NeoTech Vad göra i #PRD när ens #baka #mèimei har #vamat?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Jag har ljugit. Jag sade att jag aldrig kommer spela Neotech. Det var fel. Nog. Tror jag. Tanken är att spela ett kortare äventyr i höst och jag behöver hjälp.

Vi har spelat mycket Shadowrun men det är rätt glättig cyberpunk och gruppen kan tänka sig testa Neotech och jag har flaggat för att det kommer bli mer socialrealism och grisigt. Grundpremissen är att RP:erna är lowlifes – de bor troligen med sina basande föräldrar och 15-20 år. En av dem har en lillsyrra som försvunnit och de ger sig ut på en roadtrip genom PRD för att hitta henne. Jag kommer inte dölja misären men är rätt trött på de vanliga saker-en-ung-tjej-kan-råka-ut-för (de har passerat sitt bästföredatum som berättelsebärande element) och hon kommer inte var såld till organdonation eller någon bordell. Tanken är att hon har bråkat med 'fassan och dratt, hon sov över hos en kompis och stötte sedan på en kompis-kompis-kompis som erbjöd henne "lite hjälp". Hon är smugglad till någon fabrik där hon får sy små ulliga, rosa bollar i plysch som någon annan sedan klistrar på leksaker som går till rikingar som köper dem i massor "för de är så billiga!!!111!!". Hon är superrädd och vill därifrån och hem men ingen j-a storebrosa skall tro att hon bara kommer komma med till det där j-a skithålet till hem bara för att han säger så! Hon är troligen proppfull med amfetaminanaloger för att orka jobba i mördande tempo 18-19 timmar i sträck.

Så, vad tycker ni de skall råka ut för? Jag tänkte mig att någon zon är nedstängd av secos (se PRD sidan 100) och annorstädes anser ett gäng att de gör intrång i deras zon, men sedan? Min tanke är att göra någon form av spelardrivet hexkräl där de får leta och jag presenterar vad de får fram, ganska lite prep och intrig egentligen. Tanken är att det skall räcka till 3-4 spelmöten plus moms.

Jag har lite svårt att avgöra vad namnskicket egentligen är? Vad heter folk egentligen? Vadhelst atta?
Och är jag nere med lingon i trådtiteln eller är jag helt analog?

Uppdatering: Vad hände egentligen med formuläret för foos och annat godis som omtalas på hemsidan? Hittade ingen tråd om det.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,387
Location
Stockholm
Jag har lite svårt att avgöra vad namnskicket egentligen är? Vad heter folk egentligen? Vadhelst atta?
Vad helst atta.

PRD är en kulturell smältdegel, med folk komna från hela världen (flyktingar, lycksökare, folk vars mellanlandning har blivit utsträckt över år, korpar, etc.), o 2070 är en värd där folk har tagit vad som är internet namn idag och gjort till sina IRL namn, l33t stavning används av folk för att göra sina namn mer "inne" (eller mer troligt deras föräldrar gjorde det), så du kan ha folk som heter Kawaii Karlsson, Meiling M'Buto, 4tt4 B0y, Gagarin Yichang, Hiro Protagonist, Miguel O'Hara, I-r0k, Xi'an Chi Xan, etc.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,454
Vad kul att ni bestämt er för att köra Neotech! Som författare till en kommande bok till spelet gör det mig såklart glad!

Låter som ett bra upplägg för äventyr! Håller helt med om att det skulle vara lite förlegat med tvångsprostitution, så det var en bra idé att inte ha med det. Ska man vara total purist mot settingen så är de flesta former av löpande band-arbete automatiserade. Men det är helt klart en sak du kan välja att strunta i om du vill att dottern ska tillverka leksaker, kör på i sådana fall 🙂 Annars kommer här några andra förslag kring vad som hänt henne:

Hon har blivit kidnappad av en sekt som håller på att hjärntvätta henne.

Hon har rymt för att gå på ett enormt rave där gratis ny kräm delas ut. Problemet är att ravet egentligen är ett experiment konstruerat av korp som vill testa sin nya kräm på försökskaniner.

Hela kidnappningen är ett prank. Ett gäng kända influencers har kidnappat henne för att pranka rollpersonerna. Medan rollpersonerna letar efter dottern är de förföljda av små dolda kameror som streamar allt de gör.

Angående vad som kan hända i PRD finns det en del äventyr som utspelar sig där som man nog skulle kunna väva in i kampanjen. Kommer spontant att tänka på Dårarnas paradis:


och Poolen:


Vidare presenterades en ny setting till PRD i senaste numret av Fenix som var riktigt bra!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
739
Hon har blivit kidnappad av en sekt som håller på att hjärntvätta henne.
Detta var min första tanke med! Men inte nödvändigtvis kidnappad, kanske inlockad (av glättig reklam, person med för små byxor eller ideologisk-fanatism odlad av nån influenser hon följer)?
Sekt kan även bytas ut mot DDW (Kinas underrättelsetjänst) eller random Oogie-gäng.. eller kanske skrivit på ett kontrakt med någon korp och åkt på Offgrid/SprawlCrawl-introduktionsutbildning i bergen utan tillgång till Virr-uppkoppling.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,454
Detta var min första tanke med! Men inte nödvändigtvis kidnappad, kanske inlockad (av glättig reklam, person med för små byxor eller ideologisk-fanatism odlad av nån influenser hon följer)?
Sekt kan även bytas ut mot DDW (Kinas underrättelsetjänst) eller random Oogie-gäng.. eller kanske skrivit på ett kontrakt med någon korp och åkt på Offgrid/SprawlCrawl-introduktionsutbildning i bergen utan tillgång till Virr-uppkoppling.
Detta låter jättebra tycker jag! 👍
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Hela kidnappningen är ett prank. Ett gäng kända influencers har kidnappat henne för att pranka rollpersonerna. Medan rollpersonerna letar efter dottern är de förföljda av små dolda kameror som streamar allt de gör.
Jag gillar det här, men jag tycker PRD är ett dystopiskt samhälle där folks verkliga värde är deras bankkonto plus deras kemikalievärde och inte en µ€ till. De må vara prankade men något traumatiskt skall ha hänt henne, en sweatshop var det jag tänkte på (förr eller senare är det alltid lättare att få några människor att göra ett jobb än att sätta upp en maskin att göra det – om serierna är tillräckligt små, det skall gå tillräckligt fort att komma igång, det är tillräckligt olagligt och det saknas tillräckligt med startkapital – men jag kan mycket väl tänka mig byta ut det.

Influencers som fåt nys om deras mission och inte prankat dem men som streamar dem för att det ger €, dvs. fripassagerare som tjänar på dem…?

När vi spelar Shadowrun är det ofta ett rätt välstädat Seattle vi rör oss i, är det vidrig miljö är det för att där finns en "toxic mage" eller en "toxic spirit" där. När det hotet är avvärjt återgår slummen till en ganska … glättig slum med välfungerande sociala strukturer. Drogproblem handlar mest om att någon kalasat för hårt. Välbeväpnade Shadowrunners kan gå in i en butik-på-hörnet och butiksinnehavaren bara nickar välkomnande, han kastar sig inte hals över huvud ut genom bakdörren samtidigt som överfallslarmet ylar. Jag är rätt nöjd med det när vi spelar Shadowrun, men det här är inte Shadowrun, det här är Neotech. De är inte i Seattle längre.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,387
Location
Stockholm
Så, vad tycker ni de skall råka ut för?
Ett mongoliskt etnogäng bestämmer sig på att öva prickskytte på avatarerna, de har vattenskotrar som de rider tandem på med den ena styrande och den andra skjutande pilbåge. De är mer intresserade av att jävlas än att egentligen slåss och kommer i första hand röra sig därifrån när det slutar vara roligt, men om de blir trängda o saker verkligen går emot dem tar de fram pistoler o k-pister (de är även beväpnade med svärd o yxor). Om någon av avatarerna är del av ett bågskytte-lager, mongoliskt etno-lager, eller ett passande primal-lager så är det möjligt att de kan få kontakt med gänget o få dem att avbryta "leken", o om de rullar riktigt bra kanske de har några nya kompisar.


O några av mina gamla förslag (lätt omskrivna) från Färgstarka händelser i cyberpunkmiljö | rollspel.nu tråden:
Det lokala kapitlet av Army of Dawn (mega-celeben Dawns* fanclub) och Sunset Society (mega-celeben Sunsets* fanclub) har råkat stöta på varandra (eller e det uppgjort för strid?) just där RP:na ska ta sig fram. Det hela börjar med glåpord, struttade runt, dans-offs, uppräkningar av vad den egna celeben har gjort som bräkt den andra, etc., men urartar sig snabbt till handgemäng - här kommer det vara många utrop i stil m "inte ansiktet" från båda sidornas alters.
*beskrivs i PRD, de är syskon o mega-rivaler

Om stats behövs är i huvudsak Partypeeps o Civilister vi har att göra med, men även några Rioters e med. Det är i huvudsak norms, o shapers även om representanter från alla sfärer kan finnas där.

Om RP:na inte gör något så är båda sidorna jämbördiga o det hela kommer fortsätta fram till att en grupp av de lokala sekona dyker upp o börjar gå ultra på folkmassan för att få dem att fatta att de stör zonens affärer o ska gitta bort illa kvickt.

-------------

En grupp elitistiska sinolister (Kina-vurmare), överförfriskade på kräm o ideologi, letar bråk och ger sig på alla de stöter på som har #Eurostyle, #Fricastyle, o/e #Etno (icke kinesisk grupp), först med glåpord men snabbt med nävarna. Om någon kombar #Eurostyle, #Fricastyle o/e #Etno (icke-kinesisk grupp) med #Zhǔliú (Kina-basic) o/e #Etno (kinesisk grupp) så får de en chans att snacka sig ur de hela, misslyckas de så är sinolisterna nu motiverade att ge dem extra mycket spö p.g.a. att de är än mer kultur förrädare/wannabes.

Ska påpekas att sinolisterna inte bryr sig om hudfärg eller ansiktsstruktur när de väljer måltavla utan bara om stilarna.

Om extra konflikt behövs så kan det finnas ett gäng prosti i euroschool slut-stil, en #Salpo variant av euroschool (#Eurostyle #Uniform (skollmiljö)) - vissa av dem har så hög #Salop (+3 o uppåt) att de har förlorat #Uniform (även om man kan se att de är en skoluniform de refererar till), några av dem satsar också på #Kawaii. Sinolisterna kommer ge sig på dem o misshandla sönder de som inte kan fly om inte RP:na gör något. Hur som en görs kommer en grupp sekos att dyka upp efter en liten stund o börja banka på sinolisterna (om nu inte avatarerna spöta skiten ur dem) eftersom prostierna betalar för beskydd.

Om avatarerna har betalat zonens sekos för beskydd o sinolisterna ger sig på dem så kommer sekosen även att dyka upp för att skydda/hämnas dem. Om avatarerna fick spö kommer de få första hjälpen, omplåstring o en fri måltid som ursäkt över att sekosen inte dök upp tidigare - men det är förväntat att de ska ge sekos företaget bra med likes för detta.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Jag har nu döpt min "kampanj": Yao mafan! Men hur kopierar jag de kinesiska tecknen ifrån ordlistan? Blir bara skräp varhelst jag klistrar in dem? Känns viktigt att ha med det i Discordens kanalnamn…

För att lära mig reglerna gör jag Lizzza#97 (uttalas "Lizza da seven and nine" och hennes baka familj FÅR DET ALLTID FEL!!!11!) som rollperson och hon inledde sin karriär som Doll åt en Ogie-gäng (där lärde hon känna ett tiggargäng och fick en kontakt) och sedan är hon numera en Influencer (mycket mode och fest) sina 14 år till trots och fick en festfixarkontakt. Hennes Sug är Adrenalin (racing) och Njutning (festa med viktiga peeps). Det ger lite inspiration till möjliga saker som kan ha hänt henne.

Jag skickade precis följande till spelarna:
Ni är alla generation Epsilon (15-20 år), och ni har vunnit födelselotteriet och är löneslavar (ni slipper därmed all den stress och berömmelse Pros och Paladiner tvingas stå ut med). Alla är ifrån samma zon i PRD och ni är bra kompisar, ni tillhör troligen samma #Tribe men troligen inte samma #Sfär. Era föräldrar, om ni vet vilka det är, är Basare eller liknande. Den av er som börjar med lägst #Joss kommer troligen åka på det och därmed starta äventyret.
När rollpersonerna är klara kommer de få slå 2t10+#Joss och den som slår lägst åker på att vara storebror.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,387
Location
Stockholm
Hon är smugglad till någon fabrik där hon får sy små ulliga, rosa bollar i plysch som någon annan sedan klistrar på leksaker som går till rikingar som köper dem i massor "för de är så billiga!!!111!!"
Föreslår att de inte säljs billigt utan dyrt som "genuint PRD hantverk" till rikingar.

Så, vad tycker ni de skall råka ut för?
Ett gäng simulakra (annons som tror singulariteten redan hänt och vi är fast i en datorsimulering) rör sig i området avatarerna tar sig igenom på jakt efter en glitsh i simmuleringen som de tror ska finnas i zonen. De går omkring med moddade/hemmabyggda sökinstrument och liknande, refererar till alla omkring dem som "npcer" och kommer självgott tala ner till alla som försöker interagera med dem (de tror ju att de har fattat saker som andra inte har). De är mindre självgoda mot andra annons men kommer tala likvärdigt endast med andra simulakror. De kan fås att hjälpa till - de har hackerkunskaper, drönare och sina sökinstrument (som även kan användas för att avlyssna flera typer av signaler) - om de blir erbjuden bra nog betalt (hur bra bestmens nog av hur avatarerna reagerar på dem och spelarnas tärnings slag), och/eller man lyckas jiddra med dem nog om att det här är något som kanske aktiverar glitchen, eller liknande. I vilket fall som helst så kommer de att referar till vad de gör som en "sidequest" (de tror ju att de är huvudpersonerna, inte avatarerna).

--------------------------------------

En motorbåt eller bill kör förbi i hög fart, jagad av en annan dito. Det är skott utväxling mellan de två fordonen - det är en bra ide att hoppa åtsidan och ducka (alla andra gör det). Möjligen blir det lite runtåkande i den stora öppna ytan eller runt kvarteret där avatarerna är innan de försvinner. Om avatarerna stannar kvar en stund i området kommer några seko representanter (m drönare) och rituellt be om ursäkt, dokumentera möjliga skador, be folk med bra nog försäkring att fylla i blanketter om skador, och be om de inspelningar från säkerhetskameror som inte redan har skickats till deras lager. De förväntar sig att folk ska ta emot deras ursäkt utan klagomål och om någon noterbart klagar eller jiddrar med dem så kommer de att bli otrevliga, och om det fortsätter hotfulla. Om avatarerna går ut på lagren för att få reda på vad det handlade om så kommer seriösa nyhetsströmmar/-lager att rapportera att de inte kan konstatera just nu vilka någon av parterna var, medan mindre seriösa strömmar/lager kommer kasta ut olika namn beroende på vilken ström/lager man går till.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Föreslår att de inte säljs billigt utan dyrt som "genuint PRD hantverk" till rikingar.
Känns som en bra möjlighet men min ursprungstanke var kritik av Temu och Shein m.fl. 😏

Eftersom Lizza#97 är en influencer med fokus på fest, utseende och konst funderar jag på att hon mer är ute på en roadtrip själv men även om hon är rätt leet har hon rätt kass koll på monde och alla dess risker. Det kan vara så att brorsans #tribe anländer precis när hon håller på att luras in i ett slavkontrakt på att massproducera "genuint PRD konsthantverk" till rikingar… Snacka om psykbryt när hon blir hindrad av brorsan preciiiis när hon skall till och breaka på scenen och bli Någon™!

Upptäckte att hon är #stresskänslig och det var nog därför hon flydde hemmet när det blev väl tjockt i boxen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,387
Location
Stockholm
Känns som en bra möjlighet men min ursprungstanke var kritik av Temu och Shein m.fl. 😏
Den kan du säkert behålla, så länge de som gör själva jobbet får uruselt betalt och har dåliga arbetsförhållanden.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
En tanke rörande "suspension of disbelief": Jag är inte säker på att Lizzza#97 kommer hamna i en fabrik, men om hon inte är fånge på ett eller annat sätt och någon tagit ifrån henne sin virrequip, varför kan storebrosan inte bara pinga henne och messa "var är du?". Tanken är ju att de inte skall veta var hon är utan måste nysta i vilka kontakter hon har och fråga dem. Att hon inte bara svarar är lite ihåligt och håller inte hur länge som helst…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,387
Location
Stockholm
En tanke rörande "suspension of disbelief": Jag är inte säker på att Lizzza#97 kommer hamna i en fabrik, men om hon inte är fånge på ett eller annat sätt och någon tagit ifrån henne sin virrequip, varför kan storebrosan inte bara pinga henne och messa "var är du?". Tanken är ju att de inte skall veta var hon är utan måste nysta i vilka kontakter hon har och fråga dem. Att hon inte bara svarar är lite ihåligt och håller inte hur länge som helst…
Hon skulle kunna ha auto-blockat släkten och ställ in sin lokator på "privat" eftersom hon är tonåring och de andra "bara inte fattar" och hon vill inte behöva bry sig om dem.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Hon skulle kunna ha auto-blockat släkten och ställ in sin lokator på "privat" eftersom hon är tonåring och de andra "bara inte fattar" och hon vill inte behöva bry sig om dem.
Det passar med hur hon är 🤩 och det förklarar varför jag inte tänkte på det – hon är väldigt olik mig när jag "var i den åldern" men jag tillhör ju å andra sidan presplit-generationen…
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Spelarna fyllde i sina CV idag och det gick relativt smärtfritt. Uppstod en del frågor men på det hela gick det framåt och vi hittade vad vi tror är svaren på det mesta. Jag avslutade med att säga att de skulle nu så för hur mycket tur de hade, om de ansåg att de hade något som gav dem tur, till exempel applicerade #88, fick de #Joss på ett vanlig slag (utan attribut). Om de hade svarat på en fråga före spelmötet med två-tre saker som de ville ha med respektive inte ha med (steg 1 ifrån Lemurs lilla preppguide) så fick de #Joss, två av spelarna fick detta. En av de utan #Joss slog 1-1 och fick därför vara Lizzza#97s storasyskon och få beskedet ifrån 'fassan att hon skulle varit hemma igårkväll, Cleaner667 fick hitta henne för han hade inte tid för nu började Dynasty 3000, en AI-såpopera han följt i många timmar om dagen i många år.

Det blev en influencer (Shaper), en fd fånge och labbtekniker som är Nomo miljö-#Fanatiker (och storasyskon), en konstnärstyp (Shaper) och en anon med mycket Parkour etc. Alla utom den siste fick #KortStubin. Det kommer fungera superbra tillsammans med att de listat ut att Lizzza#97 var med i ett Oogie-gäng 88Fuck och vi slutade när de gick fram till deras stammisbord på en restaurang där de satt och hängde i väntan på att kvällen skulle börja. Inser redan nu vilket regelkapitel jag skall specialstudera till nästa gång…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,387
Location
Stockholm
Så, vad tycker ni de skall råka ut för?
Baren/liknande avatarena tar och går in i för att [ äta | dricka | fly undan förföljare | spanna ut från ] är i huvudsak övertagen av folket från den lokala bättre sexklubben som har personalfest. De har en fakir som inhyrd underhållning och hen kommer köra nålar genom sig, sluka svärd, äta glasskärvor och spik, spruta eld, och liknande.

Så länge avatarerna eller möjliga förföljare inte gör något så kommer personalfesten bara pågå i bakgrunden.

Sexklubbens utkastare är med på festen men bortsett från dem så är de flesta bara tränade i självförsvar av typen "ge mig en chans att kunna fly" o/e "hålla folk stången tills nära hjälp kommer". Om folk m dragna vapen rusar in kommer de att fly.

Om någon av avatarerna har prosti som tidigare värv, eller har ett passande nätverk så kan hen känna någon av de som festar. Om så, (alternativt en kombi av bra rollspelande o tärnings utfall) så kan de få lite hjälp av dem, mest troligt i ett senare skede om de behöver omplåstring, skjuts, eller en lokal att gömma sig i (de är inte villiga att utsätta sig själva för uppenbar fara för liv eller lem).
 
Top