Stadgar
"Okej, vi har precis sparkat igång en sveroksansluten rollspelsförening(bättre sent än aldrig) vilket leder till att vi kommer att få en del stålar. Jag personligen, vill själva äga minst ett exemplar av alla rollspel som jag finner intressanta. Jag har ingen större lust att köpa in en massa spel som sedan kommer att vara föreningens egendom. Vad händer då när föreningen upphör eller om medlemmarna blir osams? Vad ska jag göra och vad får jag göra? Är det tillåtet att dela ut pengarna till medlemmarna och låta dem själva använda dem till rollspelsinköp eller måste de användas för att inhandla rollspel som sedan blir föreningens egendom?"
Det är det här som man har stadgar till.
För det första, du slipper att köpa in spel som blir föreningens egendom. Föreningen köper spelen för föreningens pengar. Det kan vara aktuellt att årsmötet beslutar om en spelbudget, som styrelsen ska hålla sig inom, men det behöver inte vara så. Lämpligen sker inköp genom att styrelsen beslutar om vilka spel som ska köpas och varifrån, och ger en enskild medlem uppdraget att skaffa dem. Antingen kan medlemmen få pengar i förväg, eller få ersättning för sina utlägg. Vill du donera spel till föreningen så är det ingen som kan hindra dig. Vill du sälja spel till föreningen så kan föreningen gå med på det. Men tro inte annat än att det är föreningen som köper spelen.
Skulle föreningen upphöra så bör det stå i stadgarna vad som händer med föreningens tillgångar. Vad jag minns så finns det ingenting i SVEROKs stadgar som säger att föreningens tillgångar ska uppgå i förbundet om föreningen upphör, så ni kan nog skriva precis vad ni vill på den punkten. En lämplig regel kan till exempel vara att medlemmar har rätt att köpa ut föreningens materiella tillgångar om föreningen upphör, varefter föreningens kapital kan fördelas på medlemmarna eller skickas till välgörande ändamål eller nåt.
De bidrag som föreningen får tillhör föreningen. Jag undrar om inte SVEROK skulle betrakta att lämna ut bidragen till medlemmar som rent fusk - ett sätt att berika sig själv, helt enkelt. Personligen anser jag att bidragen till föreningen ska gå till föreningens verksamhet - det är därför som de finns i första rummet - så jag skulle definitivt betrakta det som fusk att sno åt sig föreningens kassa.