ett dataspel.
Visst kan man tycka att tidningen inte är det man skrev upp sig för, även om det nu är ett helt meningslöst argument eftersom det kommit ut ett års nummer sen samarbetet med Neogames bröts och ännu mer sedan fler saker togs med. Det går också alldeles utmärkt att säga upp sin prenumeration och få tillbaka sina pengar om man är alltför missnöjd med hur tidningen har utvecklats.
Till sist vill jag påpeka att Codex 001 innehåller sju sidor (varav två halva egentligen, och alla i svartvitt) med rollspelsmaterial, medan jag i Codex 009 hittar inte mindre än 15 sidor varav en bunt är i färg. Dessutom är det mycket mer text på var och en av dessa sidor än vad det är på en sida i Codex 001.
Således, om man nu började prenumera innan prishöjningen, vilket man måste ha gjort om man skulle kunna vara i närheten av att vara besviken för att det inte längre är en ren Neogames-tidning så innbär det att man för samma pris istället får mer än dubbelt så mkt rollspelsmaterial även om en del inte har att göra med Neogames produkter. Dessutom är en hel del i färg och på bättre papper och på köpet (minns du att det fortfarande är samma pris?) så får man också en hel del massa annat. Måhända är man totalt ointresserad av det, men man har ju inte blivit snuvad på några pengar heller, snarare fått en massa annat som man kanske kan vara intresserad av.
<cite>"I och med att Rollspel.nu är tidningens hemsida och som ni säger, att det endast är rollspelare som uttrycker sina åsikter om tidningen här så kan man faktiskt tolka dettta som att de är endast de av Codex läsare som faktiskt bryr sig om vad som står i tidningen."</cite>
Ja, visst kan man göra det, men av döma av hur du tolkat vad jag har skrivit så kan man ju tolka saker väldigt fel. Faktum är att detta forum är långt ifrån enda kanalen det finns för att tala med Codex, man kan skicka brev med Posten AB (har du hört va, de finns faktiskt kvar), det går att skicka helt vanligt e-post och det finns insändar-formulär här på sidan. Det går även bra att tala med Codex redaktionsmedlemmar när de är på konvent eller direkt med dem om man skulle råka känna dem eller vet hur man får tag på dem. Tro det eller ej, men detta forum är inte den enda kommunikationsvägen som finns här på jorden.
<cite>"En sista fråga till Redaktionen för Rollspel.nu och Codex redaktion. Varför är existerar detta formun fortfarande om det som uttrycks är ändå är ointressant för redaktionen."</cite>
Åter tillbaka till din misstolkning. Bara för att det finns andra Codex lyssnar på och andra håll som dessa åsikter kan komma ifrån så betyder det <em>inte</em> att man inte lyssnar på det som förs fram här. Men jag hoppas du nu inser att det finns andra åsikter än "slopa dataspel, mera rollspel". En hel del Magic-spelare tycker precis likadant till exempel, fast med en liten variation "slopa rollspel, mera magic".
Sen finns det även en liten sak som heter marknadskraft också, även om den inte hörs, så påverkar den väldigt mycket. Rollspelare finns det inte så många av och de köper inte så många tidningar, magic-spelare, figurspelare, dataspelare och dylikt finns det desto fler av och jag har en känsla av att de köper fler tidningar proportionellt också.
<cite>"Varför står det, som i senaste Codex, att detta är tidningens hemsida om man nu inte vill förknippas med rollspel?"</cite>
Antingen har du hittat på en ny åsikt åt Codex eller så har du skrivit väldigt fel. Eftersom jag inte vill tro att du prackar på Codex åsikter som de inte har, dvs att de inte skulle vilja förknippas med rollspel - det vore nämligen helt absurdt, då alla personer som står bakom tidningen är rollspelare.
Jag antar att du tänkte skriva: "varför står det att detta är tidningens hemsida om man nu inte vill förknippas med annat än rollspel?"
Det enkla svaret på detta är att vi som gör hemsidan är rollspelare och det har aldrig varit tänkt att det ska vara något annat än rollspel på sidan. Det hade varit att svika våra besökare som vi hade innan vi gick ihop med Codex, och att svika sin läsarkrets var ju något som du tyckte man inte skulle göra om jag förstod det, alltså borde du tycka det är bra.
Tanken har varit att skapa nya sidor som handlar om de olika delarna inom Codex, alternativt att starta samarbete med andra sidor, som i fallet med Svenskamagic.com. Det har dock visat sig väldigt svårt att få ihop folk som vill arbeta med sidor, speciellt när det inte finns någon drivande person att hålla samman de som är intresserade av att göra lite jobb. Uppenbarligen tycker de flesta inte att det är roligt att spendera större delar av sin fritid med att göra någonting för att andra ska få en bra webbplats. Kan det vara så att de hellre spelar själva än driver sidor om det? Kanske det... Jag minns en gång när jag också hade tid att spela och inte behövde hålla på att uppdatera en webbplats. Eller var det bara en dröm....
<cite>"Vill bara som avslutning säga att jag inte menar att vara otrevlig mot någon i sådana fall ber jag om ursäkt i förväg, utan detta inlägg är menat som debattinlägg inget annat."</cite>
Det menar inte jag heller, men eftersom jag är väldigt irriterad just nu så märks det säkert i hur jag skriver.
MVH Olle Johansson
Webchef,
www.rollspel.nu