Rickard
Urverk speldesign
Det här går att använda sig av i början av spelmötet, där man bestämmer vilka fraktioner som ska vara med och vad de har för inbördes relationer eller drivkrafter.krank said:Hur gör spelaren det? Exempel?Han said:× Skapa plotter och intriger.
Det går att använda mitt i en scen där någon säger "Jag vet vad du gjorde igår" eller "Vad har du för relation till dottern?".
Det går att använda av spelledaren när spelarna sitter och diskuterar sinsemellan, där spelledaren använder sig av spelarnas påhitt istället för sin egen plan. Jag har gjort det här många gånger.
Spelaren kan sätta en scen och introducera en händelse, som gör att en intrig skapas. "Du och du. Just nu diskuterar ni i lunden om att slottspöket finns och att ni båda är inblandade."
Det är en berättarteknik som du kan använda på olika nivåer, alltifrån världsskapande till detaljbeskrivningar. Relationer, plotter, rollpersoner, utseenden, världshändelser, grundintrig etc. Att få spinna vidare gör att alla blir delaktiga i vad som pågår. Det ger samma grej som att ha regelmekaniker som skapar aktivt lyssnande.Antar att du med "spinna vidare" menar saker av typen "Ja, och sen..." där man bejakar och sedan fortsätter tråden någon annan startat? Det är en berättande punkt?
Både och. I vissa spel, som Lady Blackbird och Mouse Guard, så krävs det "återställningsscener" medan i andra mer samberättande så räcker det med en person som startar scenen och deklarear miljö + personer (+ eventuellt någon starthändelse).Tänker du kompletta scener nu, eller att sätta en scens start, deltagare, utgångspunkt? Jag gissar det, men vill vara säker.Han said:× Skapa scener, gärna med någon (o)uttalad konflikt.
/Han som saknar den här sortens inflytande när han spelar trad-spel