Nekromanti Vad gör en stadsvakt? del 2

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Storuggla said:
Väldigt bra inlägg, men jag skulle ändra på en sak i det:
Kejsarens garde, som egentligen är en militär organisation. Har främst politiska mål och blandar sig sällan i småsaker. Bra/bäst utrustning och träning.
Jag skulle säga att träningen kan variera. Dels har du de som tränar och förtjänat sin plats i kejsargardet, och sen de yngre adelssönerna som är där för prestigen och tack vara familjekontakter. Och de kan vara odrägliga nog för en ordinär stadsvakt...

Storuggla, det stod något om saken
Historiskt sett har palatsgarden av olika slag ofta rekryterats från folk som befunnit sig utanför maktens korridorer, till exempel väringarna i medeltida Konstantinopel. Eftersom tillresta nordbor inte var lika insyltade i de bysantinska intrigerna var de också tryggare att använda som garde. Även olika illa ansedda minoriteter, som vet att kejsaren är den som ger dem skydd så länge de lojalt skyddar honom, kan vara användbara (ett högaktuellt exempel kan ses i hur Assad använt etniska minoriteter i den syriska armén). Hade jag varit kejsare hade jag nog snarare sett till att ynglingar från ambitiösa adelsfamiljer hölls så långt bort från mitt garde som möjligt.

Storuggla

Champion
"Historiskt sett har palatsgarden av olika slag ofta rekryterats från folk som befunnit sig utanför maktens korridorer, till exempel väringarna i medeltida Konstantinopel. Eftersom tillresta nordbor inte var lika insyltade i de bysantinska intrigerna var de också tryggare att använda som garde. Även olika illa ansedda minoriteter, som vet att kejsaren är den som ger dem skydd så länge de lojalt skyddar honom, kan vara användbara (ett högaktuellt exempel kan ses i hur Assad använt etniska minoriteter i den syriska armén). Hade jag varit kejsare hade jag nog snarare sett till att ynglingar från ambitiösa adelsfamiljer hölls så långt bort från mitt garde som möjligt."

Wikipedia. Jag har utgått från att vi snackat Old World. I The Empire saknas etniska grupperingar (alla är glatt pseudotyskar, och de som inte är det är gravt misstrodda) och grupper med folk man kan lita på bara sådär (i en värld där alla är skitstövlar, menar jag). Granted, jag kan rätt lite om det segmentet av Old World eftersom jag inte bryr mig om de högre nivåerna av spelet. Men jag tänkte att i en setting där folk inte ens litar på folk från ens grannby och där man blir bränd som häxa om man läser utan att röra på läpparna samtidigt så litar man mer på en person med ett sigill från en släkt man känner igen än en utlänning. Mea culpa.

Storuggla, vem städar inte

Storuggla said:
"Inte alls sant. Varför hade romare teatrar, gladiatorspel, hästkapplöpningar, etc?

Även under medeltiden kunde en bonde ha rätt gott om fritid, beroende på årstid. För att inte tala om hur mycket fritid adeln hade, de var ju till och med tvungna att starta krig för att ha något att göra!"

Fair point, nu menade jag mest för militär och polisiär personal, där jag baserade min kunskap på Londons poliskonstaplar under 1800talet som hade rentav drakoniska arbetstider.
Jag skulle nog gissa på att fritiden överhuvudtaget var minst på 1800-talet. Det är då industrialismen, fabriksarbete och effektivisering börjar dra upp tempot mot det extrema ända tills fackföreningarna och de stora strejkerna kommer som motreaktion.

Men det är gissningar från min sida, har inget data.

Tror att lik tillhör Morrs (dödsguden) domäner i Warhammer.

I vår medeltid var det oftast bödlarna och rackarna som hade till uppgift att städa bort lik av både tiggare och kreatur från gatorna. Men stadsvakten har säkert varit med ibland också, om inte annat så har de väl sagt åt rackarna att hämta liken.

I Altdorf kan det vara en kombination av rackare, stadsvakt och Morr-präster som sköter likstädandet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Faehrengaust said:
Jag skulle nog gissa på att fritiden överhuvudtaget var minst på 1800-talet. Det är då industrialismen, fabriksarbete och effektivisering börjar dra upp tempot mot det extrema ända tills fackföreningarna och de stora strejkerna kommer som motreaktion.

Men det är gissningar från min sida, har inget data.
Sannolikt. Framför allt innebär 1800-talet att folk har mindre rätt att disponera över sin arbetstid än hur det ofta var tidigare. Till exempel uppkom många sammanstötningar rörande hantverkargesällernas hävdvunna rätt till vissa "frimåndagar", vilket visar att någon form av ledighetsbegrepp fanns sedan tidigare.

Ymir

Liten kantbaron
Det beror på. Minst fritid av alla större grupper i hela världshistorien hade nog (mer eller mindre) förslavade plantagearbetare/gruvarbetare i Amerika och Afrika på 1600-1800-talen; förhållandena dessa levde under är så inhumana att de knappt går att föreställa sig. För arbetarna i städerna var bristen på fritid antagligen störst på 1800-talet, men på 1800-talet levde den förkrossande majoriteten av världens människor fortfarande på landsbygden, och även majoriteten av människorna i Europa, och för landsbygdsbor gick livet basically i samma lunk som det alltid hade gjort.

Totalt sett minst fritid har kanske folk idag 2012, givet förhållandena i Kina och andra urbaniserade industrimardröm-utvecklingsländer, men begreppet 'fritid' måste nog omdefinieras i det fallet eftersom kineserna gör en massa hobbyutövande, spelande, filmtittande etc på arbetstid som aldrig hade ansetts okej i Sverige, därför att de har ett överskott på arbetskraft (och underskott på anställningstrygghet, rättigheter etc) och varje persons jobbinsats därför är groteskt mycket mindre värd.

Mycket inspirerande tråd.

Har spelledit en stadsvaktskampanj tidigare och blev sugen på att göra det igen. Altdorf är ett perfekt ställe för det också.

Lite kommentarer:

- Det är nog inte så troligt att man kan skickas till vilket distrikt som helst på patrull. Det är väldigt opraktiskt. Frö det första så är ju Altdorf stort så det kan ta ett par timmar att ens gå till rätt ställe (speciellt under rusningstid). För det andra så finns det nog en poäng i att lära känna sitt område och personerna där. För det tredje så är vissa områden bättre än andra (mer mutor) så det uppstår en rangordning mellan distrikt.

Rent spelmässigt så är det inte heller intressant att hela tiden hamna i helt nya kvarter. Bättre att lära känna NPC och områdena.

Jag skulle föreslå att du delar in staden hierarkiskt i distrikt och patrullområden. Varje vakt tillhör ett distrikt och det är alltid där man patrullerar. Men det finns flera patrullområden i varje distrikt så att det ändå blir en viss variation.

Vissa distrikt är bättre än andra och ett mål för rollpersonerna kan vara att få byta till bättre distrikt. Kanske måste man byta 2 eller 3 gånger för att komma till de riktigt bra kvarteren. Då blir det minikampanjer i sig (med slutboss och allt) att komma till en nivå för att få byta distrikt. För att få byta måste man ha utmärkt sig, skapat kontakter och man måste ha samlat ihop tillräckligt mycket mutpengar. När man väl gått igenom alla nivåer av distrikt så kan man bli någon form av specialstadsvakt, typ investigator/detektiv eller något (eller avancera till kejsarens garde, etc).

Det är givetvis också rivalitet mellan distrikten och deras gränser. Om någon bra mutkälla finns mellan två distrikt så kan det bli till intriger eller till och med slagsmål (speciellt när den årliga snotball-turneringen mellan distrikten utspelas).

- Det är nog inte så troligt att det sker regelbunden patrullering i slumkvarteren. Det är farligt, det är ingen som betalar för det och det är ingen som bryr sig om de dödar varandra i slummen. Det ända man är orolig för är eld och det kan man kanske bevaka från någon hög punkt. När man väl går in där är det som specialtjänst, se nästa punkt.

- Tycker det borde räcka med 3 skift; arla morgon till när arbetsdagen är slut för hantverkarna, kvällsskiftet (den jobbigaste) och nattskift.

Det sista resultatet på 0 skulle du kunna reservera för extra-tjänst, t.ex. "det är för mycket ghouls i kloakerna igen så vi behöver rensa upp", "kejsaren har parad så vi måste se till att det inte blir upplopp som förra gången", "det är final i snotball så vi måste se till att inte läktarvåldet eskalerar den här gången" eller "det är höstmarknad utanför stadsmurarna så vi måste patrullera extra".

- Tycker det var väldigt bra att det inte var exakta timmar i skiften. Det är inte ett samhälle som mäter tid som vi gör idag. Därför tyckte jag också att det var tråkigt att du sedan la in mätning av tid i skiftlängd. Varför bry sig om exakta timantalet? Det är kanske mer intressant att veta om det var ett jobbigt pass (långt eller mycket att göra) eller ett lätt pass (kort eller att det inte var mycket att göra). Strunta i timmarna, det tar bara tid att slå och det ger fel känsla.

---

Har hur mycket uppslag som helst då jag älskar den här typen av kampanjer, men det får räcka för nu.

Sodivra

Champion
Faehrengaust said:
Jag skulle föreslå att du delar in staden hierarkiskt i distrikt och patrullområden. Varje vakt tillhör ett distrikt och det är alltid där man patrullerar. Men det finns flera patrullområden i varje distrikt så att det ändå blir en viss variation.
Distriktsgenerator!!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack tack för alla inlägg! Jag måste verkligen gå igenom er input innan jag återkommer, men tack tack tack allihopa! Mycket bra idéer här!

/m

God45

#PrayersForBahakan
Vem är fyllot jag slås med?

1. Bagare.
2. Dräng.
3. En väldigt ilsken revisor.
4. Stadsvakt som inte är i tjänsten.
5. Skomakare.
6. Medlem av lönmördar gillet.
7. Adelsman som är ute och slummar.
8. Soldat.
9. Medlem av magiker gillet.
10. Bagare som i hemlighet är en mutant.
11. Munk.
12. Stridsmunk.
13. Ficktjuv.
14. Jägare precis kommen från vildmarken.
15. Dvärgisk bryggare.
16. Utkastaren.
17. Dvärgisk trollslayer! Spring!
18. Den lokale byfånen.
19. Prisjägare.
20. Förklädd ork.

Ulfgeir

Swashbuckler
Saker som stadvakten kanske gör när de maskar på jobbet

* Spelar kort eller hasardspel
* Sover
* Sitter och snackar skit
* Super
* Umgås med "sömmerskorna"

Andra saker som kanske ingår i deras arbetsuppgifter
* Hålla efter råttor och annan ohyra från ölförråd och liknande
* Hjälpa till att driva in skatt
* Prygla förbrytare efter det att de dömts
* Vakta förbrytare som dömts till straffarbete

/Ulfgeir

God45

#PrayersForBahakan
En cool session skulle kunna vara ett fängelseuppror. Gå in och återställ ordningen. Så spelarna har vapen, rustningar och utrustning men det är 5 mot en och fångarna är desperata.

God45

#PrayersForBahakan
En serie fruktansvärda mord har inträffat i staden och folket kräver att vakten skall göra någonting åt det. Men vem är förövaren?

1. Morden är egentligen en avledningsmanöver. Planen är att mörda en viktig politiker/adelsman. De tidigare morden är till för att få dådet att se ut som verket av en galning och inte som politiskt motiverat.

2. Mördaren använder en flöjt välsignad av Slaanesh och som tvingar alla som lyssnar på dens musik att dansa sig till döds genom att dansa över stup och in framför galoperande hästar och så vidare.

3. En kult dedikerad till förändraren håller på att sammla ihop offer för att genomföra en ritual som frammanar en demon till staden. Kan du stoppa morden innan demonen anländer?

4. En häxjägare som blivit galen ser nu Chaos korruption överallt och har börjat ränsa ut den genom att slå till från skuggorna.

5. Ett chaos monster har bosatt sig i kloakerna och kommer upp för att äta.

6. Okej, det finns inga rått människor i kloakerna. Nope, inga alls. Man måste vara en galning för att tro det. Skaveen, ha! Vittnena måste varit fulla eller höga... Men för säkerhets skull, ni vet, om någon klätt ut sig till råttor och gömmer sig i kloakerna... Kanske vi ska ta med extra mannar och de tunga armborsten...

7. Okej, ta din genomsnittliga misslyckade enstöring. Lägg till en konstig bok eller två... BLOOD FOR THE BLOOD GOD! SKULLS FOR THE SKULL THRONE!

8. En före detta soldat har kommit hem till Altdorf. Men hans sinne är förvridet och krossat av fasorna han har sett och han har börjat se alla runt sig som fiender.

9. En mindre demonisk ande hoppar mellan kroppar. Han måste döda ett offer på ett särskilt vis var tredje dag för att kunna byta kropp.

10. Det är en rad olyckor, det finns egentligen ingen mördare.

Cybot

Mest spelbar
Faehrengaust said:
I Altdorf skulle jag nog vilja ha tre eller fyra olika vaktorganisationer.
1. Kejsarens garde, som egentligen är en militär organisation. Har främst politiska mål och blandar sig sällan i småsaker. Bra/bäst utrustning och träning.
2. Tempelvaktstyrka för Sigmar som främst ska hantera religiösa ärenden men också bevaka tempel och vakta präster. Eftersom Sigmar-templet alltid blandar sig i politiken så försöker vaktstyrkan ofta tolka saker som religiösa ärenden. Bra/bäst utrustning och träning.
3. Stadsvakt som är betald av stadens råd eller dylikt (jag kommer inte ihåg hur Altdorf var styrd). Har de styrandes väl och ve i åtanke (men inte Kejsarens eller templens i samma utsträckning). Försöker dra in så mycket tull och avgifter som möjligt till staden.
4. En vaktstyrka som är betald av köpmän/gillen för att vakta mot inbrott och skadegörelse. Har dock inget egentligt intresse av att skydda folk som inte betalar lönerna.

Sedan kan det även finnas milis.
Jag skulle lägga till diverse adelsmannagarden.
Eller för den delen kompanier som hör till stadens garnison eller som har sina Vinterkvarter i Altdorf.

Hur deras relation är till stadsvakten kan definitivt variera mellan vänlig till nästan öppen konflikt (eller tillfälligt öppen konflikt).

Troberg

Sinister eater
Magnus Seter said:
Troberg said:
Stadsvakterna i vår historia började egentligen inte som något som fanns för att skydda befolkningen. De var kungens förlängda arm och hade som uppgift att skapa den stabilitet som behövdes för att kungen skulle behålla makten. Naturligtvis gav denna stabilitet även en viss trygghet åt befolkningen, men det var en bieffekt (och en nödvändig sådan för att de skulle acceptera stadsvakten/fogden). Många anser att polisens uppgift fortfarande är densamma, att bevara statens maktposition.
Så stadsvakterna ska också spöa agitatorer, bura in väggtidningsklistrare och fängsla kritiska trubadurer?
Typ, men anturligtvis är det "för stadens bästa".