Nekromanti Vad ger bra culture gaming?

Arfert

Facit
Ram said:
Krille said:
Om du vill att rollpersonen ska avsky arrangerande äktenskap så måste du komma upp med en förklaring på varför du avviker från normen.
Njä, det måste du inte alls. Det enda du måste är att vara medveten om att du bryter mot normen och vara beredd på konsekvenserna. Man tar de kulturella konsekvenserna av sitt agerande.
Varför då? Krilles version känns mycket mer som det man är ute efter i CG.

Ram

Skev
Arfert said:
Ram said:
Krille said:
Om du vill att rollpersonen ska avsky arrangerande äktenskap så måste du komma upp med en förklaring på varför du avviker från normen.
Njä, det måste du inte alls. Det enda du måste är att vara medveten om att du bryter mot normen och vara beredd på konsekvenserna. Man tar de kulturella konsekvenserna av sitt agerande.
Varför då? Krilles version känns mycket mer som det man är ute efter i CG.
Det beror på hur du spelar ut det och hur du konfronteras av din omgivning för ditt agerande. Jag tycker det är avsevärt mycket mer centralt än bakgrunden.

Edit: Fast iofs så "förväntas" man ändå hantera sitt "problem" via sin egen inlevelse i sin karaktär i välden så på ena eller andra sättet så "skall" det egentligen bearbetas i alla fall så ni har väl rätt ändå.

Sodivra

Champion
Ram said:
Krille said:
Men människor bryter aldrig mot normer bara sådär. Det är ett resultat av att man tänker efter, tar ett beslut och lever med det trots att det är svårt. Eller att man har en psykisk sjukdom. Blir det inte ett brott mot själva spelvärlden att lämna en så stor grej tom?

Missförstår jag dig?

Ram

Skev
Arvidos said:
Men människor bryter aldrig mot normer bara sådär. Det är ett resultat av att man tänker efter, tar ett beslut och lever med det trots att det är svårt. Eller att man har en psykisk sjukdom. Blir det inte ett brott mot själva spelvärlden att lämna en så stor grej tom?

Missförstår jag dig?
Nej, inte egentligen. Det som jag menade var att det mest intressanta är konsekvensen av en åsikt, inte bakgrunden.

Men jag är lite tveksam till din slutsats ändå. Nu vet jag inte vad normer står för exakt, de kanske är hårdare än det som jag tänker på, men åtminstone jag är inte övertygad om männsikans rationalism... Se till exempel på rasism. Man kan säkert om man verkligen anstränger sig spåra tillbaka triggers etc. i bakgrund och uppforstran men om du frågar gemene rasist varför de hatar invandrare så tycker jag inte svaren är vidare rationella.

Om skälen bottnar i okunskap och fördommar så är de säkert rationella för den enskilde men knappast för en utomstående granskare.

Därtill så har jag barn. De tycker och så var det med det. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle säga att i många kulturer och subkulturer är större eller mindre grad av rasism normen. Hur många rasister kommer från helt ickerasistiska bakgrunder? Invändningen gäller så klart i lika hög grad för andra exempel.

Sodivra

Champion
Ram said:
Men jag är lite tveksam till din slutsats ändå. Nu vet jag inte vad normer står för exakt, de kanske är hårdare än det som jag tänker på, men åtminstone jag är inte övertygad om männsikans rationalism... Se till exempel på rasism. Man kan säkert om man verkligen anstränger sig spåra tillbaka triggers etc. i bakgrund och uppforstran men om du frågar gemene rasist varför de hatar invandrare så tycker jag inte svaren är vidare rationella.

Om själen bottnar i okunskap och fördommar så är de säkert rationella för den enskilde men knappast för en utomstående granskare.

Därtill så har jag barn. De tycker och så var det med det. :gremsmile:
Jag håller med om din beskrivning, men vänder på det: Rasismen är en normen. Smygrasism i samhället i stort, öppen rasism i sådana sällskap.

Ram

Skev
Bobby Magikern said:
Jag skulle säga att i många kulturer och subkulturer är större eller mindre grad av rasism normen. Hur många rasister kommer från helt ickerasistiska bakgrunder? Invändningen gäller så klart i lika hög grad för andra exempel.
Rasismen var ett exempel från vårt land i dag för att indikera icke-rationalism. Vad gäller resten av världen så tror jag inte att jag ljuger om jag säger att rasism är långt vanligare än tollerans...

Jag har inget underlag på rasister som kommer från icke-rasisktiska bakgrunder, men däremot så har jag en förhållandevis färst undersökning rörande stökiga suportrar i hejaklackar där det kosntateras (inte förvånande iofs) att det är överraskande hög grad av de som involveras i slagsmål etc. som INTE kommer från "dåliga hem" utan att en stor del av dem kommer från medelklassfamiljer utan våldshistorik. Fast då pratar vi iofs om en annan sak då detta handlar om grupptillhörigheter och att ta skydd i gruppen i motsats till att själv ta en svår ståndpunkt och stå för den.

Krille

Super Moderator
Ram said:
Då är det ju inte du som culturegejmar. Då är det ju omgivningen (dvs oftast spelledaren) som culturegejmar konsekvenserna, medan du bara ångar på med en whacko åsikt som inte passar in i kulturens mindset och möjligen får simulerad culturegejmad stryk för att du uppför dig som ett flarn.

Ram

Skev
Arvidos said:
Jag håller med om din beskrivning, men vänder på det: Rasismen är en normen. Smygrasism i samhället i stort, öppen rasism i sådana sällskap.
Kanske, men jag hoppas och tror att det är ett problem som vi har just nu och att det kommer att förändras när våra föräldrars generation gått ur tiden.

Men nu tycker jag att vi har pratat klart just om rasism. Det var bara ett exempel på icke-rationella åsiktsgrunder.

Sodivra

Champion
Ram said:
Arvidos said:
Kanske, men jag hoppas och tror att det är ett problem som vi har just nu och att det kommer att förändras när våra föräldrars generation gått ur tiden.

Men nu tycker jag att vi har pratat klart just om rasism. Det var bara ett exempel på icke-rationella åsiktsgrunder.
Min poäng inte att göra mig dyster över rasism i vårt samhälle, utan att när man gör saker utan att tänka igenom dom så brukar man agera efter just normer, eller iallafall gå över till en avvikande grupps normer.

Arrangerade äktenskap som var det ursprungliga exemplet funkar bättre, egentligen. Ingen växer upp i ett samhälle med arrangerade äktenskap och vänder sig emot det utan argument.

Eller hushållsysslor: I Eva Magnussons bok Hon, han och hemmet så är de enda familjer med en någorlunda jämn fördelning av hushållsysslor mellan mannen och kvinnan just de par som tagit diskussionen och kanske haft konflikt över det. De som gjort "det som känns naturligt" har alla en snedfördelning åt att kvinnan gör och tar ansvar för mer hushållsarbete, enligt normerna i samhället.

Ram

Skev
Krille said:
Då är det ju inte du som culturegejmar. Då är det ju omgivningen (dvs oftast spelledaren) som culturegejmar konsekvenserna, medan du bara ångar på med en whacko åsikt som inte passar in i kulturens mindset och möjligen får simulerad culturegejmad stryk för att du uppför dig som ett flarn.
Njä, det är att hårddra det tycker jag. Bakgrunden har inte (nödvändightvis) så extremt stor betydelse egentligen utan i så fall de kval och den smädelse man får utstå för sin åsikt. Det är att spetsa till det lite, men vad hjälper det att ha rationella skäl till sin åsikt om den ändå inte accepteras av de andra i samhället? Och glöm inte att det är min karaktär som skall leva med och leva sig in i konsekvenserna i samhället och det är CG.

Men återigen, det är det som jag tycker är VIKTIGAST. Jag ger mig ändå, bakgrunden är också viktig.

Ram

Skev
Arvidos said:
Arrangerade äktenskap som var det ursprungliga exemplet funkar bättre, egentligen. Ingen växer upp i ett samhälle med arrangerade äktenskap och vänder sig emot det utan argument.
Sant. Jag ger mig. Mina tankebanor utgick ifrån ett mindre hårt rotat exempel och passar inte in på detta.